Whitehaven Beach =) =)

Jucy crib - "bobilen"

Flag of Australia  , Queensland,
Friday, May 13, 2011

Skrevet av Lasse.

Endelig var dagen kommet, idag var nemlig dagen vi skulle få oppleve The Whitsundays og verdenskjente Whitehaven Beach. Vi ble plukket opp på campingen klokken 08.25 og når klokken slo 08.50 forlot båten vår Abel Point Marina. Firmaet vi reiste med het Whitehaven Express og grunnen til at vi valgte de var fordi de har den raskeste båten av alle de aktørene som tilbyr dagsturer ut til The Whitsundays, de er også de eneste som tilbyr grillmat til lunsj =)

Etter ca. 1 time var vi fremme ved dagens første stopp, Hill Inlet Lookout. Fra denne utkikksposten kunne man se utover den fantastiske fjorden og mange av de fineste strendene i The Whitsundays.

Neste stopp nå var Whitehaven Beach (kjent for å ha den reneste sanden i hele verden), her skulle vi få slappe av i noen timer og spise noe grillmat før vi skulle reise videre. Av tiden vi hadde til rådighet så ble nok halvparten av den tilbrakt i havet og i løpet av den tiden skjedde det noe som var litt kult. Det kom nemlig en båt full med turister kjørende inn mot stranden bare noen meter ifra meg og de begynte plutselig å rope og fortelle meg at jeg måtte holde meg i ro. Jeg svømte litt nærmere fordi jeg ikke hørte hva de sa med engang, men da ropte en av guidene på båten at jeg måtte holde meg i ro fordi det var en hai midt mellom meg og båten. Jeg kikket meg rundt og plutselig så jeg en skygge bare 4-5meter fra meg, men den svømte utover mot dypet og var overhodet ikke interessert i meg. Etterpå spurte jeg en av guidene på båten hvor stor denne haien var (det var nemlig litt vanskelig å se fra min synsvinkel) og den var visst ikke stort lengre enn 1 meter, men kult var det fordi om.

Etter en god lunsj og mye moro var det på tide å komme oss avgårde, nå skulle vi nemlig inn i ei bukt og snorkle litt. Det tok oss ca.30min før vi var fremme ved bukten. Nå var det bare å få på seg utstyret og hoppe uti, men Kaya følte ikke det samme behovet som jeg gjorde og ble derfor igjen på båten. Etter en kjapp svømmetur bort til korallene og alle fiskene som gjømte seg der så ble jeg nødt til å overtale Kaya til å bli med og det klarte jeg =) Vi ble svømmende rundt i vannet i ca. 30min før vi ga oss og på denne tiden fikk både Kaya og meg brølt fra oss litt. Kaya brølte helst fordi den ene guiden vår heiv uti fiskemat rett ved oss og da hoppet fisken opp i ansiktet på oss, kræsjet inni oss og alt var bare helt kaos. Grunnen til at jeg fikk brølt litt var fordi en av fiskene trodde den venstre brystvorten min var mat og prøvde derfor å spise den. Au!

Etter at alle hadde kommet seg opp av vannet var tiden nå inne for å komme oss tilbake til fastlandet. Båtturen tilbake tok litt under en time og da var klokken blitt ca. 17.30.
Noen minutter senere var vi vel tilbake på campingen og der stod da selvfølgelig den flotte bilen vår ferdig pakket og klar til avgang. Planen videre nå var å kjøre til Townsville (276km) og finne oss en plass der for natten og det gjorde vi, men campingen vi fant var veldig shabby! Vi måtte kjøre inn en lang og humpete grusvei for å komme til campingen og når vi kom der så virket den helt forlatt. Men vi sjekket oss inn fordi om og etter å ha funnet plassen vår og sett fasilitetene så ble vi begge enige om at det føltes ut som om vi var blitt kastet rett inn i det som skulle bli den neste motorsagmassakren. Så dersom dere ikke skulle høre fra oss på noen dager nå, så er det bare å tro det værste!!