Afslapning paa Nomadas...

Trip Start Feb 12, 2010
Trip End Jun 16, 2010

Flag of Mexico  , Yucatan Peninsula,
Thursday, April 1, 2010

Mérida, byen hvor vi regnede med at skulle tilbringe laengst tid overhovedet (hvilket ogsaa blev tilfaeldet). Vi havde besluttet os for, at det skulle vaere her vi ville studere spansk, hvis det kunne lade sig goere, og samtidig ikke var alt for dyrt. Egentlig havde vi ikke planlagt, at vi ville studere overhovedet, men Lonely Planet (LP) overbeviser virkelig en om, at det maaske er en god idé. Saa det var altsaa det vi ville, men det ville ogsaa vaere lidt fedt at se byen inden vi gik igang med at studere. Alt det praktiske skulle jo ogsaa lige paa plads.
Saa derfor skulle vi finde et billigt hotel/hostel, helst med computere vi kunne bruge og et koekken saa vi selv kunne lave mad. Der var et par steder der kunne bruges, men LP anbefalde ekstra meget Nomadas Youth Hostel, og da der ogsaa var billeder af en splinterny pool paa deres hjemmeside var vi solgte (isaer Kristian). Saa det bookede vi, og vi maa nok indroemme, at det virkelig var et fedt sted. Da vi ankom blev vi overraskede over hvor flot der egentlig var, og at poolen var ligesaa fed som paa billederne. Rigtig fedt!!
Vores store vaerelse var dog ikke helt optimalt, men helt klart pengene vaerd, da det var super billigt. Ligesom i Cancun var det vel egentlig et sovesalsrum vi fik, da der baade var en koejeseng og to dobbeltsenge. Men det brokker vi os ikke over, da vi jo fik det helt for os selv. Derudover var der jo heller ikke meget mere end 5 skridt fra vores doer, til poolen som vi ofte havde for os selv.
Som sagt havde vores hostel baade swimmingpool og computere til fri afbenytning, men det havde ogsaa en masse andet. F.eks. var der et koekken som vi kunne bruge naar vi skulle udfolde os kulinarisk, hvilket vi nok maa indroemme rigtig tit gik ret daarligt (hvordan kan det vaere saa svaert at lave en god omelet!). Saa var der trova hver aften, en form for traditionelt guitarspil og sang i Yucatan, hvilket vil sige, at der troppede en mand op og sang sange der nok var en tand for avancerede for hans spaede vokal, men det var dog hyggeligt alligevel. Det foregik nemlig i faellesomraadet saa man kunne spise sin aftensmad og hoere musik samtidig, og hvis man havde lyst, udveksle rejsehistorier med nogle af det andre. Det sjoveste var dog nok, at der hver aften ogsaa var fri salsa-undervisning, med en meget karismatisk underviser, der underviste mens han raabte kommandoer ud paa et noget gebrokkent engelsk. En af os kunne jo selvfoelgelig ikke lade vaere med at deltage, og da man skulle bruge en partner var vi jo begge noedt til at kaste os ud i det. Det endte jo ogsaa med at vaere skide sjovt ;)

Tiden paa Nomadas gik dog helt fantastisk hurtigt. Isaer fordi vi kunne nyde vores tid ved poolen naar vi ikke skulle ud og se byen. Heldigvis var der rigtig meget at se, og vi blev glaedeligt overrasket over, at Merida har en zoologisk have hvor indgangen er gratis og buerne ikke ligner noget fra den forkerte side af jerntaeppet. Dyrene var i rigtig fin stand, parken var stor og havde ogsaa andre attraktioner end dyrene. Og saa var der frit WiFi, som der faktisk er i de fleste parker og cafeer i byen!
Merida kaldes Yacatan-halvoejen kulturelle hovedstad, og det er ikke for ingenting. Hver eneste dag, bliver der afholdt kulturelle arrangementer som er helt gratis for alle. F.eks. er der hver mandag traditionel dans paa Plaza Grande, tirsdag Trovakoncert med nye og gamle artister.. osv. Det bedste var om loerdagen hvor der var Noche Mexicana, med masser af traditionelle danse- og musikforestillinger hvor alle de store gader bliver lukket for traffik. Ogsaa om soendagen er gaderne lukket og der bliver stillet boder op med alt hvad hjertet begaere, og Plazaerne fyldes op med Mexicanere.

Vores tid i Nomadas hostel var sindssyg fed og vi noed det virkelig meget. Isear var det rigtig sjovt, da en gruppe danskere boede paa Nomadas og kunne fortaelle om deres arbejde som engelsk-laerere i en lille landsby med indfoedte. Samtidig var vi ogsaa heldige med vejret, men Merida er ogsaa generelt en rigtig varm by, hvor der sjaeldent er under 30 grader.
Og vi var der ikke engang i den varmeste periode.

Post your own travel photos for friends and family More Pictures & Videos