Cusco & Inca jungle trail

Trip Start Feb 14, 2013
Trip End May 31, 2013

Flag of Peru  ,
Tuesday, March 5, 2013

Omg, dat het met de bus fijner reizen is dan met het vliegtuig neem ik terug! What the hell, ik heb nog nooit zo'n enge reis gehad met de bus. Ik heb denk ik wel de hele reis mijn adem ingehouden omdat we op zo'n enge weg reden. Door de bergen, dus overal naast je de afgrond kunnen zien.. Weinig tot geen vangrails, tegenliggers niet zien aankomen omdat er 180000 bochten in de weg zitten. Ik ben nog nooit zo bang geweest en ik zat ook nog eens boven helemaal voor in, dus kon alles maar dan ook alles zien. Door dat onze bus een tegenligger niet had zien aankomen, of andersom.. Moest de bus, midden in een bocht terug en de vrachtwagen voor laten gaan. Het is zo smal op die weg. Dood eng dit! Eerste huilmoment, ik wil dat er een einde komt aan deze weg. En dat Floris nu naast me zat om me te troosten. Ik vind het echt heel eng. Ben nog geen moment bang geweest of heb me onprettig gevoeld in een situatie. Maar dit is er 1 no way dat ik kan slapen als deze weg niet heel snel ophoudt.. Je kent toch wel zo'n achtbaan met karretjes van 4. Die dan alleen maar van die bochten maken hoog in de achtbaan, waardoor het lijkt alsof je elk moment van de baan af rijdt.. Nou dat gevoel, maar dan erger! Door dat ik zo moe was, ben ik ergens toch in slaap gevallen.. Maar goed ook, anders had ik echt niet geweten wat ik moest doen. Ik weet wel dat die weg bijna de hele nacht zo door is gegaan, want ik werd af en toe even wakker tussen door en dan zag ik die weg weer. Bah! De laatste keer dat ik wakker werd in de nacht, was hells! Ik was zo ontzettend misselijk, ik dacht echt ik moet spugen. Ik voelde me echt een beetje ziekjes, grieperig. En toen dacht ik ook, oh nee! Dat wil je ook niet, ziek zijn ergens is verweggiestan! En dan ook nog alleen zijn.. Uiteindelijk net niet hoeven spugen, scheelde niet veel maar het zakte snel weg toen ik bij de wc aan kwam. Het raam stond daar open, dus heel veel frisse lucht.. Deed me blijkbaar goed, dus ik ben snel weer gaan zitten/liggen en heb mijn ogen weer dicht gedaan.. Nu weer een paar uur later, is het licht en rijden we op een fijne weg. Ook heel mooi, tussen de bergen en rivieren. We zitten gewoon tussen de wolken hier in de bergen, vet mooi. En er lopen af en toe wat stieren, paarden en ezels over de weg. Dat is dan af en toe een beetje lastig, maar wel echt super mooi hier heel groe. En ik voel me hier gelukkig weer goed bij. En de misselijkheid is ook bijna over, weet alleen wel dat als ik straks in het hostel aan kom. Ik echt even goed ga uitrusten en een dagje niks ga doen. Lekker douchen en een boek lezen, daarna even slapen. Ik wil namelijk niet ziek worden en ik zit er echt een beetje tegen aan..

