Över den Gyllene Bron och

Trip Start Sep 13, 2009
Trip End Sep 29, 2009

Thursday, September 17, 2009

Weee! Nu vart det äntligen dags för vår tripp till vinländernas vinland, Napa Valley! Mange körde som en gud och swoshade oss snabbt ut från stan, över bron. Här är en liten filmsnutt.

Väldigt snart kom vi ut från bebyggelse och såg bara druvor, druvor, druvor. Det var grönt och vackert och berg och dalar och druvor, druvor, druvor. Här är en liten filmsnutt om druvor:

Så tog vår fantastiska GPS (the relationship saviour, I tell ya!) oss till en vingård som Annika rekommenderat: Domaine Carneros. Obeskrivligt vackert, mer som en herrgård. Så såg förvisso alla vingårdar ut lärde vi oss snabbt, arkitekturen var grekisk/spansk eller nåt sånt och allt var pampigt och flådigt överallt. Hur som helst, på Domaine Carneros provade vi tre av deras bubbliga viner. Eftersom Mange körde fick jag mest hehe :) Vi köpte också med oss ett av deras viner för att kunna avnjuta i efterhand.

Eftersom vingårdarna stänger vid fem (good to know) och vi fick bil först vid kl 14 så hade vi ju ett litet problem. Vi bestämde oss därför för att inte panika runt utan istället stanna på domänen och hänga på deras undersköna terass. I Napa är det typ 10-15 grader varmare än i San Francisco, så vi satt i skuggan. Fantastiskt klimat här generellt, vi är verkligen här den bästa tiden på året!!

Hur som helst, vi satt där  och hängde tills vi kände oss nöjda och sen körde vi raka vägen till slutmålet: THE PINK MANSION, Calistoga. Calistoga ligger en bit norrut. Amerikanarna kallar det a long drive men det är det verkligen inte. Man bränner igenom hela vinområdet på två timmar. Amerikanarna är skojiga :)

Golden Gate och Domaine Carners