Capitol Pride

Trip End Jul 15, 2008

Flag of United States  , District of Columbia
Wednesday, June 18, 2008

Hallo allemaal!

Terwijl ik dit schrijf vanuit de computerkamer en af en toe naar buiten kijk, wordt de donkere tuin sporadisch verlicht door vuurvliegjes en zo nu en dan loopt er een wasbeer langs. We voelen ons steeds meer één met de fauna om ons heen, zeker nu we dagelijks wakker getikt worden door een specht (prima dat je insecten zoekt, maar waarom zo vroeg?).

In het lab gaat alles nog steeds naar wens, morgen gaan we onze zelf gemaakte FISH-slides van plasmaceltumorweefsel bekijken, op zoek naar translocaties. We worden al wat vaardiger en inmiddels is Mathijs er zelfs van overtuigd dat hij pipet-eelt heeft ontwikkeld. Ook beginnen we wat  vertrouwder te raken met de gebruiksaanwijzing van Sasha (de onnavolgbare Rus). Hoewel hij nog steeds binnen luttele seconden een ruimte vol mensen in opperste staat van verwarring kan brengen, wordt het voor ons inmiddels makkelijker om met hem te communiceren. Als hij met zijn Terminator accent 'I will be back' scandeert en vervolgens een willekeurige richting in loopt, raken we niet langer in de war, maar wachten rustig tot hij terug is. Zo nu en dan maakt hij, hoewel moeilijk te onderscheiden, ook een soort grappen. Zo schreef hij laatst een houdbaarheidsdatum op een eppendorf-tube en zei midden in die handeling plotseling: 'That will be cool day'. We hadden hier niet te maken met een volslagen uit de lucht gegrepen weersvoorspelling, begrepen we, toen hij met de meest guitige en voldane glimlach ooit toevoegde: 'eight eight eight' (als in: 8 augustus 2008).
Ook hebben we inmiddels een uitdagende, educatieve, digitale 'Security Awareness' training voltooid. Bijgestaan door onze nieuwe animatie-vriend Sydney, Sr. Lab Rat hebben we de wondere wereld van NIH veiligheidsmaatregelen verkend. Zo wees hij ons op de volgende bronnen van potentieel gevaar, wanneer we ons op het internet begeven:
-Teenage pranksters
-Hacker Junkies
-Disgruntled former employees
-Terrorists or criminals
-Foreign intelligence agents
Wees op uw hoede!

Neil is inmiddels naar Maine vertrokken en wordt daar de eerste week vergezeld door zijn zoon Mark en familie. Daarom mochten wij deze week Marks auto lenen en zijn we de trotse oppassers van een stokoude Honda. Hij heeft weliswaar een aantal absolute 'dont's' (het rechter-achter raam open doen bijvoorbeeld), geen airco, hier en daar een roestgat en een verbogen kleerhanger als antenne, maar verder doet hij trouw dienst.
We hebben nu dus een huis, een baan en een auto. We denken erover om deze week een labrador uit de buurt te gijzelen, om het plaatje compleet te maken.

Zondag zijn we naar het National Air and Space Museum geweest, enorm indrukwekkend. Een bijzonder gebouw met een mooi glazen dak, waardoor je je constant blijft beseffen dat alle tentoongestelde voertuigen ook daadwerkelijk in de lucht zijn geweest. Ik vond het erg bizar om in het echt te zien in wat voor uit de kluiten gewassen Sinterklaas-surprise de mensheid op de maan is geland.
Ook zijn we naar de schitterende National Gallery of Art geweest (waar ze zowel veel 'Dutch' als 'Netherlandish art' hebben) en toen we, museum-voldaan op zoek waren naar iets drinken kwamen we op een enorm festival terecht. Ik wist genoeg toen ik het podium zag, waar een wulps optreden met halfnaakte cowboys gaande was, maar Mathijs had drie in lakleer gehulde kameraden nodig om het te begrijpen: we waren terecht gekomen op de Washingtonse versie van de Gay Parade: Capitol Pride! Hoewel de sfeer hier opperbest was, behoorden we duidelijk niet tot de doelgroep en hebben we, na het optreden en wat verhelderende informatie over homo- en transseksuele mormonen (van een man met een t-shirt met daarop: 'I like mormon boys') gauw de benen genomen

