Cabalgata Colombiana

Trip End Jul 07, 2010

Flag of Colombia  , Antioquia,
Saturday, September 11, 2010

לריו נגרו בכלל לא הייתי אמור להגיע, אף אחד לא אמור, במיוחד לא תייר, זה כפר מסוכן ולא תיירותי בעליל, כזה שיש בו כפריים שמשחקים סנוקר ושותים אגווארגיאנטה מ5 בערב ושודדים את העשירים שגרים מסביב.

לאחד העשירים הללו אני נסעתי..

בחורה קולומביאנית שגרה פה ופגשתי לפני שנים בבואנוס איירס הזמינה אותי להתארח אצל המשפחה שלה וכידוע אני לא מפספס הזדמנויות כאלה...

הבחורה כמו שאפשר לצפות מבחורה לא מי ישמע חזקה בלתת הוראות (לא הוראות בכלל בזה הן דוקא טובות, אלא להסביר איך להגיע לבית) וכך מצאתי את עצמי נוסע באמצע שום מקום, על כביש ללא פנסים, ללא טלפון מנסה להסביר לנהג המום איפה להוריד אותי, כשהנהג אומר לי שאין שם כלום, אבל אם אני מתעקש אין לו בעיה להוריד אותי באמצע החושך..

אחרי זה ביום כבר ראיתי שלאזור הזה באמת אין שם, לא שם של רחוב, ולא מספר. סתם חווה על הכביש, כמו בסרטים טחניים.

למחרת כשהתעוררתי יצאתי לטייל מסביב לבית באזור ששום צימר לא היה מתבייש בו, בין הסוסים והפרות שהסתובבו מסביב, ליד האגם עם הברווזים.. תענוג!
אחרי זה גיליתי שזה לא היה חכם, כי התרנגול שם ממש אגרסיבי ותוקף את כולם, יום אחרי זה הבן זונה ניסה לטרוף אותי גם, .אבל קלט שאני לא מהחלשים והתרחק מבוייש אחרי שעשיתי לו תנועות ברוס לי וזרקתי עליו איזה זרד.

שוב האכילו אותי ארפות בבוקר, שוב שאלו על הערבים, הקיצר, ברגיל.
מתוך הזדהות אמרו לי שזה לא רק את היהודים, גם קולומביאנים לא אוהבים בשום מקום, אפילו הסבירו למה:
"באו הספרדים שהם הזבל של אירופה, והתרעבבו עם אינדיאנים מטומטמים ועם כושים עצלנים, וזה מה שיצא, לא פלא שלא אוהבים אותנו"
לי לא היה הסבר פשוט עד כדי כך לתופעה המורכבת של האנטישמיות.

כמו תמיד לגור אצל מקומיים מספק לך חויות מיוחדות, הפעם זאת הייתה רכיבה על סוסים.

האזור יפה, אבל מה רכיבה עכשיו באמצע החיים, לי יש תוכית מבצעית עד סוף הטיול, לא מתאים.
 אבל ונסה הסבירה לי שזאת לא סתם רכיבה על סוסים, אלא רכיבה קולומביאנית וששווה לי לנסות.

ניסיתי, אהבתי, חזרתי לספר.

הדבר המוזר הוא שאת הרכיבה שאותה עשיונו בקבוצה של 23 חברים שלה ושל אח שלה מתחילים ב5 בערב, בטח כדי לראות את השקיעה מאיזה תצפית חשבתי לתומי, טעות גסה.
הרכיבה בכלל לא מתרכזת בנופים, אפילו לא בסוסים, אלא בגאווה הלאומית, האגוורדיינטה שעליו כבר כתבתי  בעבר.
כל אחד מצוייד בבקבוק של חצי ליטר לפחות, ושותה בזמנו החופשי. המטרה להיות שיכור וכמה שיותר מהר.

