Igjen klare for aa vaere litt turister!

Trip Start Jan 07, 2010
Trip End May 31, 2010

Et skikkelig koselig familie-hostel

Flag of Cambodia  ,
Sunday, January 31, 2010

Etter noen utfordrende timer paa bussen for Tone sin del ankom vi alle seks Phnom Penh halv ett om natten. Da var det Tuk Tuk rett til hostelet hvor en gammel koselig mann gledelig tok oss i mot. Vi onsket alle og sove ut neste dag, men da frokost var ferdig fordoyd var det shades on, og paa tide aa vaere turister igjen. Turen gikk med Tuk Tuk til utkanten av byen hvor Killing Fields ligger og etterpaa reiste vi tilbake til byen for aa se museumet Prison S-21. Ved aa besoke disse stedene fikk vi et lite innblikk i hvordan folk i Kambodsja hadde det under Pol Pot-regimet. Vi ble ganske skuffa over S-21, som viste seg aa vaere et ganske daarlig museum, og i tillegg viste daarligste dokumentarfilmen. Men allikevel var det toft aa se hvordan landet og folket ble odelagt paa den tiden.

Det ganske saa hardt aa vaere turister i solsteika saa vi var alle rimelige slitne etter 4 dager som turister. Men det er absolutt ikke lett aa sporre om veien i ett land hvor ingen kan engelsk, eller viser noen interesse for aa hjelpe. Med blodsukker paa et altfor lavt nivaa og trasking i Phnom Penhs gater i en time var det godt aa endelig komme tilbake til hostelet og faa i seg litt mat. Etterpaa trengte vi litt Maria og Tone tid saa da trakk vi oss litt tilbake med kortspill, chips og ol paa rommet. Det ble en tidlig kveld, men vi rakk aa faa med oss en ol fra Riverside. Tilbake paa hostelet var det tid for aa si bye bye til de fire andre. Gutta skulle reise videre til Vietnam, Helen og Mikke til Sihanoukville (samme som oss).
Tone hadde en ganske sa interessant siste natt i Phnom Penh, da ho hadde tidenes mageknip paa grunn av luft i magen og en altfor stor trang til aa gaa paa do. Men det er ikke bare bare aa bo paa firemanns rom med to gutter med diare og luftkniper. Heldigvis visste Tone hvordan hun kunne lose problemet. Klokka fire paa natta tok ho med seg et haandkle og en bok inn paa badet. Der saa ho i hele 40 min og fikk tomt seg for luftkniper i magen. Kunne jo ikke risikere at de tre andre plutselig vaaknet av hoye fiselyder, saa da ble haandkle i 40 min losningen :) Et tips som bare maatte deles med alle der  ute!
Da vi vaaknet neste morgen og sa ha det til Matt og Cowan var det plutselig veldig rart aa bare vaere to igjen. Men vi visste raad og bestemte oss for aa ta noen timer paa markedet for bussen skulle gaa til Shianoukville. Vi gledet oss som to unger, hvertfall etter aa ha hort saa mye positivt om det russiske markedet fra Kristine og Mona, men desverre ble vi VM i skuffa. Markedet var ikke som vi hadde haapet. Det var lite, mokkete og ikke fant vi saa veldig mye som fristet heller.  Skuffelsen var stor, saa oppgitte gikk vi aa satte oss paa en gate-cafe. Der provde vi aa dempe skuffelsen med aa sette ny rekord for "dagens" kl. 10 paa morningen :)

Etterhvert var det paa tide aa forlate Phnom Phen, og vi satta kursen mot Sihanoukville.

oddemann on

kanskje det håndkle trikset kan tas med tilbake til vågedalen også? :D