Gisteren hadden we vrij van het lab omdat we met een aantal mensen een 'field trip' hadden gepland naar de Battlegrounds of Gettysburg. Daar is op 1,2 en 3 juli 1863 een enorme Civil War veldslag geweest tussen de Union en de Confederate Troops, naar aanleiding waarvan Lincoln zijn befaamde Gettysburg Address hield (en in de drie minuten die deze speech duurde, uiteraard, zin en diepere betekenis gaf aan de dood van ontelbaar veel soldaten).
Het oorspronkelijke plan was dat dr. Potter ons zou rijden (naar verluid hadden we dan nog beter met paard en wagen kunnen gaan), maar vanochtend stond ook Sasha (met auto) voor de deur, die, hoewel zijn gedrag soms anders doet vermoeden, een enorm gezelligheidsdier is en niet graag een uitje mist. Met z'n vieren zijn we naar Gettysburg gereden, waar Wendy uit ons lab woont. Zij had ons vantevoren al de (ter plaatse opgenomen) film 'Gettysburg' gegeven, zodat we al wat wisten over de slag en het extra bijzonder zou zijn om er rond te lopen. Tussen neus en lippen had ze wel gezegd dat hij vrij lang was, maar dat is absoluut een eufemisme voor dit 5.5 uur lange epos. Mathijs is hem nu aan het afkijken, iets dat daadkracht, doorzettingsvermogen en alertheid vereist, aangezien deze in Wendy's gezin grijsgedraaide DVD zo af en toe vastloopt en je terstond een half uur terugstuurt in het verhaal.
Maar het was inderdaad heel speciaal om er een dag door te brengen, onverstelbaar dat in zulk lieflijk landschap ooit hele sloten bloed ontstonden door het enorme aantal gewonden (de grimmige audioguide heeft ons niet gespaard) en dat er dagen lang oorverdovende vuurgevechten plaatsvonden. Wat ook bizar is om te zien, is dat de vele monumenten nu eens aan de Union, dan weer aan de Confederacy zijn opgedragen, bij elkaar een schijnbaar paradoxale boodschap uitdragend, want als soldaten aan allebei de kanten zo nobel waren, wat was dan de reden om elkaar aan gort te slaan?

Wordt vervolgd.

s0409464
s0409464 on

Lampje brandt
Hi lieve Lau en Mathijs,
Eindelijk uitgevonden hoe jullie site werkt. Sorry, duurde even! Had al eerder poging gedaan, maar toen opgegevn. Nu is het dan toch gelukt. Zit nu op het kog aangezien we op de Korevaar nog geen internet hebben (voor de rest zijn we geheel gesettled). Lau, ik heb genoten van je verhalen, een geboren schrijfster! En van de vele foto's natuurlijk (Mathijs groot gelijk wat je niet bij waarbenjijnu bent gegaan). Jullie vermaken je opperbest zo te lezen. Veel zin en lekker ontdekken in het Lab.
Hier gaat alles goed. Leuke pado gehad, vanavond clubeten, voetbal kijken (merken jullie iets van de oranje koorts), lezen etc etc. Heel erg saai vergelekn met jullie.
Geniet ervan en ik ben benieuwd naar jullie nieuwe belevenissen.
Liefs xxx An

jolienbuijs
jolienbuijs on

I must enter a title to continue
Ik heb een tijdje jullie entries gemist dus reageer ik nu ook op de vorige. Beginnende met de vraag wat Dogshead Fish dinges drank is (ok ik ben de naam alweer vergeten maar het klonk dubieus). Verder klinkt alles weer eens geweldig en ik ben lekker jaloers. Ik ben de afgelopen vier weken verzadigd met musea en kijk uit naar volgende week waarin ik mijn tijd mag wijden aan het schrijven van een research paper, het schoonmaken van onze unit, en het verhuizen uit mijn kamer.
Verder vermaak ik me kostelijk. We hebben MarioKart voor de N64 bemachtigd en ik heb ontdekt dat het een geweldige middel is om te bonden met je huisgenoten. Elke keer als ik mijn computer opstart word ik aangestaard door Mathijs' prachtige pad. Grandioos beest is het, maar wel een beetje uitgerekt door mijn computer waardoor de Jabba the Hut dimensie nog groter wordt.
Wanneer gaan jullie whale-watchen?
Veel plezier daarmee alvast en ik kijk uit naar de volgende entry. (Ik zal ze wat vaker bekijken)
x Jolien