אני די שיכור, עם חמימות בכל הגוף דוהר על הסוס בחושך מוחלט, מסביב אני רואה אההה, כלום, חוץ מניצוצות  מהפרסות של כמה גברברים שדוהרים איתי ביחד, ואת הקצוות של הסיגרות שלהם, גשם מצליף לי על הראש, אבל למי אכפת, אי אפשר הרי לדהור עם הסומבררו, יעוף ברוח, לכן את הסומבררו אני מחזיק ביד שמאל, בזמן שעם הימין אני דיו כמו ג'ו הקואבוי, ובכלל לא אכפת לי שאני קופץ באוכף עם כל קפיצה של הסוס.  כשבא לי לעשן גם, אני שולף כמו אותו הבוקר סיגריה מהחפישה עם השיניים, אבל הגשם והרוח שבאים לי בפנים בגלל הדהירה קצת מקשים על ההצתה, צריך 2 ידיים, וגם זה בקושי מספיק, את הסוס אני מחבק את הברכיים והוא מודה לי מאוד על כך.
בסוף אני מחנה את הסוס, עם הפנים למדרכה, ומחכה לשאר, אחרי כמה דקות המון קולני מתקרב, ואני שומע מילים "צימבה" "פרסרו" "גוארו" "היחואפוטה" ו"גנוראה", יד מושתת אלי מהחשיכה, את הפרצוף אני לא מזהה, אבל את מה שיש ביד כן, זה בקבוק אגוורדיינטה - אני לוקח שלוק.

ככה זה, קטע קצר, כמו בסרט סטודנטים...

את הרכיבה משלימים ב2 עזרים, אחד שנקרא בורוטקה, יעענו דיסקוטקה על בורו, אוכף מיוחד שמורכבים בו רמקולים די חזקים, ובו מתנגנת מוזיקה ביינטו ומריאצ'י כמו בסרט מקסיקני ישן.
השני זה חוות, שבהם עוצרים להתמקח ולקנות עוד גוארו, או לרקוד לצלילי אותה המוזיקה עצמה.
אחרי הפסקה כזאת שבה גם הרוכבים וגם הסוסים מתודלקים כיאות ממשיכים למקום הבא, וחוזר חלילה, כל אחד פשוט לוקח את הסוס הראשון שהוא מוצא, עולה עליו ודוהר אל החשיכה.

בחצות סיימנו.

אפרופו לא יודע, או שזה סוס מדגם חדש עם היגוי פשוט, או שהפנמתי טוב את הניסיון של טופיזה, אבל רכבתי ממש טוב, עשיתי סיבובים עם הסוס, רוורס, הילוך חמישי, מה לא. והכי חשוב שלא ביישתי את המולדת לא בכישורי הרכיבה ולא בכישורי השתייה...

נספח חשוב מאוד לפוסט זה להבנת הסלנג הקולומביאני שבינתיים הוא האהוב עלי מכל המדינות שהייתי בהן

צ'ימבה - איבר המין הנשי, מילה מאוד מאוד שימושית בקולומביה, מחליפה את הקונצ'ה הידוע מהביטוי "לה קונצ'ה דה טו מדרה" שדוקא לא תמיד מחליף את כוסשלאמאשלך, אלא לפעמים בפרו יכול להביא הפתעה וחוסר רצון להאמין במה שאומרים לך

פרסרו - יכול להיות גם פרסל פרסו, "אחי" ישראלי פשוט, אחוקי. מקביל לצ'ה הארגנטינאי, אפרופו לאותה הקטגוריה נכנס בקולומביה גם "מריקה" שבמדינות אחרות מציין הומו ואפשר לקבל מכות במקרה הטוב אם אתה אומר את זה למישהו

גוארו - שם חיבה לאגאורדיאנטה, למשקה כל כך שימושי חבל שיהיה שם ארוך כל כך, זה כמו "וודיארה" ברוסית, שדווקא משום מה מארך את השם המקורי, אבל כן מבטא את יחס החיבה העמוק שאתה רוכש למשקה. את הגוארו שותים ב"צ'רו" שזה שוט שלו ואם שותים מספיק הדבר הגורם לך להיות "פרנדידו" שבתרגום ישיר זה דלוק, מה שכבר למדתי שמשמש בארץ לתיאור מישהו שאכל סמים ממריצים, אבל פה סתם מתאר שיכור במידה.

היחואפוטה - דרך קולומביאנית להגיד בן זונה. נאמר ברצף בתור מילה אחת, כמו האחושרמוטה שלנו

גנוראה - אותה המילה של מחלת המין, שפה מציינת כמו "פיזדה" רוסית או "בנזונה" ישראלי או משהו מאוד טוב או משהו מאוד רע כתלות בהקשר, וכן יכולה להחליף קריאת התפלאות "קה גנוראה אס אסו" מה לעזאזל זה? למעשה גם בביטוי לעיל אפשר להשתמש באותו ההקשר "פרסרו, קה היחואפוטס הסס" אחי מה נראה לך שאתה עושה

Comments

danielhsh
danielhsh on

There is a problem with this post. I can read only few first lines...

Mark Lukoyanichev on

Indeed looks like bug. Shmulik - Code review.

adam on

It was worth waiting for the whole thing :)