Rio de Janeiro

Trip End May 31, 2013

Lapa Hostel Rio

Flag of Brazil  , Rio de Janeiro,
Thursday, February 14, 2013

Jaja, daar ben ik dan eindelijk! Na dagen, maanden, jaren van twijfel en onzekerheid.. Toch alleen op reis gegaan. Na een uur of 12/13 in het vliegtuig, helemaal niet erg trouwens. Snap niet zo goed dat ik me daar zo druk om heb gemaakt. Lekker filmpjes gekeken, gegeten, geslapen, gelezen. Heel chill eigenlijk. Wel veel last gehad van turbulentie, maar zelfs door dat liet ik mij niet afschrikken!

Sorry van de foto's, die kloppen niet bij de verhalen en staan ook niet in de goede volgorde. Maar weet nog niet hoe ik dat kan veranderen!

Nu ben ik dan eindelijk aangekomen in Rio! Op zoek naar een taxi, toch maar wel (Soof & Maart) Heel blij dat ik dat gedaan heb. Ik had het hostel waarschijnlijk nooit in mijn eentje met de bus gevonden. In die taxi was ik meteen al verwonderd door alle nieuwe indrukken. Mooi maar ook verdrietig! Het eerste beeld van Rio dat ik heb onthouden was een gaar vervallen tentenkamp naast een benzinestation vol met junkies, kinderen, babies, honden en afval! Bizar gezicht, maar de taxichauffeur zei dat ik daar niet van op moet kijken. Crack is een bijzonder groot probleem in Brazilie.. Het tweede dat ik heb onthouden was dat fantastische Christus beeld, verlicht in het donker ergens ver weg.. Vanaf dat moment dacht ik: JAAA IK BEN IN FUCKING RIO!

Eenmaal aangekomen in mijn kleine krakkemikkige hostel, bezakt en bepakt! Val ik bijna meteen in slaap, zo moe van de lange reis en het mega grote temperatuur verschil. Tasje uitgepakt, bed opgemaakt, tanden gepoetst, nog even skypen met Floor en naar bed.. Morgen wacht een lange dag!

En toennnn na een lange warme nacht, ging de wekker om 08:00.. Snel douchen, ontbijten en op naar Christus!!! Met de bus, dat is al een hele beleving.. Natuurlijk begreep de busschauffeur niet waar ik heen wilde. Ze kunnen hier niet echt Engels en ik geen Portugees. Best irritant, maar met gebaren kom je een heel eind. Bobbeldehobbeldepop! Ze rijden hier als bezetenen en rood licht betekend hier niet zo veel. Even als zebrapaden, die liggen er ook voor jan lul. Ze rijden gewoon door, als je je niet vast houdt vlieg je door de hele bus.. Nou goed, ik zal het allemaal niet heel langdradig proberen te maken..

Eenmaal aangekomen bij Cristo Redentor, voelde ik mij euforisch! Echt niet normaal, zo vet! Gigantisch groot, ik ben serieus bijna Katholiek geworden ;) Dat uitzicht is ook niet normaal.. Ik leef echt nog een beetje in een droom! Na Jezus ben ik naar Copacabana en Ipanema gegaan, maar dat was echt te warm.. Zo rond de 40 graden, niet te doen. Dus even door het water gelopen en toen weer weg!

Op naar het het centrum, daar liggen al helemaal veel zwerfhonden, junks, kinderen.. Dat wist ik ergens wel al, maar toch is het echt even schrikken als je dat in het echt ziet! En veel ook.. Maar gelukkig ook leuke dingen. Markten bijvoorbeeld, bijna slippers gekocht maar ik heb al zo veel bij me! Dus die heb ik voor nu nog maar even overgeslagen.. Er liepen daar serieus bijna alleen maar mannen op straat.. Voelde me daar toch niet heel erg op mijn gemak, zeker als ik foto's stond te maken! Snel klikken en dan meteen weer in mn tas.. Na heel lang lopen en zoeken maar weer de bus terug genomen richting mijn hostel. Ik was op zoek naar Escadaria Selaron.. Niet te vinden, niemand die mij begreep. Dus toen maar een hulplijn van thuis ingeschakeld om mij uit de brand te helpen.. En ja hoor, mijn hostel zit precies om de hoek bij de trappen.

