Chapada Diamantina + a break of luxury

Trip End Sep 20, 2013

Flag of Brazil  , State of Bahia,
Thursday, October 25, 2012

Since Sao Paulo, I had been in the coast all the time. Only these days I came to Chapada Diamantina (see the map), situated on the middle of the state of Bahia. http://www.guiachapadadiamantina.com.br/mapa-do-parque/

This is one of this places I would come back. It's perfect to relax, explore the nature still quite virgin, enjoy it's quality food at night, and basically disconnect from the world.
An Argentinean woman I met that has been living in Brazil for 20 years now, told me that this is one of the towns in Brazil where drugs hasn't been spread yet, so the atmosphere is more relaxed. Cocaine and crack are arriving now.
Drugs is such a problem in Brazil...I couldn't imagine it was that bad. I've seen kids without teeth and with this wide eyes and lost look because of the crack. It happens that they are given crack on the favelas, so the drug dealers can ask them to do whatever they want in exchange of the drug they need. And there is so many people involved that the problem is impossible to solve.

Anyway, I spent a couple of days in chapada, made a guided visit to it's most amazing spots, had a Spanish tapeo for dinner, and got a bus back to Salvador with intentions of getting another night bus on the same day to Recife...but that's the good thing about not planning too much! I met Miguel on the 8h bus from Lencois to Salvador, a spanish guy from Alicante, that was there on holidays for a few days. We were talking all the 8 hours on the bus, and in the end I decided to stay in Salvador for another two days, in a 4 stars hotel with a propper hotel breakfast, clean shower, pearl white cotton towels, aircon, and taking taxis, sleeping a lot and eating well. I had a great time with him and also got my energies back! Thank you Miguel!

By the way, I´ve bought the flights to cross the Amazonia!
7/11 Belem - Manaus
12/11 Manaus - Tabatinga
13/11 Fast boat Golfinhos to Iquitos
15/11 Iquitos - Lima
So my days in Brazil are counted! The idea is to spend from the 15th to the 5th of December in Peru, from the 5th to the 15th in Bolivia, then back to Brazil, to see Mato Grosso do Sul and Iguazu waterfalls, and probably Sao Paulo for Christmas.
-------------------------------
ESPAÑOL

Desde Sao Paulo sólo había estado en la costa de Brasil. Sólo estos días vine a la Chapada diamantina, situada en medio del estado de Bahía. http://www.guiachapadadiamantina.com.br/mapa-do-parque/

Este es uno de esos sitios a los que volvería. Es perfecto para relajarse, explorar la naturaleza aún bastante virgen, disfrutar de buena comida por la noche, y básicamente desconectar del mundo.
Una mujer argentina que conocí y que lleva 20 años viviendo en Brasil me contó que este es uno de los pocos lugares a los que aún no ha llegado la droga, asi que el ambiente es bueno. Justo ahora esta empezado a llegar la cocina y el crack.

La droga es un problema tan grande en Brasil...yo no me imaginaba que fuera para tanto. He visto a niños sin dientes, y con esos ojos grandes y mirada perdida debido al crack...Por lo visto en las favelas les dan crack desde pequeños, y se enganchan, asi que hacen lo que sus camellos les pidan para conseguir su dosis. Y hay tanta gente metida en esto que es imposible acabar con el problema.

Bueno, pues estuve un par de días en A Chapada, hice una visita guiada a los lugares más impresionantes, cené un tapeo español muy rico, y volví a Salvador con intenciones de salir el mismo día hacia Recife...pero esto es lo bueno de no planear demasiado! En el autobús de 8 horas de Lencois a Salvador conoci a Miguel, un chico de Alicante que estaba de vacaciones por la zona. Estuvimos hablando las 8 horas que duró el autobús, y al final decidí quedarme un par de días más con él en Salvador, en un hotel de 4 estrellas, con un desayuno de hotel como dios manda, ducha limpia, toallas de algodón blanco perla, aire acondicionado, y moviendonos en taxis,durmiendo un monton y comiendo bien. Me lo pasé genial con él y recuperé mis energías! Gracias Miguel!

Por cierto, ya compré todos los vuelos para cruzar la Amazonia!
7/11 Belem - Manaus
12/11 Manaus - Tabatinga
13/11 Fast boat Golfinhos to Iquitos
15/11 Iquitos - Lima
Asi que mis días en Brasil están contados! La idea es ver Perú del 15 de noviembre al 5 de diciembre, del 5 al 15 Bolivia, y volver a Brasil a ver Mato Grosso do Sul y las cataratas de Iguazu, y probablemente pasar las navidades en Sao Paulo.