Hiking och riktig mat

Trip End May 08, 2010

SunPark Ocean

Flag of Turkey  , Antalya,
Thursday, May 6, 2010

Morgonen började med lite småmulet väder så vi beslutade rätt snart att detta va dagen då vi skulle ta oss ut på en rejäl promenad! Vi fick i oss vår frukost nere i restaurangen som vanligt och va fulla av energi! Packade en liten väska med nödvändigheter och smorde in oss i solskydd och travade iväg. Redan strax efter nio va vi på väg och gick mot hamnen där vi först skulle kolla på något som heter Red Tower...nått försvarstorn för länge sedan som skulle va nått att se.

Det verkade dock inte vara öppet så vi pinnande iväg uppåt där "the Castle" skulle ligga. Väldigt brant zick-zack-väg uppåt bådade gott för en effektiv träning på väg upp. Ett gäng taxichauförer tyckte dock att vi va typ galna då dom mer än gärna ville köra oss upp. "ooh no don't walk! It's 5km to the top...maybe walk down but not up!" Yea yea...vi gick i alla fall såklart. Lite svettigt kanske men det va ingen fara alls och vi fick fina vyer å små söta hus på väg upp.

Vi träffade två svenska killar som också travade upp och slog följe med dom. Dom bodde på nått hotell på samma strand som oss men en bit bort från stranden och med all-inclusive. Mycket trevliga snubbar som vi gick å tjötade med på vägen upp å ner. Väl uppe så fick vi fin utsikt över hela Alanya och fick se en rätt ambigöst byggd borg högs upp på klippan. Den skulle vara byggd på 1200-talet tydligen. Att dom orkade. Vi gick runt lite där och sa typ "jaha...det va det". Dags att gå ner igen vilket vi gjorde. Vi sa hejdå till killarna, Mats och Henrik, och bestämde träff med dom hos oss på kvällen.

Vi tog en öl på ett microbryggeri, Red Tower brewery, och återhämtade oss lite. Det va sen dags att dra oss hemåt för att få i oss lite lunch. Vi stannade till och inhandlade lite ostar å annat gött på en liten matbutik, Migros. På rummet fixade vi sedan en bra sallad som vi stod oss på ett bra tag. Poolhäng stod sedan på schemat och det gick ju att ordna lätt!

Framåt femtiden tog vi oss upp till rummet och satt i solen å göttade oss tills det va dags att hämta upp killarna vi mötte på promenaden som skulle komma till vår hotellstrand runt sextiden. Dom kom upp å vi satt å tjötade å lärde känna varandra på vår terrass. Softish!

Här hängde vi tills solen gick ner och vi började bli hungriga.

Vi hade hittat en lite mer genuin restaurang, Esgi Evi, som enbart serverade turkisk mat. Detta lät ju utmärkt och vi drog med Mats å Henrik på detta också. Här serverades vi meze, vilket är turkiska smårätter till förrätt. Mycket gott! Till varmrätt några goda men inte superfantastiska varianter av köttbullar. Många små samtalsämnen avhandlades och kvällen blev mycket lyckad!

freija
freija on

Oj vad jag är avundsjuk på er. Här är kaaallt och inte finns det sådana restauranger och utsikter hos oss inte. Men krokusen och påskliljorna blommar och så är det konstnärshelg. Så det så.
Kram på er Christina