Nog een tussenstop in Las Vegas

Trip End Aug 12, 2010

Flag of United States  , Nevada
Friday, August 6, 2010

10:15am in de auto op weg van Williams naar Las Vegas

Terwijl Marleen rijdt, even een voorlopige samenvatting maken van deze mooie Amerika reis.

-Rijden: Relax! Amerika is hét land om met de wagen te verkennen. De highways en de autostrades zijn er, uitgezonderd in de grote steden, zeer rustig. Bijna iedereen respecteert er de snelheids limieten en dat is maar goed ook want de sheriff waakt. Ik weet niet waar ze zich verstoppen maar geregeld zien we er een langs de kant een boete uitschrijven. Voor de rest is de police hier zeer "low profile". Doordat de wegen heel rustig zijn en iedereen samen cruiset aan dezelfde maximum snelheid, hoef je bijna nooit voorbij te steken. Het gebeurt dat je een half uur achter dezelfde wagen rijdt, zo'n 400 meter voor je. Amerika is duidelijk het land waar ze de cruise control hebben uitgevonden. In tegenstelling tot België, waar de autostrades rijdende magazijnen lijken, zie je hier ook betrekkelijk weinig vrachtwagens. Ze cruisen ook aan dezelfde maximum snelheid en dat is soms toch bangelijk als er zo’n grote truck je tegen 65mph (107kmpu) voorbijsteekt bergaf in een bochtig parcours, om snelheid te halen voor de volgende bergop. Want uitgezonderd de vlakke valleien waar je in een lange rechte strook km’s aflegt, is het hier altijd wel bergop of bergaf. De maximum snelheid op de Interstates is 75mph (120kmpu) en op de highways, meestal maar één vak per richting, 65mph. De meisjes slapen of lezen in de auto. We moeten ze geregeld wijzen op de uitzichten rondom.

De wegaanduiding is ook zeer duidelijk. In de stadjes staan de straatnamen in het groot aangeduid op elk kruispunt. De afritten hebben de naam van de straat waar ze op uitkomen. We hebben er goed aangedaan om geen GPS bij de wagen te huren. Met de kaart rijden is veel plezanter en heel gemakkelijk. De verkeersborden spreken voor zich, als je kan lezen tenminste.  Uitgezonderd voor de waarschuwingsborden van de dieren, worden er geen pictogrammen gebruikt, maar duidelijke taal.

-De open vlaktes: dat ga ik het meeste missen in België. Ik heb het al een paar keer aangehaald, die weidsheid is fenomenaal. Voortdurend rij je in uitgestrekte vlaktes met aan de horizon rondom heuvel- of bergketens. Op enkele kleine stadjes na, soms maar bestaande uit enkele krotwoningen of wooncaravans, kom je niets tegen. Vooral het uitgestrekte Colorado plateau, waar we de meeste tijd hebben doorgebracht, is ongelooflijk mooi. De natuur in zijn oervorm, met een opgestuwde aardkorst waarin je dan de verschillende lagen duidelijk kunt zien. Een miljoenen oude geschiedenis die zich voortdurend in een andere gedaante openbaart. Er is nog héél veel ruimte in Amerika. Maar dit gedeelte is dan ook een desolaat gebied.

-Desolaat landschap: één grote woestijn. Het is hier soms meer overleven dan leven denk ik. Geen mooie villatjes met een mooie groene tuin dus. Mooi zijn de meeste stadjes niet. Veel bouwvallige of verlaten huizen. Tuinen vol oud ijzer. Massa’s auto kerkhoven.

-Vriendelijke mensen: zo kennen we ze die Amerikanen. “Hi guys, how is your day today?”, “Howdy, how are you folks today?” Alles wordt ook zeer duidelijk uitgelegd. Mondeling of via panelen. Je kan je echt niet vergissen. Lekker eten alles bij elkaar genomen. Heel grote porties natuurlijk. Heel raar: nadat ze je de rekening gebracht hebben, en nog eens gevraagd hebben of alles OK was en je een goede dag wensen, zien ze je plots niet meer staan. Wij hebben de gewoonte om nog eens dag te zeggen op het moment dat we de deur uistappen maar daar reageert niemand meer op.

Vrijdag 6 aug. 7:50 PM suite 4103 Desert Rose Resort

We zijn terug in Las Vegas en het is best wel even wennen aan de 43°C die hier weer in de lucht hangt. Voor we in Las Vegas aankwamen zijn we een kijkje gaan nemen aan de Hoover Dam, die net zoals in Page gebouwd is om elektriciteit op te wekken. We hadden veel geluk dat we niet van Las Vegas terug kwamen want daar stond een kilometers lange file om over de dam te rijden. Er is namelijk nogal wat security. 'verdachte' wagens worden gecontroleerd. Wij niet :). Dat verklaarde meteen waarom ze een nieuwe brug aan het bouwen waren. We komen tegen kwart na 12 aan in Las Vegas en het eerste dat op onze planning staat is naar het MGM gebouw snellen op nog 4 tickets te bemachtigen voor de show Kà van Cirque Du Solei. Vol spanning gaan we achteraan in de aanschuifrij wachten. Wanneer het na een half uur aanschuiven aan ons is kunnen we nog 4 kaartjes kopen voor de show van vanavond om half 10. Verkocht. verder lopen we de strip nog even op om nog enkele souveniertjes te kopen en we eten heel lekker in het kitscherige 'Save the rainforest' restaurant (met onweer en al) in de MGM building.
Morgen rijden we naar San Diego

Zaterdag 7 aug. 9:45am suite 4103 Desert Rose Resort
Spijtig dat we in dit hotel maar 1 nacht verblijven. Met 2 slaapkamers, 2 badkamers en een mooi, volledig uitgerust woongedeelte, is dit wel luxe in ruimte. We hebben gisterenavond dan ook gezellig chinees gegeten in onze living ipv uit te gaan eten in het drukke Las Vegas.
Darna een heel mooie show gezien van Cirque du soleil. Heel poëtisch zoals we dat van hen kennen maar vooral ook heel technisch. Reuze grote podia die, op een robotarm gemonteerd, in alle richtingen draaien en kantelen. Dit geeft natuurlijk prachtige beelden als ze daar dan op een vertikaal podium aan het klauteren zijn. Ik vond het schitteren. De kinderen ook maar zij hadden meer circus acrobatieën verwacht.
Deze morgen naast het zwembad ontbeten bij alweer 30°C schat ik. Als het ontbijt inbegrepen is bij de overnachting, zoals hier, dan stelt het niet veel voor en is het uit isomobordjes en met plastieken bestek eten.
Seffens vertrekken we dus naar San Diego voor enkele dagen. De laaste dag voor het vertrek verkennen we Los Angeles. Het weerbericht van San Diego voorspelt voor de komende dagen maximum temperaturen van 20°C! Koud! Daar hadden we toch niet op gerekend.
We gaan in San Diego wat shoppen, deze mooie stad verkennen en naar SeaWorld.