San Fransisco city tour

Trip Start Jul 22, 2010
Trip End Aug 12, 2010

Friday, July 23, 2010

Gepland: Vandaag staat een Alcatraz tour en City tour gepland. Start om 10:30u plaatselijke tijd. Wij zijn dan al lang wakker want nog goed op Belgische tijd en dat is 8 uur vroeger! Ze halen ons op in de straat van ons hotel ter hoogte van nr. 715 (Cornell Hotel) om 9:20u.
Morgen vertrekken we naar Yosimite NP maar eerst rijden we via de Golden Gate Bridge een half uurtje naar het noorden naar de Muir Woods waar de reusachtige Sequoia bomen staan.

8:14 pm kamer 114 Hotel Mayflower
Na een vermoeiende maar interessante dag zijn we blij bijna te kunnen gaan slapen. In de voormiddag bezochten we Alcatraz, een oude gevangenis op een eilandje. Daar kregen we veel info in het Nederlands via koptelefoon. Het uitzicht op het centrum van San Francisco was prachtig. Na een snelle hap sprongen we weer op de bus voor een citytour. De gids had veel interessants te vertellen maar het was jammer dat hij net iets te snel en te moeilijk Amerikaans sprak voor onze oren (die van Karlien en Fiene). We hebben o.a. heel wat plaatsen gezien waar films of series opgenomen waren, maar die films of series hebben we zelf nooit gezien. Het aantrekkingspunt in SFO zijn de zeeleeuwen op pier 39. Daarrond een gezellig havengebiedje met vele visrestaurantjes. Bart koos iets met krab, wat gewoon hamburgers bleken te zijn, die naar krab smaakten...Sommige straten zijn zo steil dat de bus er zelfs niet op kan rijden. Dat zorgt voor spectaculaire foto's. Er zijn hier nog vele mooie victoriaanse huizen in die steile straten. Om terug naar ons hotel te gaan, wilden we de 'cable cab' nemen, maar we waren niet de enige toeristen die dat gedacht hadden. Een uur wachten was ons wat teveel, dan maar 20 dollar uitgespaard en onze kuiten extra verwend :-) Op de foto's zal je al gezien hebben, ja we hebben onze truien moeten aandoen! De koudste zomer in SFO sinds jaren! Morgen belooft het echt warm te worden...

Zaterdag 24 juli 2010, 5:35 am, badkamer van kamer 114, Hotel Mayflower.
Deze rusteloze ziel lag weeral wakker in bed terwijl de rest nog slaapt. Maar dat zal niet lang meer duren want onze wekker staat op 6:15 en dit om 2 redenen: Karlien heeft op MSN afgesproken met haar loverboy en we willen om 7uur aan de ontbijt tafel zitten zodat we optijd kunnen vertrekken naar Miur Woods.
Nog even terugkomen op de dag van gisteren. Alcatraz was niet zo spectaculair maar toch interessant en je hebt van dat kleine eiland een prachtig zicht op de hele stad. Blij dat we de city tour gemaakt hebben. Het was de enige manier om op één dag iets van San Francisco te zien natuurlijk. De buschauffeur, die tergelijkertijd onze gids was, praatte aan een stuk door en kon over elke m² van San Francisco iets interesssants vertellen. Een echte spraakwaterval. Een aanrader, ook als je langer in SFO wil blijven, want het geeft je zin om op al die plaatsen terug te komen voor een langere ontdekkingstocht. Maar niet voor ons dus... Nog even iets over die "koude zomer": SFO heeft een speciaal microklimaat tgv de ligging van de stad, voor 3/4 omringd door het koude zeewater dat uit Alaska komt. Hierdoor is het hier 's zomers helemaal zo warm niet als in het binnenland een paar kilometer verder. Door een speling van luchtstromen en hoge en lage druk gebieden (de juiste uitleg van de gids kan ik niet herhalen), komt er hier elke dag vanaf 3uur in de namiddag een dikke mist vanuit zee, die SF overspoeld. En dit gedurende een week, waarna een hogedruk gebied het gevecht wint en het gedurende een week mooi en warmer weer wordt, waarna de cyclus zich herhaalt.
Het regent hier helemaal niet gedurende de zomermaanden, pas vanaf oktober november tot maart, april regent het al eens.
Een mooie stad, heel rustig, geen politie te zien of te horen, heel wat anders dan andere grote steden die we al gezien hebben. Nu dus op naar het hete binnenland. De hotelreceptionnist heeft mensen over de vloer gehad die uit Yosemite gaan lopen zijn wegens veel te veel volk. Ai ai dat belooft...
Groetjes
Bart

Mama on

Wat een reis! Wij zijn ervan overtuigd dat dit een fantastische reis gaat worden. Geniet ervan. Deze korte zinnetjes om te zien of het lukt . Lieve groeten van ons tweetjes.