Aangekomen in Loki hostel Cusco, levend en wel! Ik heb de busreis overleefd.. Maar nooit meer, geef mij maar een vliegtuig voor een paar uurtjes! Ik voel me nog steeds niet helemaal goed, dus ik spring onder de douche en duik mijn bedje in. Niet echt leuk, maar als ik nog wat waard wil zijn de komende dagen moet het wel even! Aangekomen in het hostel, loopt het toch iets anders dan verwacht.. Toen ik na het douchen terug kwam in de kamer, zaten daar 2 Duitse jongens die ook net aangekomen waren. Dus dan maak je ook alweer snel contact. Met zn allen naar de bar gegaan om even wat te eten. En de bar zat helemaal vol met mensen, want ook dit is weer een Loki party hostel. Van het even slapen is niet veel meer gekomen. Want er kwamen eigenlijk alleen maar meer mensen bij ons zitten en kletsen. 3 Nederlandse meisjes, een Amerikaans meisje, een jongen uit Noorwegen en nog een meisje uit Duitsland. Dus een gezellige groep mensen en natuurlijk veel om over te praten. Waardoor het ineens alweer etenstijd was. Dus met zn allen wat gegeten! En na het eten werd er door het hostel een of ander drankspelletje georganiseerd. Toen dacht ik neeeee daar moet ik niet aan mee doe, wees verstandig. Maarja, ik kon het toch niet weerstaan en het was ook niet echt hardcore drinken. Dus wij teams gemaakt en ons ingeschreven.. Vet grappig en hilarisch, je had verschillende rondes met je team. Limbodansen, kruiwagen lopen, hordelopen over de tafels en stoelen en beker-popping.. Allemaal met eerst een shot of een paar slokken bier van te voren. Prima! Wij waren trouwens vet slecht, laatste geworden. Maar wel heel grappig! Na dit spelletje ben ik wel verstandig geweest en ben naar bed gegaan. Het was toen 00:00, dus prima tijd. Ik heb tot 9uur aan een stuk geslapen, mijn eerste echte goede en fijne nacht. Dan zou je denken dat je heerlijk uitgerust wakker wordt. Dat was dus niet zo, ik ben de hele dag nog moe geweest. Een aantal zeiden hier al dat het waarschijnlijk komt door de hoogte. Ik ben natuurlijk van zeeniveau opeens naar 3500 meter hoogte gegaan en daar krijg je dus blijkbaar vaak de eerste dagen last van. Koortsig, duizelig, tintelingen, hoofdpijn en vermoeidheid.. Allemaal symptomen die ik heb vanaf het moment dat ik in Cusco ben aangekomen! Laat ik nou van de dokter hoogtekoorts-pillen hebben gekregen, dus die heb ik meteen maar genomen. En ik denk dat het wel al iets werkt, ik moet ze zo'n 3 tot 5 dagen slikken. En dat komt wel goed uit, want zondag of maandag ga ik de Inca Trail lopen.. Dus 4 dagen lang hiken naar Machu Picchu! Heel veel zin in, zo vet. Maar tot die tijd dus lekker rustig aan doen hier en fit worden om de hike te kunnen lopen, het wordt sowieso zwaar. Vandaag ook heel rustig aan gedaan, met de groep van de avond er voor naar het Inca museum geweest. Echt heel interessant! We hadden onze eigen Engels sprekende gids, dus alles heel fijn uitgelegd gekregen. Daarna zijn we naar een Inca markt gegaan, een lokale.. Die dus ook iets goedkoper is dan zo'n toeristische markt. Op die markt weer wat kleine souvenirs gekocht en een trui en doek/sjaal/kleed achtig ding voor mezelf. Ik ben namelijk zo slim geweest om bijna al mijn warme kleren naar huis te sturen (die gelukkig wel zijn aangekomen) Aangezien het hier best koud is en helemaal als ik de Inca Trail ga doen, heb ik wel wat warms nodig! En ik vond het natuurlijk helemaal niet erg om iets te kopen, de lokale kleding hier is werkelijk fantastisch. Al die prints, ik ben verliefd! Maar hoor van heel veel mensen dat ik moet wachten tot ik in Bolivia ben, omdat het daar nog veel en veel goedkoper is. Dus dat doe ik vanaf nu. Want over 2 weken zit ik in Bolivia, zonde om hier meer geld uit te geven voor dezelfde dingen! Na de markt zijn we naar een andere markt gegaan waar ze ook kleding verkopen, maar voornamelijk vlees, fruit, kaas, groente etc. Super vet! Dus we hebben daar eigenlijk alles gekocht voor lunch en avond eten, heerlijke broodjes, kaas, vers fruit en groente.. Vlees is nou niet echt heel aantrekkelijk, behalve als je van lama en cavia houdt. Hoewel ik dat nog wel een keer wil proberen hier, iedereen zegt dat het lekker is. Maar dat je het wel in een restaurant moet eten, dus misschien iets voor morgen! Nu ben ik weer terug in het hostel en heb een paar potjes tafelvoetbal en tafeltennis gedaan, ze organiseren hier ook wedstrijdjes dus dat is leuk! Er gaat zometeen weer een drankspel beginnen, maar ik ben vanavond echt verstandig en ga zo lekker nog even lezen en dan slapen.

