Skippy rapporterar från Atlanten

Trip Start Jun 16, 2009
Trip End Sep 16, 2015

Flag of Cape Verde  , Sao Vicente,
Monday, January 25, 2010

Vi har nu kommit halvvägs och har 1000nm kvar till Barbados. Guldmakrillar står som spön i backen bara idag tog vi en på 5kg och en på 18kg!!! 1,45 lång (rekord hittills).
Seglingen har gått bra inte så starka vindar 10-15 kn (lite mer skulle vara önskvärt) så vi avverkar ung. 140nm per dag.
Vi har haft lyxmåltider ombord! Köttfärssås, Boeuf Bourgignogne och på min födelsedag vaktlar med kantarellsås och chockladkaka.
Bilder får komma senare.
Smolk i bägaren är att rullstoren har lagt av så nu får jag köra den för hand.
Hoppas Seldén har garanti.
Sammanfattning detta är rena smörseglingen.

stellan Eilert on

Hej! Härligt att läsa om era fiskeäventyr. Jag kommer ihåg hur det var när Stellan och jag pilkade torsk och jag fick en på 10kg i Skummeslöv. Vi har det bra och igår var Hilding hos oss. Ikväll skall gänget från Billinge bjudas på något gott.Vi har hört att det skall bli -16 grader ikväll! Skolskjutsarna var inställda i torsdags pga snö och stark blåst. Kram Gunilla

Kalle m familj on

18 kg fisk! Måste vara en häftig känsla att dra upp! Skickar Alva till Barbados så hon kan möta upp er, hon gillar djur och mamma och pappa skulle behöva en månad på spa.
Superkul att läsa om er resa! Låter som ni har det kanonbra och det är inte utan att man blir lite avundsjuk här hemma i vinterland.
"Kör" försiktigt!
Kramar från Kalle, Katja och Alva!

Bo Ohlsson on

Förlåt jag menade att Ni skulle ange positionen i Latitud och Longitud och inte tvärtom som jag skrev.
Ni klagar på att vinden inte är starkare än 5-8 m/s.
Det är väl bra, då lutar Ni inte så mycket.
Här blir det, som kallast, -13 °C inatt och under natten till onsdag lovar SMHI vind på 16 m/s.
Vi hoppas att bilarna kommer att starta.

Ha de' igen

Margareta & Bosse

Ovessons on

Hej igen!
Kommer just hem från era breddgrader, Teneriffa. Där har flera av västergatans invånare gottat sig senaste veckan. Vilken härlig väderlek jämfört med nordens kalla vinter. I morse hade vi -15 grader. Hu, va´kallt.
Så det värmer att höra om era soliga, spännande ävertyr. Vi önskar fortsatt lycka!
Ovessons

Saila Ylitalo on

Förlåt mig, att jag glömde din födelsedag, Ingvar! Grattis på efterhand! Vi var på Ollis 50-årsfest i Kyröskoski i lördags och följande dag på barndop i Kouvola. Vi blev gudföräldrar till Iivos (Jaris yngsta bror) lilla pojke, Reko Heikki Iivari.

Raija hade försökt sms:a en födelsedagshälsning till Ingvar, men inte lyckats. Jag lovade hälsa er från henne. Om ni vill maila henne (länken till dagboken t.ex.), hennes mailadress är:
raijaliesjarvi@gmail.com

Lycka till med seglingen!

Bert Bengtsson on

Hej

Som inbiten sportfiskare kan jag inte bli annat än grön av avund, när jag läser vilka fångster ni får.

Bo Ohlsson on

Hej på Er.
Skönt att Ni har det bra. Det vore trevligt med en position i longitud och latitud för Er position i varje brev så kan vi navigationskunniga plotta er position.

Ha de'

Bosse, Mragareta hälsar

frostaskolan on

Hej!

Vi har bara vinter och snö, men det är ju riktigt bra för att vara Skåne. På skolan jobbar vi som vanligt. Snart kommer utvecklingssamtalen och proven så då vet du, Seja, vad som väntar oss.
Susanne A. jobbar på fritids i Kilhult och Helena är fortfarande sjukskriven. Britt-Marie Nilsson på GH har franska i åk 8 och Elisabeth, Magnus lärarkandidat, har resten av franskan.
Hoppas att ni får en fortsatt behaglig segling till Barbados.
Kram från oss alla på Frostaskolan

Anders Ohlsson on

Vad trevligt! Ser fram emot bilder från detta äventyr.
Idag är det -8 grader hemma i Lund. Segla försiktigt och njut av öppna horisonter.