Livet paa sjoen er herlig!

Trip Start Oct 11, 2007
Trip End Mar 13, 2008

Flag of Indonesia  ,
Friday, March 28, 2008

Lenge siden sist! Og dette er forste mulighet til internett paa snart to uker naa. Vi er kommet oss gjennom de Indonesiske oyene, og er paa den siste naa, Vest-Timor, i byen Kupang. Den storste byen vi har sett siden vi forlot Bali, her er det jo biler jo! Hehe...

Vi seilte fra marinaen i Bali Tirsdag for snart to uker siden, og har sovet paa baaten siden da. Forste stopp var en oy ca 4 timer utenffor Bali, som het Lombongon, der var vi ikke i land en gang, heller ikke paa neste oy, Lombok. Men rett ved Lombok er det tre oyer som heter Gili Oyene. Vi dro innom Gili Air, kjempefint, og en kjempeliten oy, vi gikk fra den ene til den andre siden paa ca 20 minutter. Det var noen faa restauranter der, og 3 andre turister, hehe, veldig stille, men godt aa spise en restaurantmiddag igjen. Det fantes ikke biler paa oya, her bruker de fortsatt bare hest og vogn.

Neste oy var Sumbawa, en veldig stor oy, vi stoppet ved byen Bima. Et ganske lost sted, gikk i land der og spiste lunsj paa restaurant, Nasi Goreng (stekt ris med gronnskaer), smaker aller best i Indonesia..mmmm! Det var en veldig Muslimsk by, saa jeg maatte kle meg anstendig, men selv da saa stirret folk veldig, de er vel ikke akkurat vant med aa see hvite, og i alle fall ikke blonde mennesker.

Dagen etter dro vi til en lost liten oy som het Banta, kjempefint der, Basil (kapteinen paa baaten, hadde vaert der for). Det kunne minne om hva man forestiller seg enden av jorda ser ut som. Veldig gront, veldig blaatt vann, fjell, ode. Fra baaten saa vi en slags ogle paa stranda, men da vi kjorte inn, saa var den borte, provde aa finne den, men det gikk ikke desverre.

Komodo oya var neste oy, og det er jo der Komodo oglen finnes, den storste og farligtse oglen i hele verden! Men her saa vi selvsagt ikke til noen ogle, hehe. Bobby, Luke og jeg gikk paa oppdagelsesferd, men endte heller opp paa toppen av fjellet der, kjempefin utsikt. Men veldig varmt aa gaa oppover i over en time!

Saa dro vi til Flores, stoppet paa et ganske ode sted der ogsaa, men skjonte at det var en liten landsby der siden vi saa noen barn leke i vannkanten. Vi dro inn, og ble mott av en gjeng med barn, ryktet spredte seg fort om at det var noen hvite som var der! Sikkert 30 stykkker av de, noen var veldig skeptiske, noen lo av oss, men alle var veldig vennlige og hjalp oss med aa baere opp jolla. Vi ble vist rundt i "byen" av laereren der, han var den eneste som kunne snakke Engelsk. Rart aa tenke paa at noen bor saa ode, som vi kanskje bodde for flere hundre aar siden, men ogsaa kjempefint aa se hvor lykkelige de var. Barna hadde ingen leker, men de saa da absolutt ut til aa ha det kjempebra for det, det er noe vi burde tenke paa hjemme noen ganger og...

Det har blitt noen over natta seilinger innimellom ogsaa, da deler vi paa vaktene, to timer hver, sitter og holder oye paa om det komme rnoen andre baater og saann. Jeg sitter litt alene, men siden jeg ikke kan alt om autopiloten og GPS'en og alt det der, saa er som regel Bobby med meg, naar jeg har "watch" som vi kaller det.
I gaar saa kom det delfiner og svomte sammen med baaten, de hoppet rundt, mange av de! Saa ogsa en hval ikke saa langt bort. Vaeret har vi vaert ganske heldige med, ikke noe veldig ille hittil, det regner litt hver dag, men er ogsaa litt sol hver dag. Ikke blitt sjosyk ennaa heller, saa det er jeg stolt av, hehe...

Vet ikke hvor lenge vi blir her i Kupang enna, selv om det er den storste byen paa veldig lenge, saa er det ikke stort her, men vi maa bli stemplet ut av Indonesia her for vi kan dra videre, og det kan ta litt tid, og/eller penger. Mulig vi maa vente helt til Mandag eller Tirsdag, eller saa drar vi kanskje i morgen. Uansett ,saa er det ikke lenge til jeg er tilbake i Australia og vestlig sivilisasjon igjen, etter 3 maaneder i Asia. Jeg skal innromme at jeg gleder meg litt til det!

Ellers gaar alt bare bra paa baaten, dagene gaar utrolig fort, selv om vi ikke gjor stort, ligger paa dekk og leser en bok, spiser litt, gaar i land en tur. Jeg liker aa vaere paa baat! Selv om det begynner aa skrante paa maten, i alle fall vegetarmaten paa baaten, og jeg gleder meg til vi kan kjope mat igjen i Darwin.

Jeg oppdaterer mer og legger ut bilder naar jeg er i Australia igjen, som forhaapnetligvis blir om ca 3-4 dager.

Haaper alle har hatt en fin paaske! :-)