Hangin' in Ho Chi Minh City (Myos suomeksi)

Trip Start Nov 03, 2008
Trip End Feb 20, 2009

Flag of Vietnam  ,
Friday, December 19, 2008

After the fun we had travelling through the Mekong Delta to get to Phu Quoc, we decided to fly to Saigon . We were very happy to see a new looking Vietnam Airlines plane waiting for us by our gate, but of course when we tried to board it we were told it was overbooked (curiously there was only room for the locals...) and that we would have to wait "five minutes". After a short wait, another plane was rolled out for all of us leftovers (ie foreigners) - quite possibly the oldest plane anyone of us had ever seen - I would swear I could see cobwebs in the propellers. (Heli thought of taking a picture of it but then thought it's best to spare our parents from seeing it!) Fortunately we landed in Saigon safely and in one piece an hour later.

We spent the next few days exploring the crazy city of Saigon , where crossing a road is like playing Russian roulette - the sheer volume of traffic is just insane and the 5 million motorbikes seem to have their own highway code (which doesn't include stopping at zebra crossings or red lights). It really feels like there is a never ending stream of traffic and you just have to pray that someone will slow down enough for you to cross the road. (Luke found crossing the road easier as he had played Frogger as a kid and it was surprisingly similar!)

Despite all the traffic, noise, fumes and touts, Saigon has an odd charm to it - especially around Christmas time, when all the streets, parks and shops are full of all sorts of Christmas decoration and kitsch (sadly/luckily also loud Christmas jingles blasting out of every single stereo in the town). Lots of people dress also their children in a mini Santa outfit when hitting the town and parks, which was quite amusing (explains how Mr Claus can go round the world in one night with all these child labour helpers!).

- - - -

Koska matka Phu Quocin saarelle oli tuntunut vahan turhankin haasteelliselta, paatimme jatkaa matkaa Saigoniin Vietnam Airlines'in siivilla, varsinkin kun lentoliput eivat maksaneet yhdistettya laiva-bussilippua enempaa. Kentalla ehdimme jo riemastua kun naimme portilla meita odottavan modernin Vietnam Airlines-lentokoneen - kunnes kavi ilmi etta lento oli ylibuukattu ja luonnollisesti kaikki paikalliset matkustajat paasisivat lentamaan uudella koneella, kun meidat turistit laitettiin paremmat paivat nahneeseen varakoneeseen. Onneksi lento meni kuitenkin hyvin ja tunnin paasta laskeuduimme turvallisesti Saigoniin.

Viihdyimme Saigonissa seuraavat kolme paivaa - kaupunki on aivan omaa luokkaansa, varsinkin mita liikenteesen tulee. Kuuden miljoonan asukkaan Saigonissa on arviolta noin viisi miljoonaa moottoripyoraa, jotka kaikki tuntuivat rullaavan kaduilla kellonympari. Siina missa muissa tahan nakemissamme koillis-Aasian kaupungeissa yhdelle kaistalle on mahdutettu muutama pyora rinnakkain, taalla kaistat olivat niin taynna etta oli mahdotonta pita mitaan lukua pyoramaarista - kuvista saatte paremman kasityksen milta meno oikein naytti. Kadunylitys oli melkoinen haaste, silla moottoripyorien ei nakojaan ole tapana pysahtya suojakaytavien tai punaisten valojen kohdalla - ja liikenteen virta oli loputon joten odottelu sopivan ylityspaikan toivossa oli taysin turhaa. Paras tapa olikin odotella paikalle ilmaantuvan muutama paikallinen ja ylittaa tie heidan varjossaan.

Kasittamattomasta liikenteesta, pakokaasuista, helteesta ja tauotta turisteja ahdistelevista kaupustelijoista huolimatta Saigon oli jollakin tavalla hurmaava kaupunki - ystavalliset paikalliset saattoivat lyottaytya juttusille vaikkapa kaupan jonossa tai kadulla, rumien betonihirvitysten valiin on jatetty sinne tanne kauniita ranskalaisten rakentamia taloja ja nain joulun alla aivan kaikkialla oli jouluvaloja, koristeita ja kaikennakoista joulukraasaa. Paikalliset olivat aivan hulluna jouluun, joka oli esilla vahintaankin yhta voimakkaasti kuin missa tahansa lansimaisessa kaupungissa - joululaulut vain raikasivat monta kertaa kovempaa aasialaisina muunnelmina. Moni paikallinen naytti pukevan lapsensa jonkinnakoiseen tonttusuun, ja puistot ja kadut tayttyivat iltaisin paikallisista jotka tulivat ihastelemaan jouluvaloja ja -esityksia koko perheen voimin.