I ♥ NY

Trip End Jun 16, 2010

Seton Hotel, 144 east 40th Street, Manhattan NY

Flag of United States  , New York
Friday, February 12, 2010

Godt ankommet d. 12. februar sent om aftenen til JFK lufthavn, goer vi klar til 3 hele dage i The Big Apple. Vi havde jo haabet paa lidt bedre vejr end det der var i Danmark, og bliver derfor lidt overraskede da det viser sig, at der faktisk er koldere her end i DK (30 fahrenheit = alt for lidt medbragt toej!!)
Men trods kulden fik vi gaaet det meste af Manhattan rundt og set stort set alt hvad vi haabede paa at se. Vi fik desuden ogsaa bekraeftet, at det virkelig er en af de mest fantastiske byer man overhovdet kan forestlle sig. Naar man staar og kigger op af Empire State, er det svaert at fatte hvor stor denne bygning egentlig er, og det bliver endu svaerer naar man saa kommer der op og kigger ud over hele New Yorks skyline og de tusindvis af lys der lyser byen op. Det var virkelig en utrolig oplevelse og alle pengene vaerd.

Vi boede fint paa Seton Hotel, som var lidt snusket, med klamme faelles toiletter og meget smaa vaerelse men beliggenheden og den gratis varme kakao, som vi hver dag drak mindst drak 3 kopper af, opvejede hurtigt det negative.
Som sagt var beliggenheden super, ja faktisk laa vi lige midt paa Manhattan, inden for gaa afstand til de fleste sevaerdigheder.
Vi saa bl.a.: Times Square, Chrysler Building, Central Park, Frihedsgudindinen, NY
Publick Libery, Gran Central Stetion, China town, Wall Street, FNs
hovedkvarter, Rockerfeller Center og ufattelig mange gule taxier...
Hvis i ikke allerede ved det, er Manhattans helt vildt nem at finde rundt i, selvom man bliver overrasket over hvor stort det egentlig er. Alle veje loeber enten paa langs eller paa tvaers, og naesten alle veje er helt lige. De store veje er Avenues og de smaa veje kaldes Streets. Der er over 100 Streets paa Manhattan og vi boede paa 40th Street, hvilket gjorde det lidt mere overskueligt naar vi skulle gaa et eller andet sted hen.

Selvfoelgelig farede vi ogsaa vild, men New York'erne viste sig faktisk at vaere utrolig hjaelpsomme. Saa der gik ikke lang tid med at kigge paa kort, foer en eller anden kom hen og spurgte om de kunne hjaelpe. Det var isaer rigtig fed naar men skulle tage metroen, der er fuldstaendig uoverskuelig ved foerste oejekast, hvis man ikke ved helt praecist hvilken toglinje man skulle tage, kunne man nemt have endt midt i Harlem istedet for The Village eller hvor man nu skulle af. Heldigvis kom vi ikke ud for den situation, da vi som sagt fik hjaelp af en eller anden soed amerikaner og ogsaa stille og roligt fandt ud af hele metrosystemmet, selvom vi ikke fik brugt det saa meget.

Men alt i alt, var New York en utrolig oplevelse. Byen er bare et naturlig midtpunkt, og ikke bare i USA, men hele verden. Her er bare alt man kunne oenske sig, om det  saa er er billige hotelvaerelser og budget spisesteder eller det fashionable, then this is the city!!! Hver anden person paa gaden var enten immigrant eller turist saa, og vi fornemmede virkelig hvor multikulturel og multietnisk denne by er, en by hvor alle er velkommen.