Deeper Underground

Trip Start Apr 03, 2013
Trip End May 20, 2014

Flag of Malaysia  , Sarawak,
Friday, January 31, 2014

Vanuit Kochi vlieg ik met maar liefst zeven uur vertraging naar Kuala Lumpur. Joost, die op vakantie is in Maleisië, ontmoet ik daar in mijn tweede thuis. Wel even wennen om terug in de moderne wereld te zijn na mijn avonturen in India.

Melaka
Samen met Joost reis ik per bus naar Melaka. Bij aankomst vinden we een geschikt hostel en Melaka's entourage doet mij vooral denken aan Georgetown. Ook zijn hier veel Hollandse invloeden uit ons rijke zeevaardersverleden. Oud-collega Louis sluit 's avonds aan voor wat ijskoude Tigers wat zorgt voor een gezellige Hollandse avond. De volgende morgen ontbijten we met dim-sum en sneaken we in de lokale Batavia: een VOC-schip dat zo gemoderniseerd is dat de airco voor acute kippenvel zorgt. De markt die avond aan de Jonker Walk is gezellig en er is zelfs een feest in het kader van het aankomende Chinese Nieuwjaar. Joost en ik hebben perfecte plaatsen voor het lokale Eurovisie Songfestival wat qua kwaliteit en sfeer het best te vergelijken is met een middelmatige editie van Tros Muziekfeest op het Plein. Helaas missen we het optreden van de illustere kokosnoten vingeraar, maar gelukkig heeft Louis hem gerapporteerd. Wel slaag ik er de volgende dag in om te mogen poseren in de eindbaas van alle fietstaxi's. Hello Kitty!

Mulu
Tijdens mijn overstap op de airport van Miri op Borneo heb ik Steve opgepikt, die ik nu al voor de vierde keer tegenkom tijdens deze trip. De vlucht naar Mulu is voor mij de kortste vlucht ooit; in slechts 20 minuten en het atten van een Milo chocomel staan we alweer aan de grond. We verblijven bij de homestay van Monica en we spelen met de kinderen waarvan het meisje verdacht veel weg heeft van Mogli uit Jungle Book en het jongetje met een touw aan de muur zit gebonden. Vooral het lokale eten is geweldig: versgeschoten wild zwijn, varens en tofu. Dat we via een generator enkel van zes tot negen 's avonds elektriciteit hebben maakt de ervaring nog authentieker.

Het Mulu National Park heeft de UNESCO World Heritage status vooral te danken aan zijn indrukwekkende grotten. We doen een tour door de Deer Cave: één van de grootste grotten ter wereld waar meer dan drie miljoen vleermuizen leven (en dus ook schijten; wat een penetrante lucht!). We hebben geluk als na de tour alle vleermuizen in een stroom de grot uit komen vliegen en we precies op tijd bij het platform zijn om dit schouwspel te bewonderen. Stinkend naar de guano (vleermuizenpoep) was ik mezelf bij terugkomst in de rivier.

Na nog enkele andere "showcaves" bezocht te hebben vinden Steve en ik het tijd om meer avontuur te beleven onder de grond. We informeren naar de mogelijkheden om de Clearwater Connection grot te verkennen. Deze langste grot ter wereld (minimaal 200km lang) kenmerkt zich door een rivier die er doorheen stroomt en de toegang is enkel mogelijk wanneer je een vergevorderd "caver" bent en het waterniveau niet te hoog is. Om onze klimkunsten te bewijzen doen we Stonehorse Cave en leren we, samen met Canadese Jeanette en Australische John, hoe je met touwen dient te werken. We slagen voor de test, dus we mogen op voor Clearwater Connection.

De expeditie van de Clearwater Connection Cave bestaat uit de Amerikanen Steve en Grant, een Deens koppel, twee lokale gidsen en ik. Gelukkig heeft iedereen van het park toestemming om de grot te bezoeken en helpen we elkaar bij gevaarlijke secties. Na enkele uren klauteren komen we aan bij een "squeeze" van 50cm breed met een diepte van zeker 15 meter. Na even slikken volgt de groep de gids door een versmalling waarbij ik normaal nooit het idee zou hebben gehad dat je hierdoor zou kunnen gaan. De tocht is spectaculair en zeer uitdagend. Wanneer we tijdens een stop allemaal onze hoofdlamp uitzetten ervaar ik pas hoe donker het in een grot kan zijn. Dit is de eerste keer in mijn leven dat er geen verschil is in zicht tussen het kijken met ogen open of ogen dicht. Het laatste stuk is verraderlijk met scherpe punten, glibberige rotsen en een stuk zwemmen in de ijskoude ondergrondse rivier.

Na de grotten willen we ook nog de jungle van het National Park verkennen. Met volledige bepakking, en Steve die een parang (machete) bij heeft voor het geval we echte koppensnellers tegenkomen, lopen we de volledige Headhunters Trail totdat we in het donker aankomen bij Camp 5. Je had de gezichten van de mensen daar moeten zien toen ze opeens ons uit de donkere jungle zagen komen! De volgende dag is Camp 5 het vertrekpunt voor de steile klim naar de "Pinnacles". De Lonely Planet omschrijft deze vlijmscherpe piekrotsen als de meest ongelukkige plaats voor een parachutelanding en hier kan ik me helemaal in vinden.

Na al deze belevenissen denken we dat het hoofdstuk Mulu nu gesloten is. Als we echter compleet ingecheckt en al wachten op ons vliegtuigje uit Miri krijgen we te horen dat door regenval onze vlucht is geannuleerd. De droom van iedere backpacker komt uit. We worden door Malaysia Airways in het Marriott Resort gestopt waar we ons te goed doen aan geweldige maaltijden en een kamer die zo groot is dat het een twaalfpersoons slaapzaal zou kunnen zijn. Even relaxen voor een dag voordat het avontuur op Borneo weer verder gaat.

Ans en Ruud on

Hallo Leon,
Fijn weer iets van je te horen. Weer een afwisselende trip. De grotten waarbij je, samen met je team weer op avontuurlijke wijze de weg moest zien te vinden en ook nog door het ijskoude water. Gelukkig ben je geen koppensnellers tegengekomen die hun "beroep" nog uitoefenen! We horen volgende keer wel weer wat Borneo voor jou nog meer in petto gehad heeft.
Liefs en tot de volgende keer. xx

nelly on

hoi Leon, geweldig verhaal weer, Borneo staat ook op mijn lijstje om nog eens naar toe te gaan, maar nu ik jouw verhalen lees over die grotten??? Weet ik het niet! Enfin, net terug van geweldig fijne weken met Marlou in Argentinië. Wat een schitterende natuur, en voor mijn doen zijn we erg actief geweest, bergwandelingen, mountainbike, paardrijden, met spikes gletsjer op gewandeld, fietsen etc. Marlou is nu geloof ik aan het bijkomen op het strand in Uraquay of Brazilie, ik ben weer aan het werk! Tja, verschil moet er zijn! Geniet verder, groetjes, ook van Wim, Nelly

Piet lintsen on

Ik lees het wel het was weer een geweldig avontuur,geniet ervan