Het uitzicht vanaf het balkon in mijn kamer is werkelijk prachtig, ik kijk uit over de hele stad! Dus ik sta vaak gewoon even op het balkon en laat tot me doordringen op wat voor mooie plek ik nu weer ben! Cusco is echt een hele mooie en leuke stad. Blij dat ik snel weg ben gegaan uit Lima, daar was achteraf eigenlijk niet zo veel aan. Heerlijk geslapen, Weer heel lang, 10 uur deze keer.. Maar heel fijn geslapen. Vandaag was het plan om mee te doen met een gratis wandeltocht door de stad, om vervolgens bij alle leuke en populaire restaurants een hapje en een drankje te proeven.. Allemaal gratis, helemaal top dus! Alleen het regende kei en keihard, dus hebben we het door geschoven naar morgen. We zijn maar in de bar gaan chillen en al snel kwamen er 2 Nederlandse meisjes bij. Vet gezellig weer! Zij hadden party en co meegenomen, dus we hebben eigenlijk de hele dag dat gespeeld. Heel leuk! Begin van de avond zijn we gestopt en ben ik naar de tourinfo gegaan om mijn trip naar Machu Picchu te boeken! Ik ga a.s zondag tot en met woensdag mee met de Inca Jungle trek, dus niet de echte Inca Trail.. Die was echt heel erg duur en de Jungle versie klinkt eigenlijk veel leuker dan alleen maar 4 dagen lang lopen. De eerste dag ga je namelijk mountainbiken, de tweede dag de hele dag lopen, de derde dag ga je 2 uur zip linen en de rest van de dag lopen en de vierde dag is het eigenlijk alleen maar 2 uur omhoog op Machu Picchu en daar natuurlijk rondlopen met een gids en daarna nog een uur lopen naar Huayna Picchu, waar je weer uitzicht hebt over Machu Picchu. Klinkt veel aantrekkelijker, meer verschillende dingen. Dus daar ga ik voor, 2 meisjes van mijn kamer gaan ook zondag dus dat is gezellig. Zij hebben net als ik ook last van de hoogte, dus dan kunnen we elkaar een beetje oppeppen mochten we er dan nog last van hebben. Ik heb er in ieder geval echt heel veel zin in, kan niet wachten! Maar ook vandaag weer een beetje last gehad van de hoogte. dus weer vroeg naar bedje!

Uiteindelijk een beetje anders gelopen, je kunt namelijk echt niets plannen! Ik had eigenlijk helemaal geen honger, maar moest toch wat eten. En de 2 Duitse jongens, een Franse jongen, het Duitse meisje, een meisje uit Denemarken en een meisje uit Zwitserland gingen in de stad ergens wat eten bij een locals restaurant omdat je daar 3 gangen kunt eten voor 1 euro. Toen dacht ik, laat ik mee gaan! Aangekomen bij een lokaal restaurantje, hadden ze echt crappy eten. Voor een euro kun je ook niet veel verwachten, maar onze magen waren tenminste gevuld. Dus vol weer terug gelopen naar het hostel, ons hostel ligt boven op een berg. Dus kunnen we vast wat oefenen voor de Machu Picchu! Terug in ons hostel, konden we ons inschrijven voor karaoke! Geweldig, ik houd van karaoke. Dus het Duitse meisje (Julie), het Deense meisje (Cecile), de Franse jongen (Benjamin), de Duitste jongen (Lionel) en ik hebben ons ingeschreven! De rest wilden niet mee doen! Ik heb samen met Lionel en Julie Under the Bridge van Red Hot Chilipeppers gedaan en Bohemian Rhapsody van Queen! Cecile en Lionel hebben 99 Luftballons van Nena gezongen en een paar nummers van de Backstreetboys.. Zo hilarisch! De mensen van het hostel deden ook mee en die zongen nummers van The Lionking en Kleine zeemeermin, geweldig! Na het hele karaoke gebeuren nog even op de bar gedanst en op de tafels, keihard meegezongen met de Spice Girls, Aqua en de Vengaboys.. En toen met de hele club naar bed gegaan. We slapen nu met zijn allen op een kamer, dus vet gezellig!

De volgende dag hebben we ons aangemeld voor een free walking tour door Cusco. Vet leuk, dan krijg je alles te horen over de geschiedenis en je kunt in de plaatselijke restaurants van alles proeven. Typische Peruaanse gerechten en drankjes, daar hebben we ook Alpaca geprobeerd (dat is lama) en sommigen hebben ook cavia gegeten. Ik dacht heel even oke kom maar op. Maar als je dan zo'n cavia op iemands bord ziet liggen, het voelt toch een beetje apart. Net als hond, kat etc.. Dus ik heb het niet gegeten. Verder peruaanse Jagermeister geprobeerd, Pisco sour, Peruaanse tequila! Noem maar op.. En dat allemaal gratis, erg fijn! Daarna ben ik met Lychen (Zwitsers meisje), Cecilie (Deens meisje) en Julie (Duits meisje) naar een plekje gegaan waar ze van die gekleurde vlechten in je haar maken! Vet cheap! En de andere zijn voor een massage gegaan, maar ons leek het beter om te wachten tot na de Inca trail.

