Lalalalalalala PAZ

Trip Start Oct 17, 2008
Trip End May 2009

Flag of Bolivia  ,
Saturday, February 28, 2009

Hovedstaden i Bolivia imponerte fra foerste sekund. Den ligger klistret opp forskjellige dalsider og ligger mellom 3600 og 3800 moh. Masse liv i gatene, mye kultur, cocablader overalt og uendelig mange ting aa finne paa. Dette er absolutt den mest spennende byen vi har vaert i paa turen vaar. Relativ trygg by ogsaa:-)

Vi valgte oss et rolig og koselig hostel ved siden av Bolivias stoerste og mest omtalte fengsel; San Pedro fengselet. Kort fortalt er dette er et mannefengsel hvor fangene maa betale "inngangspenger" for aa bli fengslet der, hvor de maa tjene sine egne penger til mat og losji, hvor familiene til fangene ofte lever sammen med de og hvor bestikkelser av politivaktene er dagligdags. Hvis man oensket seg en tur inn i dette fengselet som turist kunne man proeve aa bestikke politiet fikk vi hoere. Vi var skeptiske og var fornoeyd med aa rusle forbi inngangspartiet hver dag. Litt for spennende og relativt mindre trygg:-)

Sykle ned "verdens farligste vei" hoeres jo veldig mye tryggere ut! hehe.... Live var skikkelig Bolivia- daarlig i magen - men det gikk bra denn gangen ogsaa! Vi startet paa over 4700m og havnet etter 85 km (utallige svinger, like mange stup og skrenter og  myyye bremsing) opp paa 1000m. Veldig spennende og ogsaa saann passe relativt tryggt:-)

Etter noen dager ble vi vant til de nye bakteriene, og fant til og med hjemlandelige "bitterballen" til Bjoern! Etter en litt daarlig opplevelse i Chile med Lives astma i hoyden, fant vi ut at vi skulle proeve oss paa et av de "lavere" fjellene i omraadet, Chacaltaya, 5450moh. Vi ble kjoert opp til (vi krysser av paa listen:) verdens hoeyestliggende skisenter paa 5300m, derfra var det en rusletur paa 1t og oppe var vi :-) Luften her er mye fuktigere her enn i Chile, kommer inn luft fra jungelen, saa dette gikk fint! Veldig spennende og veldig tryggt:-)

Saa var det klart for den store styrkeproeven; Bolivias "letteste" 6000m som viste seg aa ikke vaere saa lett.
Huayna Potosi paa 6088moh.

Fra "base camp" gikk vi opp til 5300 til en liten refugio (high camp) hvor vi skulle sove. Hoeydesyken kom krypende. Hodepine og kvalme. Vi drikker te med cocablader (veldig sunt og tryggt!!) og spiser socorochi (Bolovianske hoydesyketabletter), ogsaa gikk det gradvis over. I soveposen kl 20.00 og opp igjen kl 00.00. Paa med hodelykt og breutstyr og kort kort rekke under den enormt store, vakre stjernehimmelen (til aa begynne med). Lives astma sa tydelig ifra at "naa er det nok"; og hun snudde paa ca 5700m (veldig fornoyd m det).
B fortsatte med guiden Freddy, men maatte snu 60-70 meter fra toppen pga kraftig snoevaer! Surt, men B sin hoydesyke kom nesten med en gang han snudde; en intens hodepine og kraftig kvalme, saa det var to slitne "klatrere" som kom ned til La Paz den kvelden. Vi har faatt bekreftet at vi nok ikke er de som takler hoyden best......og at folk egentlig ikke har noen ting aa gjoere opp i saanne hoeyder (kroppen gir beskjed)!! Veldig veldig spennende, men absolutt ikke det aller tryggeste man kan finne paa!

La Paz ble avsluttet med karneval, to dager med sportsklatring og.....etter aa ha gaatt forbi saa mange ganger og hilst paa fengselspolitiet, klarte vi ikke aa la vaere. Vi ga fra oss noen lokale sedler og ble vist rundt i San Pedrofengselet av to av fangene. Ingen bilder fra innsiden, men mye aa fortelle naar vi kommer hjem.
Spennende JA!  Og tryggt....mammaer og pappaer....slapp av....det var det:-)

Den stoerste aktiviteten paa karnevalet gikk ut paa at Bolivianerne kastet vannballonger og sprutet saape vilt rundt seg; - en merkelig, men for Bolovianerne kjempefestlig aktivitet! Klatringen her er kanskje det beste vi har kommet over saa langt, vi hadde til og med en foerer!!, det har vi aldri hatt foer! Morsomme ruter for de slappe ferieklatrerne! Kan absolutt anbefales til alle klatreintresserte! (Se her, spansk, men det gaar vel bra? www.escaladaenbolivia.blogspot.com )

Saa gaar turen videre til Lake Titikaka, verdens hoeyestliggende "navigerbare"? innsjoe paa 3800m. Litt kjipt aa reise fra La Paz, har vaert en utrolig kul by aa vaere i, men vi gleder oss til nye opplevelser!

amfagerli
amfagerli on

Store Alpakka!
Buenas noches! Que viaje fantastico y interesante!
A donde van viajar el proximo ves? Bueno viaje adelante!

k_larssen
k_larssen on

hellå
Mange fine bilder dåkker har tatt =) Så kjekt å følge med!Nok en helg er over her i hjembyen, som alle andre steder. Viking har vunnet 3-0 i sesongåpningskampen på hjemmebane, og alle fotballhjerter gleder seg nok. Lars er i Nordsjøen, og jeg har kost meg på Idsal med mor og de. Fikk tid til litt buldring på Apis i kveld..gleder meg til dere blir med på det etterhvert. Stor klem! p.s fikk dere svar på tekstmld?