Nu echt naar Bromo

Trip End Apr 01, 2011

Cemara Indah

Flag of Indonesia  ,
Wednesday, March 9, 2011

Ik vertelde al dat Bromo een grote toeristische trekpleister is, maar niet iedereen zal weten wat het is: een vulkaan. Hij is zo populair, niet omdat hij de hoogste of grootste is, maar vanwege zijn ligging, bereikbaarheid en het feit dat hij af en toe rommelt en er rook en lava te zien is. Vanaf een nabijgelegen berg kun je in de kater kijken, en er ligt nog een iets hogere vulkaan naast, wat voor een bijzonder mooi plaatje zorgt. Helaas zitten we in de dikke staart van het regenseizoen, en we hadden al vernomen dat het uitzichtpunt vanwege nevel verspilde moeite zou zijn. Nog een domper was dat Bromo actiever was dan normaal en dat er een veiligheidszone was: je mocht de berg niet op. Zoals bekend is de nabijgelegen Merapi kort geleden uitgebarsten, en heeft Moeder Aarde het momenteel aardig op haar heupen.

Na wat mannetjes afgeschud te hebben (je kunt ze minder goed hebben als je de avond ervoor genaaid bent) namen we een minibus vanaf het station naar Cemora Lawang. Althans, dat was de bedoeling, maar busjes vertrekken hier pas als ze enigszins vol zijn, en waarschijnlijk door eerder genoemde omstandigheden was Bromo eventjes niet zo populair. Tijdens het wachten kwamen we in contact met Casper, een Nederlandse gozer van mijn leeftijd die zijn baan had opgezegd om 8 maanden te gaan reizen (in tegenstelling tot lapzwanzen die hun baan opzeggen en in mijn huis gaan zitten). Iets later kwam er ook nog een Italiaans stelletje, althans, ze spraken onderling Italiaans, maar hij sprak Engels met een duidelijk Brits accent. Hij bleek Sammy te heten en half Engels, half Italiaans te zijn, en zij was 100% Italiaans en Diana. Uiteindelijk hebben wij wat meer betaald (Sammy liet zien hoe je niét moet onderhandelen; ikzelf zal me op dat vlak niet gauw als vrijwilliger aanbieden) om maar die berg op te rijden. In Cemora Lawang lieten Sammy en Casper zien hoe je wèl moet onderhandelen: ze regelden met enige assistentie van mijn eigen Dorien drie geweldige kamers met uitzicht op Bromo. Ik bleef met Diana bij de tassen. Het ondermijnt je onderhandelingspositie als ze zien dat je eventueel weer wegloopt met 20 kilo op je nek. Dan loop je natuurlijk toch minder hard.

We besloten de boel een beetje te verkennen met een wandelingetje. Bromo zelf mocht je niet op, maar de ernaast gelegen berg wel, en dat was goed te doen volgens de locals. Het plan voor de volgende morgen: op voor zonsopkoms en de berg naast Bromo beklimmen.

In de avond hadden we profijt van ons uitzicht: Bromo roerde zich, en we werden getrakteerd op een soort van vonkenregen. Soms zag je de krater ook oplichten. Erg spectaculair met dat geluid en die rook erbij. Ik ben 's avonds nog één of twee keer wakker geschrokken door het geluid.