På hög höjd i Quito

Trip End Jan 31, 2013

Flag of Ecuador  ,
Wednesday, October 3, 2012

Hola amigos!

Ingen var intresserad av att leta knark i våra väskor så vi fick gott sitta och vänta i 5 timmar på Medellins flygplats. Som plåster på såren hade vi dock biljetter i business class och uppassningen samt vinet gjorde det hela till en trevlig upplevelse ändå. Till Quito kom vi i alla fall sent på kvällen och det var skönt att då bli hämtad på flygplatsen, det hade vårt boende, svenskägda Jhomana hostel, fixat. Nästa morgon var det kul att snacka lite skit med vår värd, stockholmaren Patrick som bott de senaste 12 åren i Quito. Vi har haft kontakt med Patrick under resans gång, han är nämligen personen som hjälpt oss att hitta en bra deal på en Galapagoskryssning. För att kunna dega honom för kryssningen var vi tvungna att springa runt på bankomater under tre dagar för att få ut tillräkligt med pengar. Efter mycket rännande skötte vi sedan kontantbetalningen av kryssningen á la maffiastyle på hans kontor. Galapagoskryssningen behandlas dock i nästa blogg så ni får ge er till tåls till dess!

Quito ligger på 2 800 meters höjd så vi flåsade rejält varje gång vi gick upp i trapporna till vårt rum. Det var också (som vanligt) kallare än vad vi väntat oss, en liten chock att behöva använda långbyxor igen. Första dagen strosade vi runt på stadens gator, besökte en park med en indianmarknad, gick upp till en av stadens utkikspunkter och besökte gamla stan. Vi har generellt sett fått rätt så nog av katedraler och kyrkor men i detta fall var vi tvungna att besöka stadens katedral, där en målning av den sista måltiden fanns att skåda, en version där Jesus och hans lärljungar käkar marsvin. Vi hittade även en annan målning av Jesus i famnen på Maria med en lama som kikar fram i bakgrunden, helt klart en annorlunda tolkning. Vi gav oss också på stadens stora basilika. Här var det möjligt att för en mindre peng klättra upp i dess klocktorn som var 115 meter höga. Det här med att klättra på gamla byggnader som kanske inte byggts för att klättras på är ett udda fenomen och det var med skräckblandad förtjusning vi påbörjade klättringen. Först gick man på några knarriga plankor ovanpå kupolerna, för att sedan klättra de sista 20 meterna på en minimal hemmasvetsad trappa som gick på utsidan av tornet, inte stabilt hade Dr Alban sagt. Johan uttryckte "viss” skepsis men när Karin klättrade upp ville han inte agera kärring. Utsikten var otroligt fin men det var med darriga ben vi klättrade ner igen, och det var inte slut med det. Klättringen fortsatte i sedan i de andra två klocktornen i likadana trappor och det är tveksamt om det kändes tryggare, även om det var inomhus denna gång.

Nästa dag tog vi oss med lokalbussar till sevärdheten Mitad del Mundo, nån timme utanför staden. Precis som namnet avslöjar så rörde det sig alltså om ekvatorn, som går här. Det var en kul grej att stå med ena foten på norra halvklotet och den andra på södra. I övrigt var det mest ett turistjippo och det roligaste är att ekvatorn inte ens går där utan några hundra meter bort, man mätte helt enkelt fel från första början. På den ”riktiga” ekvatorn fanns ett litet museum där man tog en udda tur som innefattade allt från Amazonas djurliv, indiankultur till roliga experiment. Ni kanske redan visste att vatten som töms snurrar åt motsatt håll på de olika halvkloten medan det på ekvatorn inte blir någon virvel alls.

Vi passade också på att åka till världens största indianmarknad, Otavalomarknaden, som anordnas av Otavaloindianerna. Även dit åkte vi lokalbuss, en av de värsta vi åkt. Det stannades konstant och genom TVns trasiga högtalare skrålade en kraftigt överviktig tant ackompanjerad av fruktansvärd musik. Väl framme, och med kraftig huvudvärk, intogs en riktigt god burrito innan vi gjorde en ansats att shoppa loss, humöret infann sig dock inte riktigt för vi var nästan ensamma där, den stora marknadsdagen är lördag och vi hade kommit på en tisdag. Quito är första staden i vilken befolkningen främst består av indianer. De har ett väldigt speciellt utseende. De är väldigt propert klädda om än med extremt färggranna utstyrslar, brittiskinspirerade jakthattar och flätor ner till midjan. Vi behöver väl inte nämna att Karin även här framstår som en riktig amazon jämfört med lokalbefolkningen?!

Vi har ätit och druckit gott, en kväll vi hittade ett argentinskt steakhouse med gratis vin, vilket såklart aldrig är fel. Quito är en ganska anspråkslös men gemytlig stad som verkar vara en väldigt säker, det har känts tryggt att gå hem om kvällarna, trots att vi på väg hem efter nämnda argentinska måltid gick förbi, vad som såg ut att vara, glädjeflickornas parad.

Som sista aktivitet tog vi oss upp i en linbana till berget Pichincha på 4 100 meter varifrån vi återigen kunde beskåda hela staden, tyvärr var det lite molnigt så vi fick inte se de snöklädda vulkanerna i bakgrunden. Väl nere igen hann vi med en repa med stadens hop-on hop-off (ganska trist) innan vi fick en eftermiddagsöl med den obligatoriska skålen popcorn till, majs är tydligen är the shit här.

Nu ska vi äntligen ta oss till Galapagos där vi ska mönstra på kryssningsfartyget M/V Santa Cruz.

Kramar

Johan & Karin

Claes on

Argentinsk restaurang med gratis vin.... Kan inte vara någon lönsam affärsidé när Johan & Karin är kunder........

Anders on

Johan får sprutta på med skrivandet - ni ligger ju veckor efter!! Bra att ni kontaktade Patrick - det är en riktigt bra kille även om han inte håller på Boca Juniors.

jordenrunt
jordenrunt on

Claes: Hördudu! Fast du har kanske rätt i sak...

jordenrunt
jordenrunt on

Anders: Du får skylla på Karin också! Men du har rätt, vi ligger lite efter. Konstigt att ingen annan märkt det, tack för att du avslöjade oss!

Anders on

Facebook ställer till det! Håll utkik efter två andra svenskar i Mendoza - Pelle och Eva Eriksson.

CHARLOTTA on

And you look good doing it!jag har varit i din sits,Karin.Det är underbart när man känner sig sådär lång,speciellt iochmed att folk dissar en som Svensk om man inte är det.
Ps.vattnet snurrar inte här,är det ett problem?
Tack Karin för att du like:ar allt på Fejjan,uppskattas. Puss på båda favoritbarnen!

Jorge on

Saknar mitt Quito =)!
Ni ser ut att trivas. Här har ni en butik där ni hittar grejer från just Ecuador.
indianmarknad.se