Nazca

Trip Start Feb 14, 2013
Trip End May 31, 2013

Flag of Peru  ,
Monday, March 4, 2013

Vroeg op, om weer een stukje met de bus verder te gaan.. Nu 3 uurtjes, naar Nazca.. Waar ik met een klein vliegtuigje over de Nazca Lines zal vliegen, ik schijt nu al in mijn broek.. Waarom zou je dat nou voor je lol gaan doen, maarja ik wil die Lines heel graag zien en lijkt me toch ergens ook wel vet om alles zo van boven te kunnen zien. Maarja wel eng!

In de bus onderweg naar Nazca, rijden we eerst door Ica.. Een heel lang stuk woestijn. Om vervolgens door een super mooi berglandschap door te rijden bij Santa Cruz, echt heel vet. Ik ben alleen maar aan het kijken en aan het genieten. Foto's maken heeft niet echt zin, want dat komt totaal niet over. Dus ik neem al het moois gewoon heel goed in mij op! Tot nu toe is Peru wel echt ver uit het mooiste land! Heel blij dat ik hier nog een aantal weken kan blijven. En nog veel meer mooie dingen ga zien en meemaken.

Na een hele mooie en fijne busrit aangekomen in Nazca, waar een auto al staat te wachten om me mee te nemen naar het vliegtuig. Spannend! Ik mag meteen het vliegtuig in, laat maar komen dacht ik! Dus het vliegtuig stijgt op en we vliegen een klein stukje, zien we al de eerste geoglief.. Super vet om daar zo boven te vliegen, alleen foto's maken ging hier ook niet echt optimaal. Dus ik heb er maar een paar gemaakt en verder gewoon vol bewondering naar beneden gekeken.. Tot ik na 5 minuten echt totaal niet goed werd! Heb 2 zakjes onder gekotst, bluhhh. Toen dat er uit was dacht ik, hier kan ik me wel overheen zetten. Ik herinner me nog dat ik ooit een keer een helikoptervlucht heb gewonnen en ik mij tijdens die vlucht ook zo voelde. En toen heb ik me alleen maar gefocust op wat ik allemaal om me heen zag en hoe vet dat was. Maar helaas lukte dat deze keer niet! Ik kon alleen maar denken: Laat dat ding alsjeblieft terug gaan. Uiteindelijk een uur gevlogen, ik denk het langste uurtje in mijn leven.. Kwam geen eind aan, maar gelukkig heb ik wel alles gewoon kunnen zien en het was echt bijzonder. Eindelijk kwam dat vliegtuig weer aan de grond en toen ben ik naar de wc gerend, poeh wat een opluchting! Gelukkig is de man die me met de auto naar de Lines heeft gebracht heel aardig, hij zei dat ik wel in een hostel kon blijven van een vriend van hem. Om even bij te komen en te wachten tot de volgende toer begint. Dus daar zit ik nu, heel chill. En gelukkig voel ik me alweer iets beter. Dus ik ga nu even lekker 2 uurtjes chillen tot de toer naar cementerio de chauchilla begint, nog meer schedels, botten en mummies.

Vet indrukwekkend die begraafplaats, er zijn 50 van dit soort begraafplaatsen in Nazca waar op iedere begraafplaats zo'n 2000 mensen liggen/staan. Dus zo'n 100000 mensen in totaal, ergens in de woestijn.. Ver weg van alles, heeft ieder persoon of familie daar een eigen pad naar een hutje met daar in mummies of overblijfselen van mummies. En daar bij hun dierbaarste potten, scherven of religieuze voorwerpen. Echt bizar, de meesten hebben alleen nog een schedel.. Maar bij sommigen zie je nog huid en haar, bizar dat dat gewoon mensen zijn geweest. Verder liggen er af en toe wat botten los hier en daar en zijn bij sommige graven hun waardevolle grafgiften nergens meer te zien. Door oneerbiedige grafrovers, op zoek naar goud en sieraden zijn de mummies en skeletten aan het daglicht gekomen. Volgens het geloof is de rust van de doden verstoord en daarmee ook de wedergeboorte van deze doden. Die wedergeboorte kon alleen plaatsvinden als het hele lichaam in stand bleef. Alleen de priester mocht de lijken aanraken en de ingewanden uit het lijk halen en daarna mummificeren. Ook alleen de priester mocht kostbare sierraden en doeken bij de dode leggen. Dus helaas, door de grafrovers geen wedergeboorte.. Wat jammer nou!

Na de begraafplaats zijn we naar een goud- en keramiekfabriekje gegaan om te kijken hoe de mensen keramieken beeldjes en potten maken. En hoe ze uit stenen, goud maken en daarna sieraden. Best bijzonder, vooral dat goud. Echt vet! En alles gaat uiteraard met de hand, duurt eeuwen voordat ze 1 voorwerp klaar hebben. Nu ben ik weer terug in het hostel waar ik weer lekker even mag chillen en wachten op de bus die me meeneemt naar Cusco. Heel veel zin om daar te zijn! Maar eerst nog even 14 uur in de bus, gelukkig weer 's avonds.. Dus lekker lang proberen te slapen! En weeeer is zo'n veel te luxe bus, heerlijk.

Onderweg naar de bus, bepakt en bezakt. Nog achtervolgd door een stel blaffende straathonden, die honden zien alleen maar een paar tassen lopen. (Ik was zelf totaal niet te zien, heb echt te veel losse tassen op het moment. Niet heel handig). Ik ben totaal niet bang voor honden, ik houd van ze. Maar dit was toch wel een beetje creepy! Ik kon alleen maar denken aan alle enge ziektes die je zou kunnen krijgen, als eentje je bijt. Maar gelukkig bleef ik rustig en vonden ze me al snel niet interessant meer. Nu ben ik aangekomen bij de bus, heeft dat ding een uur vertraging.. Goddamn!

marjan on

Wat jammer dat je zo heb moeten kotsen,is niet echt prettig ,maar petje af ,ik heb grote bewondering voor jou wat je allemaal doet en nog gaat doen en wat kan jij leuk schrijven ,echt ,dat doe je heel leuk.
Ik moet elke keer ook wel reageren omdat het zo leuk is om te lezen en zo fantastisch dat jij dat allemaal mag meemaken en kan beleven.
Ik ben zo ongeloofelijk trots op jou.

HVJ Mama XXX