San Francisco city walk

Trip Start Sep 13, 2009
Trip End Sep 29, 2009

Tuesday, September 15, 2009

Ok ok ok! Då va det dags för att ge oss ut på stan! Annika drog till jobbet där på morgonkvisten och vi hade ju vaknat till liv efter många timmars sömn. Men det va ju typ 16 på dagen för oss i våra huvuden så vi va vid gott mod! Ner med lite frukost i magen och sen tog vi oss ut på stan.

Vi gick ut till hamnen i "Marina district" där man har fin vy ut över bukten med en Golden Gate-bro inslagen i underbar dimma! Ser sjukt fint ut! Sen travade vi vidare längs gång och cykelpromenaden där även Alcatraz uppenbarar sig några km ut i vattnet. Fint fint!

Fishermans Warf är ett lite turistigt men rätt trevligt stråk där längs vattnet med pirer, utflyktsbåtar och annat som hör till finns att avnjuta/avsky beroende på vad man har för smak! Men gillar man sjölejon, och vem gör väl inte det!?!, så har man sin stora chans här! Typ massor av sådana djur har lagt sig och götta sig på bryggorna i hamnen...

Vi bestämde oss för att ta oss upp på en av dom högre kullarna i stan kallad Telegraph Hill och ett utsiktstorn därtill kallat Coit Tower. En låååånga branta trappor satte våra stackars ben på prov men vi kämpade oss upp och tog den turistiga hissen upp i tornet. Väl där uppe mötte oss en 360 graders vy över hela stan som ju va minst sagt najs. Väldigt trevligt att få sådan överblick på staden. Well, där så stanna vi ju inte överdrivet länge utan tog lite kort såklart och åkte ner.

Skulle nu börja ta oss tillbaka genom stan. Det gjorde vi på den kända gatan Lombard street. Den är väl mest känd för en del av den som går som en serpentin ner för en väldigt brant backe. Vi knatade på upp å ner för denna långa gata och tog oss tillbaka till området där vi bor. Här satte vi oss för underbart god mat och dryck. Det va vi väl värda för denna lilla promenad tog nästan 3,5 timmar!

Nu chillar vi hos Annika igen, vilar lite och har bokat bil för morgondagen. Ikväll ska vi möta upp Annika inne i stan för lite drinkar med hennes vänner och mat. Det blir buss in till stan så det blir lite intressant det också!

Bilen som vi bokat till i morgon är för att ta oss upp till Napa Valley - vindistriktet här i Californien! Mer om det när vi hittat en uppkopplingspunkt nästa gång!