Surf's up in Bali! (myos suomeksi)

Trip Start Nov 03, 2008
Trip End Feb 20, 2009

Flag of Indonesia  ,
Thursday, January 29, 2009

After surfing in Kuta Beach for just over a week, we decided to take a break from the madness (ie all the loud and drunken Aussies) and took a ferry to a small island just off the coast of Bali called Nusa Lembongan. And what a contrast it was - the crystal clear blue waters, friendly non-hassling locals and virtually no traffic (there are no cars on the island, just a couple of motorbikes).

Because the village of Jungutbatu (where we were staying in a rather warm non-aircon room) is situated in bay and surrounded by jungle, there was pretty much no air flow which meant that you would be covered in sweat just lying down on your bed or reading a book in the shade. Hence our activities were mainly water-based - we did some amazing snorkelling in the bay and saw some beautiful starfish, sea urchins and various other unidentified creatures.

After Lembongan we returned to Bali and relocated to Legian, just north of Kuta. The area was much more relaxed, cheaper and plenty of nice restaurants. We spent the rest of our time surfing, swimming and eating chicken satay (that would include Heli too, who is no longer vegetarian!).

- - -

Blogin paivitys on jaanyt viime viikkoina vahan taka-alalle, joten paatettiin tana aamuna paivittaa ennen kuin on liian myohaista - paluulento Englantiin kun on jo ensi viikon torstaina, iik!

Bali oli todella mahtava paikka, ja reilut 2 viikkoa kuluivat ennatysnopeasti mm. surffausta opetellessa. Otimme nelja oppituntia paikalliselta Wayan -surffarilta, joka omien sanojensa mukaan oli "kohtuullisen hyva" surffaaja - vaatimaton kaveri ottaen huomioon etta han oli ollut ammattilaissurffaaja 10 vuotta.

Vietimme ensimmaisen viikon saaren etelaosassa Kuta Beach -alueella, mika oli aika villi kokemus - loistava sijainti surffausta ajatellen, mutta vahemman loistava vaikkapa nukkumiseen. Alue suorastaan kuhisi australialaisia lomanviettajia, joiden biletys tuntui keskittyvan kellon ympari lahinna meidan viereiselle parvekkeelle.

Yksi hyva puoli Kutassa oli se, etta alueella oli toinen toistaan herkulllisia ja kohtuuhintaisia ravintoloita. Paikalliset pahkinakastikkeella maustetut kanavartaat (satay) nayttivat niin herkullisilta, etta minakin maistoin kanaa ekaa kertaa moneen vuoteen. Mmmm!

Reilun viikon paasta paatimme paeta Kuta Beachin kaaosta ja halinaa muutamaksi paivaksi Nusa Lembongan -saarelle, mika oli todella hyva veto - saari oli ihanan leppoisa paikka, missa turisteja oli vain kourallinen ja valtaosa paikallisista saivat elantonsa kalastuksesta ja merilevan viljelysta. Kavimme snorklaamassa uskomattoman kirkkaassa meressa, mista loytyi mm. toinen toistaan upeamman varisia meritahtia ja muita otuksia. Yritimme yhtena paivana myos kavella saaren halki Dream Beach -rannalle, mutta tihean viidakon halki kulkeva polku oli taynna nalkaisia hyttysia ja muita verenimijoita, joten paatimme reissu tyssasi siihen.

Ainoa huono puoli Lembonganissa oli aivan kasittamaton kuumuus ja kosteus - Jungutbatun kyla, missa valtaosa vaatimattomista majapaikoista oli, kun oli suojaisessa paikassa minne tuuli ei kaynyt yhtaan eika ilma siis juurikaan liikkunut. Ihan vain paikoillaan varjossa istuessa - tai nukkuessa - tuli hiki, joten paatimme parin yon jalkeen palata Balille ja etsia majapaikka mista loytyisi myos ilmastointi.

Balille palattuamme paatimme majoittua vahan rauhallisemmalle alueelle Kuta Beachista pohjoiseen, ja loppuloman ihmettelimme miksi emme olleet aikaisemmin harkinneet alueen vaihtoa. Legian kun oli vahintaan yhta hyva aloitteleville surffareille, mutta rauhallisempi (ei siis parikymppisten moykka-australialaisten valloittama) ja majapaikkojen taso oli todella paljon korkeampi - samalla rahalla, milla Kutasta sai likaisen ja homeisen pikku kopin, Legianista sai ihanan siistin huoneen kaytannossa merenrannalta.

Loppuloma kului Legianissa surffaillessa - niin mukava kuin olisikin ollut nahda myos pohjoisempaa Balia, olimme Laosin, Kamputsean ja Vietnamin jaljilta vahan vasyneita jatkuvaan paikanvaihtoon joten paatimme ottaa rennosti ja jattaa nahtavyyksien nakemisen ensi kertaan. Lisaksi valtaosa muista surffipaikoista saarella oli koralliriuttojen ymparoima, missa laudalta putomainen mahdollisesti johtaisi kivikovaan koralliin taysilla tormaamiseen - ei kiitos!