Kuchingin museot

Trip End Aug 16, 2012

Flag of Malaysia  , Sarawak,
Friday, August 10, 2012

Bakon viidakkoseikkailun jälkeen päätettiin ottaa päivä rennosti. Tutustuttiin siis Kuchingin museotarjontaan: Sarawak museum, Art museum, Chinese museum, ...

Jotain uutta taas oppi näistäkin. Matkaa on ennen mitattu mm. niin, että kuinka nopeasti tukka kuivuu kahden vesipisteen (viidakossa olevan lähteen) välisellä matkalla. Jos tukka on kuiva kun saavuttaa uuden lähteen, niin se on tunnin matka se.

Toiseen kylällä ihmetystä herättäneeseen asiaan tuli myös vastaus. Aikaisemmin tuli ihmeteltyä
kiinalaisessa kaupassa tyhjiä pahvisia laatikoita, joihin oli painettu Mac-tietokoneen kuva, Mersun kuva tmv. Näitä poltetaankin yhden festarin yhteydessä, jotta kuolleilla henkilöillä olisi mukavammat oltavat tuonpuoleisessa elämässä. Samaan Qing Ming festariin liittyy termi "hell bank note", eli ostetaan nippu paperirahaa ja kärytellään ne myös.

Ainiin ja oli yhdessä museossa vitriinissä karvapallo ja kello, jotka oli löytynyt krokotiilin mahasta. Kroko oli pistellyt yhden miehen poskiinsa jollakin joella jokunen vuosi sitten.

Informaatioähkyn jälkeen olikin hyvä mennä basaareille tuulettumaan ja syömään. Iltapäivällä tuli vielä rentouduttua hotellin altaalla hetki ja seurattua kuinka siellä kuvattiin jotain paikallista ruoka-ohjelmaa.

Illalla olikin taas aika kova ukkonen. Kuching on muuten borneon sateisin kaupunki ja melkein
joka päivä on satanut/ukkostanut jossain kohtaa päivää. Meillä on tosin ollut todella hyvä säkä, kaikki retket ollaan selvitty ilman sadetta joko pilvisellä tai aurinkokelillä. Lämpötila ei paljoa
heilahtele siitä reilusta 30 asteestä päivällä ja noin 25 yöllä.

Huomenna viimeinen kokonainen päivä Borneossa ja arvonta käynnissä mitä sitä päivällä tekisi..