In hostel hebben we elkaar weer gevonden en hebben we het op een zuipen gezet! Gewoon omdat het alweer zo lang geleden was en we meer aan de hoogte gewend raakten. Dus bier, tequila's, Sambuca's en Cuba Libre's werden besteld. Totale chaos en iedereen was vet snel aangeschoten, ook een teken van hoogtekoorts. Er stonden mensen half naakt te dansen op de bar, serieus echt plaatsvervangende schaamte. Het werd echt een beetje een te dolle boel daar. Dus besloten uit te gaan en onze energie er uit te dansen.. The Temple heette de club, vreselijke tent maar toch leuk. Een soort Bubbles, maar dan mooi van binnen! Twee uurtjes volgehouden, veel te heet. Dus nog even buiten gestaan en toen naar huis gegaan.

Volgende ochtend was ik vet vroeg wakker, heel irritant want we lagen denk ik om 5uur in bed en half 10 ging mijn wekker af.. Vanaf dat moment niet meer geslapen en maar naar de bar gegaan om te ontbijten. Geskyped met de Baartscheertjes <3 Heel leuk. Uiteindelijk om 1 uur weer een soort van in slaap gevallen tot 3 uur. En toen met de meisjes naar El Molino market gegaan. Niet heel lang gebleven, Julie en ik wilden een cardreader kopen voor onze memorycards en Cecilie hikingboots. Heel goedkoop allemaal. Daarna weer terug gegaan naar het hostel en met de hele groep gegeten, voor het laatst boehoeee. Na een week met zijn allen afscheid genomen van de twee Germans, Frenchguy en Julie.. Maar Julie gaan we weer zien in Bolivia. Ik reis namelijk samen met Lychen en Cecilie van Cusco naar Arequipa en van daar naar Bolivia, allemaal dezelfde route dus super leuk! Maar eerst slapen en de Inca Jungle Trail lopen.. Op staan om 05:30 en 4 dagen lang bikkelen pff.. Maar wel heel veel zin in.

Nadat de wekker om 05:30 af ging, moesten we verzamelen in de receptie van het hostel.. Daar werden we opgehaald voor de eerste trip op weg naar Machu Picchu.. Een hele dag moutainbiken, allemaal downhill met door rivieren en watervallen rijden. Vet hard, zo vet! Maar het regende dus je moest wel een beetje uitkijken wanneer je een bocht moest maken. Super vet, jammer dat het klaar was eigenlijk. Na het mountainbiken, nog 3 uur lopen doornse jungle. Allemaal uphill, maar met stops bij local huizen. Heel cool eigenlijk, we kregen kleren aan en mochten de Inca dans leren enzo. Maar buiten dat, het lopen was best pittig, vooral het laatste uurtje in het donker.. Je ziet niks en weet dat er onder je maar een heel smal pad loopt. Dus het is heel belangrijk om een hoofdlamp te gebruiken. Maar we hebben het overleefd, de eerste avond sliepen we bij mensen thuis. Echt zo leuk, heel basic met een gat in de grond om te plassen etc. En een soort van waterkraan buiten om je handen te wassen en tanden te poetsen, hetzelfde als een soort van douche. Maar uiteraard koud water, dus niet heel aantrekkelijk. We hebben daar ook gegeten, heerlijk! Alleen zo vreemd dat ze daar gewoon cavia's hebben rond lopen in de keuken als huisdieren, maar na een tijdje eten ze die arme beestjes op! Naar idee, maar zelfde bij ons met koeien en varkens. Achja, hoort er allemaal bij. De kamers waren zo goed, heerlijk geslapen.

De volgende ochtend mochten we 'uitslapen' tot 07:00. Yeah! Heerlijk ontbijt gekregen en een uitleg over de 3e dag! 7 a 8 uur lang hiken.. Ow yeah! Maaaaaarrrr na die uurtjes, werd ons een heerlijke warmwaterbron beloofd. Dus dat hield ons allemaal een beetje op de been! En het viel eigenlijk reuze mee, grote stukken uphill gelopen maar het was helemaal niet zo zwaar. We zijn totaal bang gemaakt door anderen die de 2e dag bijna niet aan konden. Maar het was eigenlijk een eitje, niet echt heel zwaar! En super mooi, bijna ongelooflijk om over, onder en om de bergen heen te lopen. Prachtig! Wel veel regen gehad, maar helemaal niet erg. Tropische regenbuien, nog steeds warm. En uiteindelijk waren daar de heerlijke warme baden! Lekker voor de voetjes en spieren en daarna vroeg slapen. Morgen weer een lange dag!

