Sivilisasjon igjen!!

Trip Start Oct 11, 2007
Trip End Mar 13, 2008

Flag of Australia  ,
Monday, April 28, 2008

Endelig! Naa er det lenge siden jeg har vaert et sted med internett eller mobildekning! Australia er stoort, og vi ble vaerfaste en uk epaa en lost oy som het Horn Island, der var det en butikk, en pub og et museum, ikke noe annet! Og de siste 9 dagene har vi bare vaert til sjos, veldig deilig aa komme i land i gaar igjen ja.

Siden sist har det egentlig ikke skjedd saa mye, vi har bare vaert uheldige med vaeret og brukt lenger tid enn vi trodde nedover kysten her. Dagene gaar i ett egentlig, 10 timer seiling om dagen, saa middag og en film for vi legger oss.
Stemningen paa baaten er ikke helt topp, de to andre er ikke saerlig begeistret for meg, og jeg foler det er veldig vanskelig aa vaere paa en baat med bare menn saa lenge, i alle fall mannssjaavinistiske Australske menn... Det er ikke alltid like lett aa vaere den eneste jenta, den eneste Norske, den eneste som ikke kan noe om seiling, og den eneste vegetarianeren, ikke at det siste pleier vaere et problem, men visse mennesker har litt vanskelig for aa godta at andre ikke er som dem, og da blir det problemer. Jeg har vurdert aa dra ned til Airlie Beach og vente paa Bobby der, saa ille er det blitt, men jeg skal prove aa holde ut denne siste uken, har da holdt ut i 6 uker.. Ganske synd det skal bli saann, for jeg setter jo veldig pris paa aa vaere med paa denne turen og har sett mye og opplevd mye, men det er ikke lett naar to av de tre andre ikke er koselige, og man i tillegg maa vaere sammen med de 24 timer i dognet paa et veldig lite omraade..

Uansett.. Siste ordentlige oppdatering var i Darwin, jeg likte meg der. Etter det, seilte vi i 3 dager og 3 netter til et lite sted som het Gove, var en tur i sentrum der, ikke stort aa se, hehe... Og spsite middag paa seilerklubben den kvelden, sammen med noen Basil kjente der, han ene var Svensk, saa det var veldig deilig aa snakke Norsk igjen, foles nesten rart aa snakke norsk naa! Etter det var det 3 dager til, frem til Thursday Island, hvor jeg oppdaterte kjapt sist. Vi ankret utenfor Horn Island da, som var paa andre siden av bukta, var innom Thursday Island en dag, der var det en gate med noen butikker, hehe... Ble vaerfaste der i nesten en uke, ikke stort a gjore der, vi feiret bursdagen til Bobby, han ble 23, dro paa museumet, utforsket oya (det var absolutt ikke noe aa se, spilte biljard og saa paa filmer.
De siste 9 dagene har vi seilt hver dag, mesteparten av dagen, har hatt ganske daarlig vaer, saa masse bolger, og ingen mulighet for aa sitte ute paa dekk eller i cockpiten og lese f eks, da blir det laange dager. Har stoppet hver kveld, varet var saa daarlig at vi ikke kunne kjore over natta. Stoppet paa det nordligste punktet paa Australsk fastland, og andre smaa oyer og saann, men ingen sivilisasjon. Australia er saa utrolig stort, saa mange steder som ingen bor. Siste stopp for her, var paa en veldig fin ode oy, vi svomte faktisk i land der. Men da vi kom paa oya saa vi et skilt hvor det sto at man aboslutt ikke burde svomme i omraadet pga krokodiller, hehe... Var litt nervose da vi maatte svomme tilbake til baaten igjen, for det var et stykke, og i tillegg kunne det vaere haier der, men det gikk heldigvis bra!

Drar nok videre i morgen, selv om varet skal bli daarligere igjen og masse vind. Det tar nok ca en uke til for vi er i Airlie Beach. Gleder meg til vi er fremme, og haaper at den siste uka kan bli litt koselig..

om 3 uker er jeg faktisk hjemme igjen, det er veldig rart aa tenke paa, men jeg gleder meg faktisk, det skal bli bra aa se alle igjen! :-)