Aangekomen bij de trappen heb ik mijn eerste echte contact, met 4 Nederlanders erg leuk! Maar helaas geen reismaatjes, zij gaan de hele andere kant op. Maar niet erg, tot nu toe vermaak ik mij prima alleen. Behalve dat er soms enge dingen gebeuren en je dat met niemand kunt delen op dat moment.. Zoals dat 2 meisjes voor mijn neus vlak bij Escadaria Selaron werden beroofd van hun camera en telefoons! Een man op een motor reed langs en greep zo hun spullen mee.. Dood eng! Dus ik besloot ook maar gewoon weer even terug te gaan naar het hostel om mijn eerste echte dag even tot mij door te laten dringen. Eerst nog even boodschappen gedaan, eenmaal bij het hostel aangekomen ben ik aangeschoven bij een Nederlands stelletje: Geertje en Luc, 3 Engelse jongens: Gratt, Sean en Aidan! Hele leuke avond mee gehad in Lapa.. Vrijdag is DE uitgaansavond in Lapa en kun je vrij goedkoop overal op de straat Caipirinha's halen. De hele straat stond vol met mensen, eetkraampjes, sigarettenkraampjes, drankkraampjes, dixi's! Net een klein festival.. Overal Samba muziek, geweldig! En natuurlijk allemaal mannen die met je willen dansen, op die manier ben ik bijna beroofd van mijn pinpas. Een man greep in mijn broekzak en toen was mn pinpas dus weg. Later vond ik die weer terug op de grond ergens 5 meten verderop! Een euforisch moment, na eerst allerlei rampscenario's te schetsen met Geertje. Maar die pinpas zat dus gelukkig alleen los in mijn broekzak.. Meer dan dat meenemen, is vragen om moeilijkheden! Helaas heb ik daarom ook geen foto's van deze avond. Maar die vergeet ik nooit meer! Fantastisch!!! Lastig gevallen door alcoholisten en aan het eind ook nog mensen kwijt geraakt.. Sean was spoorloos, op weg naar huis kwamen we een alcoholist tegen die ruzie had gehad met Sean. En die alcoholist wilde ons naar de politie brengen om dat te bewijzen, ja hoor de politie wist waar het over ging! Ze zeiden dat hij waarschijnlijk gewoon al naar het hostel was.. Aangekomen bij het hostel, idd een sms dat hij in bed lag! Wat een gedoe, maar gelukkig geen nare dingen gebeurd. Trusten!

De volgende dag, natuurlijk wakker geworden met een mega kater in mn kop! Die klote katten ook altijd, die volgen je overal naar toe. Die dag dus vrij weinig gedaan, behalve op zoek naar een ander hostel. Ik had maar 2 nachten geboekt, dus samen met Aidan (gayboy) op zoek naar een ander hostel in de buurt.. Hij moest ook weg daar! Uiteindelijk een hostel gevonden in Santa Teresa, gedeelte naast Lapa! Alleen wel helemaal boven op een berg, dus dat was best zwaar met 40 graden. Een backpack en een rugzak! Toen besloot ik definitief dat die backpack veel te zwaar was en ik te veel had meegenomen. Mijn eerste missie als ik boven zou komen, was dan ook vragen naar een postkantoor. Zodat ik spullen naar huis kon sturen! Eenmaal boven aan de berg, moesten we nog een klein heuveltje op naar het hostel. Bij het hostel aangekomen, bezweet en wel.. Moesten we eerst nog 4 hoog in de lift, bloed en bloed heet. Maar we waren er, helemaal blij met het hostel dat we daar aantroffen. Super mooi, heel groot met een zwembad en buitenbar! 3 keukens en 3 badkamers, een grote eetzaal en wifi zone.. Super luxe! We besloten onze spullen te dumpen en daarna iets te gaan doen. We raakte aan de praat met een Israelisch stelletje en zij wilde graag naar de Samba Drome.. de finale parade van het carnaval.. Natuurlijk wilden wij daar ook heen dus omgekleed, gegeten en daar heen gegaan. Het was werkelijk fantastisch, zo heb ik ook nog iets van het carnaval mogen mee maken.

