Miraflores, staden i staden

Trip End Jan 31, 2013

Flag of Peru  ,
Wednesday, October 17, 2012

Hola gringos!

Till Galapagos flygplats från Puerto Ayora tog vi oss tidigt i ottan med kombinationen buss-båt-buss. Från Galapagos till Quito flög vi i boskapsvagnen med pöbeln. Från Quito till Lima däremot började det ordna upp sig, business class var namnet, precis som vi gjorde till Quito från Medellin. Konstigt nog var detta varken uppgraderingar eller dyra biljetter utan det var helt enkelt det vi fick när vi köpte vår billiga multi-city biljett via LAN. Och vilka är vi att neka oss själva detta?! Business innebär även loungebesök vilket gav en välkommen middag i form av minihamburgare och några trevliga eftermiddagsdrinkar. Väl på planet fick vi ytterligare en middag bestående av en fräsch scampisallad, osttallrik och ett trevligt vinutbud.

Till Lima kom vi således väldigt sent men blev återigen hämtade av vårt boende, denna gång hostelet The House Project, ett nyöppnat ställe som redan efter tre månader innehar en förstaplats på Tripadvisor bland hostels. Vi blev omgående inhysta i ett rum med cirka 10 meters takhöjd men vi däckade lika bra för det.

Dagen efter var det första vi såg en traditionell peruansk saxdansargrupp som fått låna ett rum på hostelet för att värma upp inför sitt uppträdande i kommunhuset. Efter denna dramatik fick vi en god frukost och gav oss sedan ut för att titta närmare på mysiga stadsdelen Miraflores. Vi fastnade extra länge i skyltfönstret till en fransk delikatessbutik, vågade oss slutligen in och fick ett smakprov paté, samt köpte ett par nya flip-flops till Johan. Vi åt även en fantastisk (om än dyr) sushi till lunch.

Grabbarna grus som äger stället var superschyssta på alla sätt. The House Project är visserligen nystartat men de bör nog se över sina turoperatörer för vi bokade (ovanligt nog) tre stycken turer av vilka inga blev av. Vi hoppade istället på en sightseeingbuss som var ganska kass. Den åkte in till stan utan några stopp, stannade vid Plaza de Armas där vi gick av och fick en rundtur i stadens katedral av en guide som närmast kan beskrivas som Tony Soprano goes Broadway. Höjdpunkten (förutom Tony själv) var att kolla på benknotorna av Francisco Pizarro, conquistadoren som erövrade Inkariket och grundade Lima. Intressant var att på grund av de stora jordbävningar staden drabbas av från tid till annan så är nästan hela katedralen byggd av trä som i sin tur är målad och murbrukad för att se ut som sten och marmor, även de enorma pelarna som håller uppe kupolerna.

Vi åt en otroligt god Ceviche till middag och babblade sedan skit och drack rödtjut med en av ägarna, uttalade kommunisten Nico, hela kvällen (fast det var mest han som pratade om hur annorlunda han var mot alla andra). Dagen efter blev vi uppgraderade till ett rum med normal takhöjd och TV vilket innebar (kanske i kombination med allt rödvin) att vi inte kom ut ur rummet på hela dagen utom för att köpa take out pizza på Pizzahut.

Vi har som sagt träffat väldigt roliga och intressanta människor här. Bland annat stod utanför en VW buss med campade colombianer som ska köra från Bogota till Eldslandet, där fanns även en tysk familj med fyra barn under 10 år som reste Sydamerika runt för att hitta ett nytt hem samt brittiska Liz och Ian som var helt normala och i vår ålder (första vi träffat på väldigt länge)och ute på en liknande om än kortare resa som vi.

Förutom häng i Miraflores tog vi oss in till stadskärnan igen, kollade på stadens vackra torg (som verkligen var jättevackra bland annat är torget San Martin är Johans favorittorg hittills i Sydamerika) samt tog en tur ner i katakomberna under klostret San Francisco där vi tittade på massgravar, gamla målningar samt ett riktigt fint gammalt munkbibliotek.

I övrigt är modet här i staden (och i denna världsdel generellt) att ha för små kläder på sig. Det ska gärna glipa vid mage och bröst. Gylfen ska helst inte gå att stänga. Alla kan ha storlek small, även de som är XL. Är man small har man troligtvis plagg med barnstorlek med insydd BH. Detta till trots lyckades vi uppgradera våra garderober med normala storlekar, även om expediterna gärna ville pracka på Karin mindre storlekar och Johan större. Alla är vi olika.

Efter våra dagar här kan vi meddela att Peru har bland de bästa köken i vi ätit hittills. Läckerheter som Lomo saltado, Ceviche, grytor osv är fantastiskt goda. Som grädde på moset ordnade Juan på hostelet en avskedslunch till oss bestående av en massa Peruanska läckerheter med svåruttalade namn, en fin avslutning på vistelsen i denna stad som nästan blivit vår favorit på denna resa, efter Sydney.

Nu åker vi till flygplatsen, 6 timmar tidiga igen, denna gång på eget initiativ eftersom vår flight går 01.30 och vi gärna vill sitta i loungen några timmar och se den andra amerikanska presidentkandidatsdebatten. Nästa stopp är den avlägsna ön Rapa Nui, eller Påskön som den heter i folkmun.

Kramar

Johan & Karin

Anders on

Ahhh - Ceviche i Lima - ni är mathimlen!

KatarinaE on

Nu har jag just wikipediat maträtten ceviche som ni ätit i Lima, det ser ut att vara fantastiskt fräscht och gott! Fast allt det där köttet på bilden med Karin ser ganska läskigt ut...