Oase in Desierto Tatacoa

Trip Start Jan 24, 2013
Trip End Apr 09, 2013

Flag of Colombia  , Huila,
Tuesday, March 19, 2013

Omdat ik niet in Colombia ben om in de kou te zitten verlaat ik Villa de Leyva en ga ik naar de woestijn. Ja, Colombia heeft ook een kleine woestijn zo'n 6-7 uur bussen ten zuiden van Bogota en deelt de lange reis naar mijn meest zuidelijke bestemming doormidden.
Vanuit Villa de Leyva in het donker door de bergen naar het op 2600 meter gelegen Bogota. In zo'n 3 uur is de bus in het noorden van de stad en doet er daarna nog een uur over om bij de terminal te komen. Het zonnetje schijnt en de buitenwijken doen vriendelijk aan. Niks sloppenwijken, afval en vervallen gebouwen. Daarentegen nette rijtjeswoningen afgewisseld met niet al te hoge flats gelegen in ruim opgezette straten met veel groen.
Tegen negenen ben ik in de terminal en ook deze is, hoe kan het ook anders in Colombia, netjes en goed georganiseerd.
En ik heb geluk, ik kan direct de bus in richting Neiba, vanwaaruit ik nog een busje moet nemen naar Villa Vieja waar ik vannacht wil overnachten.

In de bus echter kom ik een Francaise tegen, die me overhaalt om mee te gaan naar het hostel waar zij ook verblijft. Flexibel als ik ben verander ik mijn plannen want een plek met zwembad in de woestijn spreekt me wel aan. Aangekomen in Villa Vieja even een drankje in het park en daarna op de motortaxi de woestijn in. Doodeng achterop een motor met alle bagage over zandwegen. En dan wil de chauffeur het ook nog hebben over Ruud Gullit en Marco van Basten tijdens de rit en zit half omgedraaid op de motor. Doodeng maar ik heb het overleefd.

En er is niks overdreven aan de plek van de hostel, prachtig gelegen in the middle of nowwhere.
Mijn hutje doet afrikaans aan, er staat een bed in en mijn rugzak past er nog net bij. Wat is het hier prachtig en stil. En het uitzicht vanuit mijn bed over de kale vlakte is helemaal het einde. Maar ook zoals het normaal gesproken in een woestijn, is het heel erg warm. Dus het prachtig gelegen zwembad is heerlijk.
Behalve wandelen kun je hier eigenlijk verder niets. Dus heerlijk relaxed, beetje in het zwembad afkoelen en een boekje lezen.

Desierto Tatacoa is het 2e meest droge gebied in Colombia, is volgens wikipedia een van de mooiste landschappen in Colombia en heeft een oppervlakte van 330 km2.
Omdat dit gebied de minste lichtvervuiling van Colombia heeft kun je hier sterren kijken. Maar ik heb het geluk dat het bewolkt is en er weinig sterren te zien zijn.