En ja, weer vroeg op! Maar deze keer was het eerste stuk lopen helemaal niet erg, iedereen was totaal hyper en zenuwachtig voor het ziplinen. Een klein halfuurtje uphill en daarna alleen maar ziplinen. Steeds hoger en steiler. Ik dacht in het begin nog ik durf helemaal niks en ik schijt 100 kleuren. Maar ik begon als eerste! En het was totaal niet eng, wel spannend maar op een hele leuke manier. We hadden al van anderen gehoord dat je ook ondersteboven kunt hangen in plaats van gewoon recht toe recht aan. En dat je de lijn aan de achter kant kunt doen alsof je vliegt net als Superman. En eerste dacht ik: ECHT niet dat ik dat ga doen. Het haat namelijk zo hard.. Maar toch uiteindelijk de 'Superman', laat maar komen. Ik scheet m wel een beetje, ik durfde mijn handen en voeten niet los te laten.. Maar toen: jaaaaaaaa woehoeee! Super vet, Supermaaaaaaan! Vet mooi uitzicht in de jungle. Na 2 ziplines meer, toch ook maar de 'upside down' dus met je hoofd naar beneden! OMG, wat ben ik aan het doen dacht ik de hele tijd. Ik denk altijd na voordat ik iets doe, maar nu.. Niet nadenken maar doen! En ja daar ga ik weer, met mijn hoofd naar beneden. Te vet! Dat was de leukste van allemaal en het fijne is, dat je weer normaal kunt wanneer je wil. Super vette dag. Na het ziplinen moesten we nog 3 uur lopen naar het stadje waar we die avond zouden slapen. Gelukkig was deze keer alles vlak en dus makkelijk! Heerlijk zo'n lang stuk wandelen. Aangekomen in Aguas Calientes bij het hostel waar we onze laatste avond door brengen voor dat ik Machu Picchu en Huayna Picchu mag beklimmen.. Yesssss wifi! Zelfs na 3 dagen zonder internet wat natuurlijk vet kort is, kun je soms zo verlangen naar even facebook of even whats app. Dus dat was fijn tijdverdrijf voor de avond.

De volgende ochtend ging de wekker om 04:00, onze gids wilde namelijk als eerst op Machu Picchu aankomen.. Zodat we met zijn allen naar de opkomende zon konden kijken. Maarja eerst nog 2000 treden omhoog.. Zwaar, maar niet heel zwaar. Eenmaal boven ben je ook alweer bijna vergeten dat je alles hebt gelopen. Maar als je er dan even bij stil staat, is het toch best ziek dat jezo'n hoge berg hebt beklommen! Fantastisch voelde ik me.. Regen, wind, kou, donker! Het maakte niets uit, want we hebben het gehaald. Super mooi en indrukwekkend om het zo van dicht bij de zien. Na een lange uitleg van onze gids over de geschiedenis van de Inca's en Machu Picchu.. Huayna Picchu beklommen, nog meer trappen. Ik kan geen trap meer zien, maar ook daar super mooi uitzicht. Vanaf daar kun je Machu Picchu heel goed zien, prachtig. Boven op Huayna heb ik samen met Iris en Gudney onze bammetjes opgegeten, even ons momentje gepakt. En na een uurtje, konden we het aan om alle trappen weer naar beneden te lopen. Dat is serieus bijna zwaarder, je knietjes gaan er helemaal aan wanneer je dat doet. Laat er onder aan de trappen van Machu Picchu nou een wonder gebeuren.. Een agent rijdt langs in zijn auto en vraagt of we een lift willen richting ons hostel? Is dit een serieuze vraag? Natuurlijk willen wij dat, oh wat heerlijk. Dus ingestapt en een behoorlijk stuk kunnen mee rijden. In plaats van een uur terug lopen, maar 5 minuten. Gracias!

Eenmaal terug in het hostel even lekker een warme douche genomen en de spiertjes gerekt. Nu is het even een paar uur wachten tot de trein komt, terug naar Cusco. Waar ik nog 1 of 2 nachtjes met mn reismatti's in Loki blijf voordat we naar Bolivia vertekken. Nog even een dagje relaxen in het hostel en van een veel te goedkope massage genieten na deze barre tocht..

Post your own travel photos for friends and family More Pictures

Marjan on

Aaaaaaaaaaah lievie ,ik had echt met je te doen hoor toen ik dat las van die bus,ik heb dat ook gehad in Rome maar daar waren nog wel van die stenen muurtjes langs de weg.
Knap maar snel op en idd ,niet hopen dat je ziek word , ik zal een gebedje voor je doen en hopen dat je niet meer zo'n weg zal krijgen.
TOI TOI TOI TOI TOI!

XXX Mama