Happy in Hoi An! (myos suomeksi)

Trip Start Nov 03, 2008
Trip End Feb 20, 2009

Flag of Vietnam  ,
Sunday, January 4, 2009

We left for Hoi An around 7pm on Saturday 3rd January and had our first experience of the Vietnamese night bus. Imagine trying to sleep in a small, metal cardboard box, which is built in dimensions similar to those of a shoe box (or one of those torture chambers where you can't quite sit, stand or lie down...).

When we arrived in Hoi An a mere 12 hours later, we were woken by the wonderful tones of Abba's "Happy New Year" blasting out of the stereo (not sure why but the Vietnamese seem to really love the 4 Swedes and their brand of europop!). We really enjoyed our time in Hoi An, although our bank accounts may beg to differ given the amount we spent on tailored suits and shoes... The old town is a UNESCO World Heritage Site and all the old shops/buildings look very traditional and have retained their old charm. Also, one positive result of the French having been in Vietnam many years ago is the abundance of bakeries serving up delicious croissants etc and Hoi An is no exception as our bulging stomachs will testify. We got woken up early in the morning by this really odd jingle being blasted out from somewhere - we first thought it was one of the nearby temples or something, but found out on our last day that it was in fact the binman signalling his arrival/departure.

- - -
Lauantai-iltana hyppasimme ensimmaista kertaa vietnamilaiseen yobussiin, mika oli aika kokemus. Bussimainokset hehkuttivat etta bussissa on riittavasti tilaa nukkua ylellisesti makuuasennossa, mutta olivat tainneet unohtaa mainita etta penkit oli mitoitettu lahinna paikallisille puolitoistametrisille matkustajille. Penkit ja jalkatilat olivat samassa tasossa, joten riittavan lyhytjalkaiset pystyivat mukavasti suoristamaan jalkansa jalkatilana toimivaan pikku metallilaatikkoon. Vaikea selittaa sen paremmin, mutta kuvista saa varmaan paremman kasityksen.

Saimme seuraavana aamuna shokkiheratyksen kun bussikuski paatti soittaa Hoi An'iin saapumisen kunniaksi Abban Happy New Year -kappaleen taysilla. Hoi An on idyllinen joenvarsikaupunki taynna historiaa ja vanhoja pikku temppeleita ja taloja. Kaupunki on tunnettu ensiluokkaisista ja edullisista raataleista, joten paatimme kayttaa tilaisuuden hyvaksemme ja teettaa vaatteita ja mina parit kengat. Muuten aika kului sadetta valtellen paikallisissa kahviloissa, ja muutamina aurinkoisina hetkina kaupunkia kierrellen.

Keskiviikkona jatkoimme matkaa yobussilla Hanoihin, jossa saa nayttaa vahemman sateiselta, mutta kylmalta. Odottelemmekin jo kovasti ensi viikkoa etta paasemme aurinkoisempiin maisemiin - maanantaina lennamme Kuala Lumpuriin ja sielta tiistaina Balille. Jipii!