Weer terug in het hostel ben ik meteen gaan slapen, weer zo moe! Het is echt nog wennen aan de temperatuur en alle nieuwe indrukken. Ik werd wakker om 05:00, ik weet niet waarom maar ik keek meteen naar mn lakentje.. En ja hoor, bed bugs! Ik ben nog net niet gillend uit bed gerend! Gaaaaaaatverdamme.. Ik ben wel uit bed gegaan om te douchen, ik voelde me zo smerig. Die beestjes knagen serieus je hele benen onder de bulten. Alleen zie je die pas 24 uur later.. Dus ik dacht in het begin dat het wel mee viel. Ik maakte me al helemaal druk om die volgende avond, weer in dat zelfde bed? Bah! Ik heb mn tas uit die kamer gehaald en ben spullen gaan wassen op advies van Lieke.. Het is natuurlijk 4 uur tijdsverschil en zag dat Lieke online was en ik moest mn bedbugs verhaal aan iemand vertellen! Mieperig als ik ben, als het om beestjes of vieze dingen gaat ;)

Om 10:00 kwam Aidan een keer uit bed en besloten we maar vast boodschappen te gaan doen voor de avond en mijn spullen naar Nederland te sturen! Dat was ook nog een hele klus want ze kunnen totaal geen Engels in Brazilië. Net zoals bij onze postkantoren moet je eerst een nummertje trekken, het was best druk en alles gaat daar natuurlijk super sloom. Dus ik had al snel in de gaten dat dit lang zou gaan duren. Eenmaal aan de beurt na 20 minuten, zei de mevrouw achter de balie in gebrekkig Engels dat ik een doos bij de supermarkt aan de overkant moest gaan vragen als ik mijn kleren wilde opsturen.. Ik ging er van uit dat je wel een doos bij het postkantoor kon kopen, er stonden ook verschillende dozen achter de balie. Maar die bleken niet te koop te zijn. Beetje vreemd dat die vrouw er pas mee komt als ik aan de beurt ben, terwijl ze me al de hele tijd had zien zitten met mijn kleren in een tas. Niks aan te doen, op naar de supermarkt. Daar konden ze gelukkig wat beter Engels, dus de doos was een snelle klus. Eenmaal terug bij het postkantoor, moest ik weer helemaal achter aan sluiten en een nieuw nummertje trekken.. Dus opnieuw in de rij voor 20 minuten, toen was ik weer aan de beurt. Vertelde dezelfde vrouw achter de balie, dat ik inpakpapier nodig heb om een doos te kunnen versturen en dat ik dan kan halen bij een papierwinkel... Jezus christ, had ze dat niet meteen de 1e keer kunnen vertellen? Dus weer uit de rij, op naar de papierwinkel. 2 vellen van dat spul gehaald en terug naar het postkantoor, om vervolgens nu 30 minuten in de rij te staan. Ik kon wel janken, zo gefrustreerd was ik. Maarja het is Brazilië, dus mañana mañana mentaliteit! Eindelijk was ik weer aan de beurt en kon ik de doos inpakken en het adres er op schrijven. Alleen bij het invullen van de paklijst, dacht ik dat het helemaal verkeerd zou gaan. Het zal me dus ook niets verbazen als de spullen nooit aan zouden komen, daar betaal je dan 50 euro voor. We will see!

