Expressvinprovning och tillbaka till San Francisco

Trip Start Sep 13, 2009
Trip End Sep 29, 2009

Thursday, September 17, 2009

Efter att vi checkat ut från Pink Mansion i Calistoga tog vi vägen ner genom Napa Valley igen. Vi kom iväg vid 10-tiden och skulle vara i San Francisco för att lämna bilen redan vid tvåtiden så vi hade inte överdrivet mycket tid på oss! Vi svängde in på en av dom lite mer kända producenterna, Robert Mondavi, strax innan 11 och blev välkomnade.

Det visade sig att dom hade en lite kompakt rundtur "discovery tour" på 30 min vilket passade oss helt perfekt. Vi fick lite vin som enl. guiden va ett "perfect morning wine" vilket vi lätt höll med om.

Med ett vinglas i handen togs vi på en liten tur ut bland vinrankor och in i vinkällaren där tunnor lång högt och lågt och jäsningen av nyligen skördade druvor gjorde sig påmind med en trevlig doft. Ett glas till fick vi och fick höra lite mer om historia och tillverkningsprocess mm.

Snabbt avklarat och precis vad vi ville ha just då för att hinna in till staden för billämningen.

Vi passade sedan på att svänga in i staden Napa som ligger i södra delen av Napa Valley. Vi hade när vi planerade resan planer på att bo här och ville kolla läget om vi missat nått. Det hade vi inte. En liten fjantig ministad som va ganska intetsägade. Så vi gjorde inte mycket det besöket utan tog oss vidare ner mot San Francisco. GPS'en ledde oss denna gången över Bay Bridge vilket är typ Älvsborgsbron x2 på steroider. Vi hann sen hem till Annika för att lämna våra väskor och tillbaka för att tanka och lämna bilen med 9 min marginal. Perfekt.

Josefine hade spanat in en skola för nagelteknologer och frisörer precis i närheten och va mäkta nyfiken då det stod att det kosta 7 dollar för ett "full acrylic set" vilket i sverige kostar typ 600-900kr. Lite för bra för att vara sant och för svårt att avstå. Så hon körde på där och fick en vietnames som inte kunde engelska att börja bygga naglar. Jag fick mig en lite enkel manikyr så mina tassar också kunde få vara lite fina. Drygt en timme senare så hade hon mycket riktigt nya fina naglar som va fina och långa. Återigen perfekt!

Kvällen avslutades med middag tillsammans med Annika på coolt Sushi-ställe där vi fick in en massa skojiga bitar att glupskt sluka tillsammans med ljummen sake. Sweet!

Vi gick sen till Amelie, vinbaren som fransmannen vi träffade på planet hade. Vi va ju tvungna att kolla in stället såklart. Väl där så blev vi igenkända och glatt välkomnade och fick snabbt ett bord rensat åt oss. En kille som Annika träffar, Alp, kom också dit och vi fick en mycket trevlig kväll tillsammans med ett par flaskor trevliga vita viner.

Vår jetlag hade börjat lägga sig nu och vi kunde hålla ut på ett normalt sett den kvällen vilket ju va riktigt skönt. Hemgång vid 12-tiden och skön sömn.

Perfekt.

(Update från Josefine: Fransmannen var inte alls lika het i sitt naturliga habitat. Då var han mer en slemmig barowner och den valsen kan vi ju. Vi fick gratis creme brulée dock och lite VIP-treatment vilket ju var najs! Sen en konstig twist of faith, Annika och Alp hade tydligen varit på just denna bar på sin första dejt, dock utan att reflektera över vad den hette. Alp hade också kvällen innan av en slump träffat "ägaren till baren" med gravid fru. Det blev ett par skratt medan vi redde ut att killen Alp träffade ju måste vara the silent owner (som flickvännen till fransosen Lila, berättat om redan på planet) och inte den killen vi träffat. Snacka dubbelliv annars!)