Little Corn Island

Trip Start Nov 14, 2012
Trip End Jul 28, 2013

Flag of Nicaragua  ,
Saturday, June 8, 2013

We hebben een pareltje ontdekt vlak aan de kust van Nicaragua, namelijk Little Corn Island.
In eerste instantie zaten we in over het weer. Het is het regenseizoen, maar wat doet dat op de Corn Islands? Blijkbaar niet veel bijzonders want het weer is goed, af en toe een fikse regenbui, maar daar kunnen we mee leven.
Mooie witte ongerepte stranden met heul veul palmbomen sieren het eiland. Het water ziet er ontzettend uitnodigend uit, azuur blauw door het witte zand en gelukkig ook wat donkere plekken zodat het snorkelen niet te saai is. Wat kun je hier allemaal doen? Lekker zonnen op het strand, zwemmen, snorkelen, duiken, nog meer zonnen en zwemmen, kitesurfen, onder de palmboompjes liggen in een hangmat en voor de verandering nog maar eens zonnen! Alles is aan, in, onder of op het water!

Het eiland is ongemotiriseerd, dus geen auto's, geen scooters. Er zijn geen wegen, alleen wandelpaden. Het is hier niet echt toeristisch, er zijn wat hostels en hotelletjes, een paar duikscholen, een paar restaurantjes en daar houd het mee op. Dus lekker rustig. Helaas is er niet veel keus in eten en drinken, maar gelukkig hebben we een fijn restaurantje gevonden met redelijk afwisselend eten, dus daar zijn we inmiddels kind aan huis. Maar als de voorraden op zijn en de boot met eten nog niet geweest is, is het wel eens lastig om nog wat lekkers te eten.
Alles wordt aangevoerd met boten vanaf het vasteland, dus als er weer een boot is aangekomen, lopen mannen af en aan met karren om alle spullen het eiland rond te brengen.

Little Corn Island ligt in de Cara´bische Zee en is in het verleden een kolonie van Engeland geweest. Er wordt hier dan ook meer Engels dan Spaans gesproken, wat vreemd is na al die weken Spaans. En de eilandbewoners spreken hier een taal, wat lijkt op een verbasterd engels, maar waar wij geen snars van begrijpen. Het klinkt in ieder geval zoals je ook kunt horen in de film Pirates of the Carabean!

We hebben weer eens flink gedoken en veel mooie koralen en vissen gezien. Waar ik (Kees) het meest blij van werd was toch wel de dikke 1.5 meter lange "Nurse Shark" die zo dichtbij lag te maffen onder een rots dat we haar zo konden aaien! Evelien vond de Southern Stingray erg mooi, een grote rog die net onder het zand verborgen lag. Zijn lange staart en alleen zijn grote ogen waren nog zichtbaar, erg mooi om te zien.

Waar we ons ook op verheugd hadden waren de hamerhaaien, maar helaas heeft een lokale visser ze een niet al te lange tijd terug opgevist en dat waren nou net de laatste twee exemplaren die hier nog rondzwommen! "Maar zijn ze dan niet beschermd?" Nee! "Waarom niet?" Juist, goede vraag! De koraalriffen worden hier in z'n geheel niet beschermd, wat erg jammer is. De laatste paar duiken werden we vergezeld door een extra instructeur met harpoen om de Lionfish plaag de kop in te drukken, letterlijk! Deze vissen zijn erg mooi om te zien, vaak zie je zo ook in tropische aquariums, maar ze horen niet thuis in de Cara´bische Zee. Ze zijn waarschijnlijk ooit gedumpt door een ex-aquariumliefhebber en het blijken de konijntjes van de onderwaterwereld te zijn. Ze eten namelijk alle kleine visjes op waardoor deze kleine visjes de algen niet meer van het koraal kunnen eten met als resultaat: stervend (stikkend) koraal. Dus ergens wel logisch dat ze de Lionfish doden, maar ook weer erg pijnlijk, wat het zijn prachtige vissen om te zien!

We zijn hier nu meer dan een week op het eiland en vrijdag gaat onze vlucht terug naar het vaste land van Nicaragua. Wordt vervolgd...

Erika on

Hola chicos,

Wat is dit gaaf!
Geniet van alles om je heen en van elkaar!
Ik ben benieuwd naar het volgende verhaal!

Ciao Eer