Finfrukost och Golden Gate-parken

Trip Start Sep 13, 2009
Trip End Sep 29, 2009

Annikas place

Friday, September 18, 2009

Såå vi kom upp i bra tid och kollade upp lite bussar som kunde transportera oss en bit in i stan till Golden Gate Park. Men först tog vi oss iväg till ett café som Annika rekommenderat för att inmundiga frukost. Hittills har vi ju ätit frukost hemma varje dag och inte provat the american way. Det hette Rose´s och var väldigt välbesökt. Vi beställde efter lång diskussion in en "bread basket" (som visade sig vara mer en cookie basket, men va fan, det var supergott!!) och en fruit, granola yoghurt. Granola betyder typ mûsli men mkt mkt... onyttigare :) Mmmmm va god frulle! Så bläddrade vi i tidningar o döm av Jossans förvåning när en reklambild för snus dök upp! Många panikiga diskussioner har nämligen lagts varje morgon om hur mkt snus jag har kvar och hur mycket jag får ta varje dag så det räcker. Så visade det sig att snuset har hittat hit!! Ska leta rätt på en butik sen bara för att!

Stärkta av frukost tog vi oss sen på bussen till Golden gate-parken. Vi känner oss som hemma här och roddar och fixar och donar med hjälp av google varje morron och behöver därför inte fråga nån hur man tar sig till parken (ligger en o en halv timmes promenad från oss o även om vi nu är vana vid att gå blir det liiite mkt i denna tropiska värme som idag drog in över SF). Väldigt självkänslestärkande för mig att känna att jag klarar alla såna småsaker själv! Vi glider runt som vana citytrekkers!

Golden Gate-parken är en av världens största parker och det fick vi verkligen erfara. Byggnaderna och växtligheten var otrolig! Bäst var Botanic Garden och Japanese Tea Garden. Efter ett par timmar där var vi lagom möra och eftersom det inte fanns en busskur i sikte föll vi till föga och tog en taxi tillbaka till Annika. Dock löpte vi ut på stan en sväng o plockade upp nybakat bröd som Annika rekommenderat, från ett franskt bageri här, och så lite färdigmalet kaffe. Alla vet väl hur blaskigt amerikanskt kaffe är? Det här blir nog bra iaf :)

Så kom vi änteligen hem, efter en nätt tur på fyra timmar (idag är förresten vår "ta det lite lugnare"-dag haha) och då dukade vi fram en ostbricka och jag fick en kall Bud Lights och Mange fick sippa på lite vitt. Jag slocknade dock som ett ljus (tji fick vi som trodde jetlagen var över, iaf är inte min det) och har nu sovit i en timme iaf. Vaknade till av ett sms från Annika som säger hon är på väg hem från jobbet (klockan är närmare sex på fredageftermiddagen, här jobbar de helt andra tider än vi där hemma, eller ok, än JAG därhemma :)) och det funkar ju utmärkt att hon kommer nu!

Kvällens planer är middag med vänner till Annika i The Mission district (de kallar det för Missionary populärt här och jag fnissar barnsligt varje gång) där vi skall äta på nåt mexicanskt ställe, om jag minns rätt. Sen blir det UTGÅNG och SF BY NIGHT!! (Om vi orkar haha.) Så dags för partystass antar jag. Skippar nog högklackat dock. Man går sjukt mkt här, och överallt är det backar, och jag har träningsvärken Hubert redan och så är jag ju turist = en av de få gånger i livet jag tillåts gå ut i comfy skor! ;)