Rio de Janeiro

Trip Start Feb 14, 2013
Trip End May 31, 2013

Flag of Brazil  , Rio de Janeiro,
Wednesday, February 20, 2013

Nu zit ik weer alleen in de bus terug naar Rio, om daar de taxi te nemen naar Barraco #55. Een hostel waar een vriendin van Diêp (vriendinnetje uit Nederland) werkt. Daar blijf ik nog 2 nachtjes, voor dat ik naar Iguazu Falls vlieg. Barraco #55 is een non profit organisatie midden in een Favela van Rio. Ik ben benieuwd! Ze organiseren daar activiteiten voor de kinderen op, want in de ghetto is er natuurlijk niet veel te doen voor kinderen behalve hangen op straat. Wat iedereen trouwens doet op 's avonds laat, er zijn 's avonds gewoon 3 keer zo veel mensen op straat dan overdag. Hopelijk is het niet te gevaarlijk. En het zou fijn zijn als het er ook een beetje cheap ass is, want Rio heeft me tot nu toe al best veel geld gekost.. Zo'n mega dure stad. Boehoee! Ondanks dat het duur is hier, ben ik zo verliefd geworden op Rio.. Het is geweldig! Bijna jammer dat ik hier vrijdag alweer weg ga. Maar ook super veel zin om andere mooie dingen te gaan zien.

Nu eerst nog even de ghetto verkennen.. Want dat is het echt. Taxichauffeurs wilden me niet eens meenemen, omdat ze zeiden dat het daar te gevaarlijk was.. Maar ik had al van Fei An gehoord, dat het juist weer een opkomende favela is. Uiteindelijk toch een taxichauffeur gevonden die mij wilde meenemen. Alleen wist hij zelf de weg niet, dus na lang zoeken.. Zo'n beetje een uur in de taxi. Besloot hij het aan wat agenten te vragen die in een auto zaten te wachten. En de politie zei: wij laten het wel zien, rijd achter ons aan. Dus wij achter de politie aan weeeeeer een hele stijle heuvel op, midden in de ghetto. Ik dacht: Oh my god, waar kom ik terecht.. Dus helemaal boven aan de heuvel stopten wij en zag ik: Barraco #55 staan! Yes we zijn er, gelukkig kwam Fei An naar buiten om mij te verwelkomen. Er zaten allemaal (hang)jongeren voor de deur, natuurlijk Portugees tegen me te praten. Ik snap er de balle niet van. Tot nu heeft elke Braziliaan nog gedacht dat ik daar vandaan kwam.. Wel een leuk compliment, want het zijn mooie mensen. Eenmaal binnen in Barraco #55, was ik helemaal blij dat ik gewoon Nederlands kon praten met Fei An. Dat Engels is best vermoeiend, ben ook nog vaak aan het zoeken naar de juiste woorden! Maar dat komt vast goed de komende tijd. Ik was moe van de lange reis terug en heb alleen nog even met Fei An een sapje en een burger gehaald aan de overkant. Daar heb ik meteen een beetje een indruk gekregen van hoe de wijk precies in elkaar zit. Morgen ga ik de boel maar eens verkennen. Ik voel me hier in ieder geval helemaal op mijn gemak en Fei An is super aardig. Heel gezellig. De buurvrouw kwam ook nog even bezoek en Fei An had nog een stuk rookworst uit Nederland op tafel liggen, die buurvrouw was er helemaal van in de wolken. Ze genoot van een heerlijk stukje Nederlandse rookworst haha.

Vandaag ben ik de ghetto in gegaan, bizar!! Serieus, je hoort over die favela's altijd zulke negatieve verhalen. Dat je daar je leven niet zeker bent en dat je daar als meisje alleen nooit naar toe moet gaan. Nou ik heb me geen moment bedreigd of bang gevoeld. De mensen zijn juist super aardig en behulpzaam als je een beetje aan het zoeken bent naar de weg. Ik ben langs wat kleine winkeltjes gelopen en langs huizen.. Het ziet er in de favela's nou niet bepaald mooi en netjes uit. Maar dat heeft juist wel wat, overal mensen op straat op plastic stoelen met muziek.. En wat voor muziek, een soort reggaeton dubstep achtig iets! Het klinkt belachelijk, maar iedereen hier vindt het werkelijk geweldig. Verder ligt er overal afval op straat en lopen er veel zwerfhonden. Maar het is verre van eng, hoewel ik 's avonds toch niet zo snel in mijn eentje de straat op zou gaan hier, dat dan weer niet. Maar voor overdag is het goed te doen, goed uitzicht over een aantal favela's. Om alles nog beter te kunnen zien, ben ik voor 1 real dat is echt gewoon helemaal niks.. Met een kabelbaan van de ene kant van de favela's, helemaal naar de andere kant gegaan. Dan kijk je dus van boven over alles uit, super mooi en leuk. Fei An vertelde mij, dat alle favela's bij elkaar opgeteld qua oppervlakte.. Zo'n beetje te vergelijken is met Utrecht, ziek! Eenmaal aan de andere kant aangekomen, ben ik over de markt gelopen en heb even nagellak gekocht. Die lelijke tenen mogen wel eens wat aantrekkelijker gemaakt worden, zit er al een paar dagen naar te kijken en ik walg er van. Na wat rondgelopen te hebben, ben ik weer in de kabelbaan gestapt naar boven.. Terug naar Barraco, veel te heet om nog langer door te lopen. Bovendien houd je het anders ook niet de hele dag vol en lig ik weer om 23:00 in bed. Maar wil vanavond nog wel even genieten van mijn laatste avondje in Rio!

