Paluu arkeen

Trip End Feb 03, 2008

Flag of Finland  ,
Tuesday, February 5, 2008

Kotimatka Santiagosta Madridin kautta Helsinkiin kesti takseineen 25 tuntia. Madridin lennon aikana ehdimme hämmästellä useaan otteeseen Iberian lentohenkilökuntaa, jonka tylyys voitti jopa Finnairin Bangkokin lennon lentoemot. 13-tuntisen matkan aikana oli vain yksi juomatarjoilu, ja senkin aikana naiset keskittyivät lähinnä keskustelemaan keskenään.

Teimme koko turneen aikana kahdellatoista lentoyhtiöllä yhteensä seitsemäntoista lentoa. Pitkiä lentoja niistä oli neljä. Kaikista lentoyhtiöistä parhaat pisteet vei ehdottomasti LAN Chile. Palvelu toimi hyvin myös Cathay Pacificilla, Qantasilla ja Air Tahiti Nuilla, mutta LAN:in Tahiti-Santiago lennolla oli myös hyvää ruokaa sekä henkilökohtaiset viihdelaitteet, joista voi valita sopivaa ajanvietettä kymmenistä elokuvista, tv-ohjelmista sekä cd-levyistä tai peleistä. Toivotaan, että vastaavat laitteet tulevat joskus myös Finskille. Silloin voisi antaa anteeksi jopa sen, jos lentoemännällä on huono päivä :)

Paluu arkeen alkoi siis tänään, ja tämä on blogimme viimeinen merkintä.

Monet ehtivät jo töissä kysellä, mikä oli paras paikka tai mikä kokemus jäi parhaiten mieleen.

Ykkössijasta olemme yksimielisiä: paras matkakohde on Uusi-Seelanti. Tälläkin kerralla kaikki tuntui olevan siellä yksinkertaisesti kohdallaan: upea luonto, tekemistä ja näkemistä joka puolella, edulliset mutta pääosin hyvätasoiset hostellit sekä ylipäänsä se, miten kaikki toimii niin hienosti. Jopa ilmat suosivat meitä uskomattoman hyvin. Naureskelimmekin, että myös Uusi-Seelanti pitää meistä.

Kaikissa paikoissa oli toki jotain erityisen hienoa: live-aboard-reissu Suurella Valliriutalla Australiassa, St. Kildan alue Melbournessa, Mussel Boys -ravintolan seitsemän ruokalajin ja kahdeksan viinin illallinen Tasmaniassa, sukeltaminen Moorean kristallinkirkkaissa vesissä, Torres del Painen kansallispuisto Chilessä tai edulliset ja tasokkaat ravintolat sekä shoppailu Santiago de Chilessä. Puhumattakaan sukeltamisesta hylkeiden kanssa Tasmaniassa, jäätikkökiipeilystä Foxin jäätiköllä tai pingviineistä Isla Magdalenalla.

Polynesian pienten saarivaltioiden kokemukset jäivät muihin maihin verrattuna vaatimattomiksi sateisen sään takia. Mietimme kuitenkin, tarjoaisiko esimerkiksi "unelmien matkakohde", Ranskan Polynesia, aurinkoisella säälläkään todella niin paljon vastinetta matkan hinnalle ja kalliille hintatasolle, että pelkästään sinne kannattaisi tehdä matka Suomesta. Ehkä ei. Paremman vastineen rahoilleen saa vaikkapa Thaimaasta. Monet ovat kyllä kehuneet polynesialaisia Vanuatua sekä Cookin saarta, mutta meillä niiden visiitit jäivät toiselle reissulle. Samoin se pirun Pääsiäissaari, jonka jääminen väliin harmittaa edelleen.

Ei enää muuta kuin kiitokset mielenkiinnosta! Jäämme suunnittelemaan seuraavaa matkaa ja odottamaan kutsuja teidän matkablogeihinne :)