Feliz Navidad fra Antarktis!!

Trip Start Oct 17, 2008
Trip End May 2009

Flag of Antarctica  ,
Sunday, December 28, 2008

For 10 dager siden skrev vi:

Da gaar vi ombord paa " Lyobov Orlova" som tar oss med soerover gjennom Beagle Channel, Drake Passage og ned til Soer Shetlandsoeyene og saa videre til Graham Land som er Antarktis fastland.

Vi vet egentlig ikke hva vi gaar til, men spennende blir det!!

Lite mobildekning eller internett ombord og "nerider" regner vi med, derfor vil vi oenske dere alle sammen en

FELIZ NAVIDAD TIL ALLE DERE

Naa er vi altsaa tilbake med bakoversveis paa plass, sjoebeina som svikter naar vi gaar gjennom gatene her, en minnebrikke fyllt opp med (alt for mange) bilder, magene vaare som har blitt bortskjemt med en blanding av russiske, tyske og argentinske herligheter og mange minner for livet opp i topplokket.

Disse ti dagene kunne vi lett ha skrevet en bok om, men det faar holde med kortversjonen.

"Lyobov Orlova", med russisk mannskap og internasjonal ekspedisjonsteam, la ut fra Ushuaia med to doegn aapent hav i vente. Passasjerene var en lett blanding av rikinger fra The States, studenter paa studietur, sleipe italienere og normenn med sekk paa ryggen (to totalt); alt mulig altsaa.

Kryssningen av "The Drake" er kjent for aa vaere en mindre hyggelig oceanisk opplevelse med mange 9-dimensjonale bevegelser som gjoer at cirka 40 prosent av passajerene klarer aa moete opp til maaltidene. I vaart tilfelle ble denne krysningen av de erfarne betegnet som baade "latterlig" og "flaut". Oppmoete til maaltidene: 100%.

Etter to doegn med store fugler og mye info fra forskjellige eksperter ombord (biolog, ornitolog, geolog, og en historiker) er foerste land i sikte.....Amundsenfoelelsen steg betraktelig. Fra dekk og fra brua ble det sett flere mobyer og en del, for oss nordboere, ukjente store fugler. En av dem kalte de for albatross. Den var stor den.

South Shetland Islands, med Robert Island i spissen, var maalet for foerste landing. Deltagerne ble delt opp i grupper og kom seg gruppevis i land med hjelp av en liten vannjeep; Zodiac. Motorisk utfordrende aa komme seg fra stor i liten baat, men for to gymlaerere er det jo bare et kakestykke:-)

Det ble 5 FANTASTISKE dager i Antarktis. Temperaturen laa mellom 0 og -5, sommer paa Antarktis, litt snoe men mest sol og en konstant vind. Minst to ganger i land hver dag. Dyrene her har ikke noen naturlige fiender, og foeler seg derfor ikke truet av mennesker heller. Pingviner tusler rundt omkring og driver med sitt, elefantseler som ligger aa raper paa stranden, store Orcaer og Humpback whales somm plasker rundt omkring og Leopard seler som er sultne paa en pingvin eller fem som viser snuten mellom noen isbiter. En utrolig vakker natur med isfjell av alle stoerelser og farger. Historiske steder med rester av gamle hytter fra tidlige ekspedisjoner og "havner" fra hvalfangstperioden var ogsaa blant maalene. Hope Bay, Paulet Island, Deception Island og Devilīs Island ble noen av hoeydepunktene.

Paa tilbaketuren var "The Drake" ikke i like godt humoer. Foerste dagen var naa greit nok med stiv kuling og 60% oppmoete i spisesalen. Dag 2 slo vaerguden til med "Force 10" som er full storm, og en times periode med sterk storm...... "Moro". Russerkapteinen drakk kaffe og koste seg....dette var ikke vanlig men ikke noe problem. Oppmoete i spisesalen var nede i ca. 20 %. Bestikket foeyk, glass veltet, folk veltet, og distansen fra spisesalen tilbake lugaren ble oekt med 300% (skjoenner?) bra balansetrening.

Jaja.....hele turen ble en uforglemmelig opplevelse.

PS! Paa Devilīs Island (av alle steder:-); B spurte, L svarte JA!

Vi fyker.

gering
gering on

FELIZ NAVIDAD PRETTIGE KERST GOD JUL MER
fantastisch, om in antartica een kerstfeest te vieren zeg !
maak je maar één keer in je leven mee denk ik maar zo!
nu geen 23 graden boven nul ( a la lanzarote !!) maar 23 gr onder nul, gegarandeerd een witte en koude kerst met incl zeehonden walvissen pinguins en een lekker ijsje op de boot en de rest...! misschien wel een BBQ gehad in de sneeuw ?????????
by the way.......... Bjorn en Live, jullie hebben zeker het tallent om samen door te breken en te zingen zonder muziek erbij, a la acapello of zoiets,maar weten jullie ook dat frans bauer en Marianne weber zo ook op dezelfde manier zijn begonnen als jullie nu bezig zijn ? Maar dan niet op ANTARTICA, dus Bjorn en Live,,,,,,,,,,,,grijp nu je kans en zingen jullie het nog een keer in de sneeuw tussen de bergen en de pinguins( die dansen zoiezo al mee toch ?)en de robben ( niet die voetballer hoor !!!) maar zeker is dat de walvissen jullie zullen toeblazen evenals de zeehonden die in hun handen gaan klappen, whow!!!!!!!!! wat een concert, met stip binnen op 1 in europa vanuit Antartica toch ????????????

groetjes geringkaysiri !
GOD JUL !!!SKOL/PROOST..doublepalm-jagermayster als het maar ijs en ijs koud is........

amfagerli
amfagerli on

Antarktis og JUL!
Så spennende! Tenk å feire jul i Antarktis! jeg skulle ønske jeg var ung og sprek og kunne gjøre sånne sprell som dere! Dette er god erfaring å ta med! Ha ei riktig GOD JUL - og - et nytt og SPENNENDE NYTT ÅR! Nyyyyyt det dere opplever! Juleklem fra tante Annemor - en varm og god en!!!!

ronpau
ronpau on

glade barn!
Tusen takk for kule julegaver fra 3 glade barn til dere gærninger! Det var de kuleste gavene....Her er det juleferie og vi jubler for det. Har vært og gått på ski i dag, om enn i litt andre omgivelser enn dere.....haha.....kos dere videre. Blir spennende med bilder fra Antarktis. Klem fra oss på Kløfta

elgudalvin
elgudalvin on

jul i norge
takk for fin sang og vel overstått jul
gleder oss til å se filmer og bilder fra antarktisk
flott jul hjemme i norge
kaldt og fint
nå drar vi til fjells noen dager alle tre
tale skal feiere nyttår på ådneram

masse klemmer fra
ellen tale gunnar