Ik heb van Fei An een kleine grafische opdracht gekregen, vet leuk. Ik ga straks de plattegrond van deze straat en omgeving digitaliseren voor op de website, niet zo moeilijk. Maar toch wel leuk om te doen. Nu even een klein dutje en boodschappen doen.

Inmiddels is er nog een Nederlands meisje aangekomen, ook via een vriendinnetje van Fei An. Even een lading fruit en avocado's gehaald voor de gezondheid, anders overleef je het hier niet met alle vette gefrituurde of gebakken broodjes (zo smerig) ik mis echt gezond voedsel! Je bent bijna verplicht ongezond te eten of helemaal niets. Iedereen valt 10 kilo af na een reis, maar ik denk dat ik 10 kilo aan kom. Ik ben ook alweer 50 tinten bruiner geworden.. Ik moet er echt nog even aan wennen, elke keer als ik in de spiegel kijk! Smeer me zelfs een paar keer per dag met factor 50 in, echt bizar. Gelukkig gaat elk moment de zon onder, dan wordt het eindelijk weer wat koeler.

Op donderdagavond wordt er door Barraco altijd een openlucht filmfestivalletje georganiseerd voor de buurt! Heel veel kinderen en jongeren uit de buurt komen daar op af, ze laten korte animatiefilmpjes zien via de beamer. Ze hebben bij Barraco zelf een pleintje gemaakt en ingericht, zodat de kids daar kunnen chillen.. Echt super vet gedaan! De ghetto kids leven zich daar volledig uit, naast het pleintje is een soort vuilnisbelt. Niet heel hygiënisch, maar wel heel schattig om te zien dat die kids daar hun speelgoed van maken. Oude kartonnen dozen en piepschuim bouwen ze om tot geweren, harnassen en schilden.. Er lopen ook allemaal honden op straat, die vreten alle restjes op van de vuilnisbelt! Echt bizar om dit allemaal van zo dicht bij mee te maken, maar de mensen zijn echt super lief. Alle kids willen op de foto en de ouderen, dan vooral de vrouwen vinden het maar interessant dat er Nederlanders in hun favela zijn en willen alles van je weten! Echt heel bijzonder, bijzonder mooi. Ook wel triest omte zien dat sommige meisjes van 14 echt al met een baby rond lopen.. Er liep ook een jonge vrouw rond van 26 en die had al twee dochters van van 13 en 11, zoontje van 4 en een baby! Echt niet te geloven, zelfde de kleinste meisjes daar weten al hoe ze met een baby moeten om gaan. Met pijn in mijn hart ga ik Rio verlaten, wat een geweldige stad! Ik had nooit verwacht dat ik het hier zo fantastisch zou vinden en dan vooral in de favela's. Dat vergeet ik echt nooit meer!

Vandaag vroeg op gestaan om mijn vlucht naar Iguazu Falls te halen, best een rare vlucht was dat.. Voelde me niet echt veilig tussen al die Portugees sprekende mensen, begreep er natuurlijk niks van. Elke keer als het vliegtuig een beetje last had van turbulentie, want je voelt echt werkelijk alles trillen in zo'n klein kut vliegtuig. En hij bleef ook maar scheef hangen de hele tijd. Ik dacht steeds oh nee oh nee.. Omdat die piloot dan iets zei in het Portugees.. Zucht!! Nu eerst nog even overstappen op Saõ Paulo.. Dan weet ik ook weer wat voor vlucht me daar te wachten staat. Helaas heb ik te weinig tijd om langer te blijven in Saõ Paulo, had er graag meer van willen zien. Maar ik kan ook niet wachten om die prachtige watervallen in het echt te mogen zien.. Dus kom maar op! Als het goed is verblijf ik vanavond, morgen en zondag in een vet party hostel, dat beloofd wat.

Ik bedenk me trouwens ineens dat ik sinds ik vorige week donderdag ben aangekomen in Rio, geen Purol meer heb aan geraakt! Ow yeah, bravo bravo..