Terug bij het hostel, waren daar weer het Israëlische stel en een jongen uit Chili middag eten aan het koken.. Dus wij schoven aan om te gaan eten en vroegen hen of zij mee wilden naar een voetbalwedstrijd Flamengo tegen Botafogo! Natuurlijk, als je dan een keer in Rio bent hoor dat er natuurlijk bij. Dus wij ons klaar gemaakt voor de wedstrijd.. Op naar de metro, natuurlijk stond het hele station vol met supporters van beide clubs. En die haten elkaar nog al (net als Ajax en Feyenoord) dus het was niet zo'n fijn gevoel. Maar eenmaal aangekomen bij de metro's, kwamen we er achter dat de supporters van Flamengo niet in de metro mogen van de supporters van Botafogo en andersom. Wat dus heel relaxed was! Wij besloten te gaan voor de Flamengo's, omdat dat nou eenmaal de populairste club is. De meesten vinden Botafogo maar niks. Toen we bij het stadion aan kwamen, stond er zo'n lange rij voor de tickets van Flamengo. Zo lang heb ik nog nooit een rij gezien, zelfs niet voor een achtbaan in Six Flags. Toch besloten in de rij te gaan staan, want ja we wilden er nu ook wel echt graag bij zijn. Natuurlijk in ons achterhoofd dat het snel uitverkocht raakt op deze manier.. En ja binnen 20 minuten waren de kaarten voor de Flamengo side uitverkocht. Er was maar 1 optie om nog naar binnen te komen en dat was om aan de kant van Botafogo te gaan staan voor tickets. Wel helemaal aan de andere kant van het stadion, maar dan waren we wel zeker van plaatsen. Omdat dus bijna niemand aan die kant wil zitten. Nice, meer plek voor ons! Gelukt, we zijn binnen. Best oke wedstrijd, niet heel spectaculair. Maar wel super vet om mee te maken, in beide vakken supporters met samba drums en swingende muziek. Dus in het stadion zelf was de sfeer goed! Tot dat de wedstrijd was afgelopen en Flamengo 1-0 van Botafogo wint! Traangas, geschreeuw! Aaahhh, snel weg. Terug met de metro, maar nu mag het wel gemixt. Natuurlijk helemaal geen goed idee. Op een paar Botafogo supporters na was de metro gevuld met Flamengo supporters. Dus die waren euforisch liedjes aan het zingen en muziek aan het maken in de metro, super leuk om te zien.

Eenmaal terug in Lapa, hebben we nog even een Caipirinha gedaan bij een bar. We zijn tenslotte in Rio, hallooooo! Tijdens de terugreis naar het hostel, ben ik nog steeds een beetje in shock van alle mensen die gewoon op straat liggen te slapen omdat ze geen huis hebben. Echt bizar! Al zo veel gedaan en gezien de afgelopen dagen. Dat ik na een dag ook echt super moe ben. Dus snel naar bed, nog een nacht in dat smerige bed bugs bed! Welliswaar in het bed er boven dit keer, maar ik was voorbereid. Me compleet ingesmeerd met anti insecten en ongedierte spray, op het laken van het hostel gaan liggen en geen deken gebruikt. Maar toch, om 04:00 werd ik weer wakker en ja hoor.. Mn hele laken weer vol met bed bugs, overal beten op mn been. Niet te doen hoe dat jeukt, veel erger dan muggenbbulten. Ik heb mn telefoon gepakt en ben op de bank gaan liggen in de wifi zone. Smerige beesten, krijg weer kriebels als ik er aan terug denk. Die ochtend afscheid genomen van de Israëliërs en de jongen uit Chili.

We hadden afgesproken met Geertje en Luc op Ilha Grande (super mooi eiland) en we zouden daar Arne (Duitste jongen) ook weer zien.

Fleur on

Wauw, wat heb je al veel gedaan! Dat alles in één week! En zie je ... Je bent nog geen moment alleen geweest én je hebt al een rits aan leuke mensen ontmoet. Geniet!

mamagriet
mamagriet on

Heee lieve kimmetje, wat een reis maak jin zeg!!! en wat maak je allemaal mee!olgen hoor, ik denk heel veel aan je!!! Leuk om je verhaal te lezen en wat eng die beestjes op je bed, brrrrr
Ik ga je volgen!! Leuk!!
heel veel liefs van mamagriet xxxxxxxx

marjan on

jeetje ,een hele belevenis in dat stadion maar lijkt mij wel een machtig gevoel en dan toch nog iets van het carnaval meekrijgen, helemaal top toch, de foto's zijn echt geweldig en wat heb jij al veel gedaan zeg ,helemaal trots :-))
Ik hoop dat je nog veel van die mooie verhalen zal opschrijven en hopen dat je niet meer van die bedbugs meemaakt ,want dat is echt niet leuk.
Nou Lievie ,ontzettend veel plezier en leuk dat je ook genoeg mensen hebt ontmoet en nog gaat ontmoeten, toi toi toi toi toi.

XXX Mama