Skolstart och inskolning på "UPark"

Trip Start Unknown

University Park

Flag of United States  , Colorado
Sunday, November 8, 2009

University Park Elementary School (UPark) - till en början en skola för lärarkandidater på Denver University!

I somras när flytten beslutades tog vi kontakt med skolan vi ville gå på - UPark. De lovade att ta emot oss förutsatt att vi bor i skolans närområde. Området sträcker sig runt om skolan i alla väderstreck, ca 2 km i N-S och V-Ö riktning, inget jätteområde direkt. Ola åkte över en vecka tidigare än jag och barnen, med ett uppdrag förutom jobbet; hitta ett hus!

Ola fick hjälp av en relocator som först rekommenderade oss att leta i ett annat område eftersom husen i vårt var slut (säsongen för hyresmarknaden hänger ju helt och hållet ihop med skol- och universitetsstart), men det brydde vi oss inte om. Dagen efter Ola landat i början på september fick han visning på fem hus, varav 4 var obeboliga, och det femte var vårt! Därmed fick vi hälsa på våra klasser och nya lärare dagen efter vår ankomst till Denver en vecka senare. Yes!

På måndagen den 15 september satt Rut, Sigge och Märta i var sitt klassrum kl 0900! Det var läskigt, häftigt, vedmodigt och spännande på samma gång. Märta insåg snabbt att jag inte kunde dela på mig och sa att det var okey att jag bara var i Sigge och Ruts klassrum. Deras klassrum ligger av en ren slump vägg i vägg så mina första dagar och veckor spenderade jag i deras klassrum och springandes mitt emellan. Den stora reaktionen kom i slutet av första veckan då Rut och Sigge insåg att de inte förstod nånting av vad som sades och nyhetens behag hade lagt sig. Märta var extremt populär hela den första veckan och början på den andra, kompisarna slogs om hennes uppmärksamhet. Det blev värre för henne när kompisarna tröttande på en som inte sa nått och bara hängde efter. Nån som minns skoltiden?

Rut går i det vi kallar F-klassen. Där går barn som fyllt fem innan sista september i år, så Rut har därmed några veckors marginal. Sigge går i 1a klass och där går barn som har fyllt 6 innan sista september. Egentligen kan jag inte förstå poängen med att krångla till det så med födelsemånaden. Det är ju lika stor skillnad på ett barn som är född 1 januari och sista december som mellan ett som fyller 1 okt och sista september året därpå. Nån som kan förklara?

Märta går i trean, men eftersom hon är född i slutet av september år 2000 så är hon egentligen en fjärdeklassare, och efter diskussioner med Julande som har stor erfarenhet bestämde vi att det var klokt att låta Märta gå med lite yngre barn. Det känns fortfarande som ett bra beslut för Märta!

Det tog ungefär tre-fyra veckor till Sigge och Rut kunde vara själva i sina klassrum till största delen av dagen, medan jag lämnat klassrummen för en bänk i korridoren utanför. Efter fyra veckor var Sigge okey med att jag lämnade skolan när Rut slutat och vi tre ätit lunch tillsammans i skolans matsal. Efter sex veckor kunde jag också lämna skolan redan efter lämning och komma tillbaka till lunchen vid 1130-tiden. Och som ett bevis på fullständig självständighet åt Sigge lunchen helt själv i fredags medan Rut blev hämtad av farmor och farfar.

Det har varit helt fantastiskt att få följa barnens utveckling så nära och att jag haft möjligheten att helt svara upp på deras behov under inskolningen till ny skola och nytt språk. Det har också varit otroligt roligt och givande för mig att få veta vad tusan barnen gör på skoltiden.

Lite ironiskt när amerikaner frågar mig om skillnaden mellan svensk och amerikansk skola. Hur ska jag veta det? Till Da Vinci har jag oftast kastat barnen in och ut, och inte tagit mig tid att sätta mig in i varken schemat, läxorna och barnens nivå. Här har jag full koll på skolan, fröknarna, rekorn, lektionerna och läxorna. Berättar mer om den amerikanska skolan senare för den som vill veta!

Nu är det läxdags!