Ilha Grande

Trip Start Feb 14, 2013
Trip End May 31, 2013

Flag of Brazil  , Rio de Janeiro,
Monday, February 18, 2013

Op naar zon, zee en strand! Eerst 3 uur met de bus, om vervolgens nog een uur met de boot naar het eiland te varen.. Viel uiteindelijk allemaal reuze mee, behalve dat ze hier als bezetenen rijden! Dus ik hield mijn hart vast. Gelukkig is alles goed gekomen. Onderweg zijn we even gestopt bij zo'n wegrestaurant om wat te eten.. Maar ik had weinig vertrouwen in het eten, heb een paar keer bij tentjes gekeken voor een lekker broodje of snack. Maar dat kennen ze hier geloof ik niet echt, ze hebben alleen gefrituurde dingen met kip en kaas er in of bladerdeeg broodjes met spek, kaas en kip! Met kip en kaas heb ik dus een paar keer gebrobeerd, maar het is gewoon echt te smerig. En ja, bij dat wegrestaurant weer de zelfde gefrituurde shitzooi. Maarja als je honger hebt, moet je toch iets. Dus ik weer een andere met kip geprobeerd, als ik maar iets in mn maag had dacht ik. Buhhh slechte keuze, ben de rest van de weg naar Ilha Grande misselijk geweest! Maar heb wel genoten van het mooie uitzicht en de eilandjes met super mooie stranden er om heen.

Toen we op het eiland aan kwamen, zaten Geertje en Luc al op het strand te wachten. Dus we hebben meteen afgesproken om 's avonds samen te gaan eten. Maar eerst onze spullen droppen bij het hostel dat we van te voren hadden geboekt. En weer, helemaal boven aan een berg. Bepakt en bezakt, gelukkig nu met veel minder spullen. Kwamen we boven aan en zagen een klein huisje met een erf wat er in eerste instantie uit zag als een vuilnisbelt. Ik wilde het liefst meteen weer naar beneden lopen en een ander hostel zoeken, maar toen dacht ik nee: ik heb al een deel betaald en laat ik het een kans geven! Dus spullen neergezet, muggennet boven mn bed gehangen en onder de douche gestapt. Heel primitief allemaal, geen elektriciteit in de badkamer.. Maar uiteindelijk was het wel echt een gezellig hosteltje. Op naar een restaurantje met Luc en Geertje, spaghetti bolognese voor 14 Real. Dat moeten we hebben, de rest was allemaal zo achterlijk duur. Dus lekker cheap daar gegeten en een biertje gedronken. Na het eten wilden we eigenlijk niet echt uit gaan, maar wel nog even een Caipirinha drinken bij een bar. Dus we zijn de muziek gevolgd langs het strand en kwamen uiteindelijk bij een bar waar reggae vandaan kwam, super leuk een livebandje! 3 caipirinha's voor 25 real, wat wil je nog meer? Na wat geouwehoer en geklets afgesproken om de volgende dag te gaan snorkelen bij 4 verschillende eilanden.

De wekker ging om 08:00, maar ik was weer eens om 06:00 wakker. Deze keer niet door bedbugs, want die heb ik gelukkig niet gevoeld of gezien in dit hostel. Maar deze keer omdat dit primitieve hostel natuurlijk geen airco kent. Zo heet! Ik ben gewoon mn bed uitgebrand. Dus opgestaan en een douche genomen. Wat ontbijt/lunch gehaald voor op de boot en naar de pier gelopen. Bij de boot aangekomen, stonden er op het dek denk ik 4 Braziliaanse 50+ers samba muziek te maken (wat trouwens helemaal nergens naar klonk). 1 vrouw en 3 mannen, veel te bruin.. Veel te witte tanden, haarinplantaten, stringbikini's je kent het wel. Okeeeeee, wij keken elkaar aan.. Let's do this. Natuurlijk dachten deze mensen nog 16 te zijn en zo gedroegen ze zich dan ook, bloed irritant! Maar we hebben ons er zo min mogelijk druk om gemaakt, af en toe gelachen als die vrouw weer eens stond te paaldansen. De hele dag lekker in de zee, gesnorkeld (wel mooi, maar niet hele bijzondere vissen gezien) en op het strand gelegen, geweldig! Dit is hoe ik mij wilde voelen, euforisch! Het was een heerlijke dag, maar ben wel verbrand. Ik heb notabene factor 50 mee, hoe kan dat nou! Vet pijnlijk in ieder geval. Helemaal onder de douche, omg! Lekker aftersun opgesmeerd en weer op zoek gegaan naar Geertje en Luc om te gaan eten. Wat gaat het worden? Cheap ass pasta again? Neeeee sushi! Echt goedkoop voor 3 personen. Luc aan de pasta, wij aan de sushi.. Nu kan mijn dag helemaal niet meer stuk, de sushi was ook best goed. We hadden er namelijk niet veel van verwacht.

Na het eten zijn we op zoek gegaan naar Arne, de Duitse jongen die we zouden meeten op het eiland. En hij was makkelijk te vinden, namelijk bij de Biergarten. Lekker Duits, dus hij moest wel daar zijn. We hebben wat bier gehaald bij de supermarkt en hebben een goede spot uitgezocht om te chillen. Na behoorlijk lang gehang op de pier en een kampvuur op het strand, toch maar richting het hostel gegaan. We wilden tenslotte de volgende dag vanaf 08:30, 3 uur lang gaan hiken naar andere super mooie stranden. En dan ook echt een uphill en downhill hike met een temperatuurtje van zo'n 32 graden. Goed idee!

Arne vertelde ons dat de hike best pittig is, dus we moesten ons voorbereiden op het ergste. Helemaal omdat het zo heet was. Nja we gaan gewoon en zien het wel. Maar het was heet, bloedheet! Stijl en natuurlijk rotserig en takkerig! De helft deed het op slippers, maar ik ben blij dat ik schoenen aan had. Want je breekt zo je enkel! Ik vond de hike zelf niet zo spectaculair, ging ons eigenlijk heel goed af! Ik dacht zelfs even: oooh was tof geweest als ik deze route had kunnen hardlopen op een normale weg. Maar helaas was dat het niet. Super mooi uitzicht als je eenmaal boven bent! Maar dan nog downhill, dat was wat lastiger. Het was namelijk echt heel stijl! We hebben een aantal mooie strandjes gezien onderweg, die op een paar mensen na echt uitgestorven waren. Maar we hoorden van iedereen dat Lopez Mendez echt het strand was waar we heen moesten. Surfbeach! Dus verder gelopen. En ja Lopez Mendez was zeker al die moeite waard, wat een fijn zand en er waren flinke golven. Heeeeel chill! Dus de hele dag weer lekker op het strand gelegen, welliswaar in de schaduw want het was echt te warm en ik was al best verbrand. Dus even rustig aan. Ik moest die avond ook mn backpack nog een tijd op mijn rug, dus ik wilde mn schouders sparen.

Na deze 2e fijne dag op het eiland, heb ik definitief afscheid genomen van Geertje, Luc en Aidan. Het stel gaat terug naar Nederland na een wereldreis van een jaar. Echt te gek! En Aidan blijft nog wat langer in Rio dan ik, maar dan in een ander hostel. Ook heb ik afscheid genomen van Arne, maar als het goed is zie ik die weer in Buenos Aires. Ilha Grande was echt fantastisch, een droom die werkelijkheid is geworden. Wauw, zo prachtig! Zelfs de keren dat de stroom volledig uit viel op het eiland, paste helemaal in het plaatje.