Bryce Canyon: De openlucht grot

Trip Start Jul 22, 2010
Trip End Aug 12, 2010

Flag of United States  , Utah
Friday, July 30, 2010

Gepland: Een geologische droomwereld van kleurrijke, surrealistische rotspieken, natuurlijke bruggen en bogen, hachelijk balancerende steenklompen en panoramische rotsvensters, uitgesneden in de zachte kalksteenrotsen van het Paunsaugunt Plateau.
Gisteren vanuit Zion aangekomen via n stukje van de scenic HW12, een van de mooiste wegen in Amerika. Bryce Canyon is 's nachts heeeel donker en dus ideaal voor uren gapen naar de sterren. Als ik de rest heb kunnen overtuigen, hebben we de zon zien onder gaan en van de sterren genoten. Vandaag hebben we zowiezo niet zoveel tijd, we hebben nog een rit van een dikke 5 uur voor de boeg naar onze volgende stop: Grand Junction, Colorado.

5:15pm Bryce Canyon Pines Motel, kamer 105

Via de Mount Carmel tunnel hebben we Zion NP verlaten richting Bryce Canyon NP.

Het gedeelte van Zion achter de tunnel was ook heel mooi. Het is duidelijk dat we de woestijn nu definitief verlaten hebben. We rijden door veel groenere valleien en de temperatuur ligt een pak lager, nu zo rond de 80F (27C). Ideaal temperatuurtje. Het is een korte rit. We zijn reeds tegen 12u30 in het park. Het is er helemaal niet zo druk. We nemen opnieuw de gratis shuttlebus al mogen we met de auto ook binnen. Het park is een pak kleiner dan Zion en ook de busrit door de canyon is korter. Het zicht vanop Bryce Point is weer on-ge-loof-lijk. Maar het zicht vanop Sunrise point overtreft alles. Kilometers ver kun je zien over een uitgestrekte vallei, met op de voorgrond de befaamde Hoodoo's, een soort grote stalagmieten die dit park zo beroemd maken. We maken de wandeling vanuit Sunrise point naar beneden door de Hoodoo vallei en terug naar boven tot op Sunset Point. Fiene trekt ondertussen 100 foto's.

Boven op Sunset point hangt een waarschuwingsbordje voor ratelslangen. Karlien is er helemaal niet gerust in…

Dit park is fotogenieker dan Zion en ook betoverend, maar ik vond Zion meer paradijsachtig.

We trekken naar ons motel voor een douchke en het avondmaal. Het is een wat oud motel maar wel proper. De bedoeling is om vanavond terug naar het park te rijden en naar de sterren te gaan kijken. Bryce Canyon is een van de donkerste streken van Amerika en hier kun je de Melkweg in al zijn glorie bewonderen. Dit moet een hoogtepunt worden voor mij en ook voor onze sterrenkundige in spe, Karlien. Helaas de hemel is bewolkt. Ik ben heel bang dat het zal tegenvallen. We laten jullie het morgen weten.

Groetjes

Bart

Zaterdag, 31 juli, Bryce Canyon Pines Motel, 10:20am

Het heeft niet mogen zijn. Het is de hele avond onweerachtig geweest. Toch ben ik met Marleen nog om 9uur ’s avonds naar het park gereden. De kinderen waren te moe en bleven op de kamer. We hebben de duisternis zien intreden boven het Bryce Canyon amfitheater (De zon was al onder). De horizon werd voortdurend opgelicht door geruisloze oranje lichtflitsen van onweer kilometers hier vandaan. Een knap schouwspel en een aangenaam vervangprogramma voor de sterren.

Onder het motto "slapen kan je later thuis nog" ben ik ’s nachts nog 3 keer opgestaan om de lucht te bekijken, maar het is bewolkt gebleven. Hopelijk morgen, op onze 2-daagse riviertocht meer geluk.

Bart

Nele Rochtus on

Ik blijf alle dagen met heel veel plezier jullie blog lezen. Ook is het enorm leuk om de foto's te kunnen zien. Zo te zien is het er écht wel prachtig! De foto's zijn enorm mooi & laten ons (net zoals de verhalen zelf) vanuit België ook een beetje meegenieten.
Groetjes, Nele

Christiane on

Ook ik kom alle dagen eens lezen en kijken naar jullie wondemooie rieis.
groetjes
Christiane

Hans on

Ik ben een fan geworden van jullie blog!
Bart (ik moet het zeggen) ge zijt een mietje!! Als ge terug langst Las Vegas gaat zet ge uwen hoed en uwe zonnebril op en ge gaat zitten aan zo'n pokertafel. Ge pakt 2 kaarten in uw hand en dan staat er zo'n toeristje in de hal te kijken naar u en die denkt bij z'n eigen. Potverdikke dan zien der mij PRO'S uit!!! Heb g' hem!!!!!!!
Ge moet gene schrik hebben , ge moet dat gewoon eens meegemaakt hebben!
Groeten vanuit Kruibeke.
Hans & Co

Mama on

Wat een mooie foto's! In het echt nog indrukwekkender zeker? Wat zijn de natuurelementen sterk en machtig om zulke 'landschappen?' acjhter te laten. Het doet me denken aan het programma over de gebieden dicht bij of op de steenbokskeerkring op TV waar een jonge journalist een reportage over maakte. Fantastisch om dit mee te mogen beleven vanachter je PC.
Liefs,
Magda en Roger