The Penang Marathon

Trip Start Apr 03, 2013
Trip End May 20, 2014

Flag of Malaysia  , Pinang,
Sunday, November 24, 2013

Landen op de lowcost-terminal in Kuala Lumpur voelt intussen als thuiskomen. Ik weet dan ook makkelijk mijn weg te vinden en slaap in hetzelfde hostel. Ook heb ik inmiddels mijn favoriete restaurants hier: voor ontbijt eet ik de befaamde Soong Kee Beefball Noodle Soup, als lunch schep ik mijn bord vol bij de Indiase kantine en 's avonds vouwt de kok van Bistro Tom Yam mijn nasi goreng vakkundig in een omelet (Nasi Goreng Ayam Pattaya). Ik ontmoet Mountain Jack weer en hij geeft me tips wat te doen in MaleisiŽ. Voor omgerekend €8 reis ik in vijf uur naar het eiland Penang in een bus met massagestoelen en een eigen stopcontact.

George Town
Stel je al het goede van China voor op een eiland en je hebt een indruk van hoe George Town is. Na een dagje sightseeing van vooral veel toffe streetart zie ik op Facebook dat Steve, de reisblogger die ik eerder in Japan en Laos heb ontmoet, toevallig ook in Georgetown is. We drinken veel te duur bier die avond en bedenken een bizarre activiteit waar Steve een blog over kan schrijven. Omdat op zondag de marathon van MaleisiŽ in George Town plaatsvindt, vinden wij het toepasselijk om een dag eerder een Food Marathon te houden.

In de vroege ochtend om 6.30u zitten we vol goede moed aan de roti canai. Als leidraad gebruiken we een plattegrond van de stad met daarop dertig verschillende lokale gerechten. Rond de middag staat de teller op 14 gangen en hebben we meer calorieŽn gegeten dan een normaal mens op een reguliere dag binnenkrijgt. We moeten elkaar mentaal bijstaan om toch weer nieuwe maaltijden te bestellen. Steve houdt alles minutieus bij in een log en we classificeren de gerechten op smaak. De satť, otak-otak, cendol en nasi lemak van CillyBilly worden als beste beoordeeld met vijf sterren. Wanneer Steve om 22.25u een poging doet om zijn laatste gebakken oester weg te kauwen staakt zijn maag en komen de laatste paar gerechten als een tsunami van braaksel mee naar boven. Hij besluit de galsmaak in zijn mond weg te spoelen met melk wat hilarische Jackass-taferelen oplevert. De missie is geslaagd: we kennen nu de complete keuken van Penang en Steve heeft geschikt materiaal voor een blogpost. De financiŽle schade voor een dag "More Than You Can Eat" is slechts 50 ringit (€12).

Ik slaap in de goedkoopste dorm in town wat zich vertaald in de type personen waarmee ik de dorm deel. Het zijn voornamelijk dertigplussers die hier zijn blijven hangen en ik krijg het gevoel dat ik onderdeel uit maak van een internationale editie van de serie Loenatik.

- kerel met een ranzige baard die rookt als een ketter en ondanks zijn Westerse voorkomen moslim blijkt te zijn. Slaapt vooral overdag en kan 's nachts uren levenloos voor zich uit staren. Draagt kleding waar gaten in zitten en ijsbeert voordat hij naar de wc gaat.

- een artiest die nachten doorwerkt en Buddhistische zangliederen luistert. Begint zijn werk veelbelovend, maar eindigt met ongecontroleerde penkrassen waarmee hij een tekening verpest. Voor het slapen gaan steekt hij wierook aan in de dorm. Het verdringt korte tijd de sigarettenlucht.

- vrouw van middelbare leeftijd die middernacht de was doet en het Kill Bill-wijsje fluit. Trekt met haar lip en knipoogt als ze mij goedemorgen wenst.

- een neger in het bovenste bed van mijn stapelbed die nogal levendige dromen heeft. De schokkende bewegingen hebben veel weg van Parkinson. Drinkt zijn melk met whisky.

Langkawi
Na de aanslag op mijn lichaam in Nepal en het chaotische India in het verschiet besluit ik een korte vakantie te nemen van het reizen. Met een ferry vaar ik naar Langkawi, het vervloekte eiland dat in MaleisiŽ bekendstaat als belastingvrij huwelijksparadijs met een ontelbaar aantal resorts. Helaas is het weer een storende factor en regent het vooral erg veel. Om er toch het beste van te maken doe ik samen met de Canadese Danať onderzoek naar het beste resort-zwembad. Ongemerkt plonzen we in de meest luxueuze zwembaden en genieten we van het warme water in de stromende regen. Compleet verrimpeld concluderen we dat Cba Resort wint en we vieren dit met ijskoude Hoegaarden voor dezelfde prijs als in Nederland.

Ruud en Ans on

Fijn Leon, na deze gastronomische onderzoekjes nu even een time-out. We kijken steeds naar je mooie fotoreportage van de Himalaya, wat we erg indrukwekkend vinden. En we zijn weer heel benieuwd wat je nu weer allemaal tegen gaat komen.
Geniet maar even van je ingelaste vakantie en tot het volgende verslag.
Veel liefs van ons beiden.xx