Pura Vida i Costa Rica

Trip End Jan 31, 2013

Flag of Costa Rica  , Province of Guanacaste,
Sunday, September 16, 2012

Buenas!

Från hostelet i Guatemala City åkte vi strax innan 04.00, allt för att vara i tid till vår kärra som gick kl 06.00. Landade gjorde vi en dryg timme senare i San Jose, Costa Ricas huvudstad. Vi har också en returflight om några dagar, men den har vi inte tänkt utnyttja, det var bara så att det var billigare med tur och retur än enkel resa… Väl framme hade vi riktigt mycket flax. Vi hade bokat en shuttle till Playa Grande, på västkusten, först kl 16 eftersom vi inte skulle hinna med den som gick kl 8. Nu var det dock så att vi landade för tidigt så vi slängde oss in i en taxi för att ta oss till stället shuttlen gick ifrån och som ni säkert redan gissat så hade vi turen att komma med den tidigare bussen, 5 minuter senare var vi på väg.

När vi kommit drygt halva vägen av den fem timmar långa resan var det dags för paus. Då fick vi höra av chauffören att det varit en rejäl jordbävning som mätte 7,9 på richterskalan, en baddare med andra ord! Vi hade dock inte känt något eftersom vi satt i bilen. Vi tänkte inte så mycket mer på det, namnet på platsen för epicentrum var inget vi kände igen, så vi satte oss i bilen och fortsatte. Väl framme såg vi dock effekterna av skalvet, halva hotellbaren hade gått i golvet (tillsammans med en massa prydnadssaker) och gått sönder och det uppkommit sprickor i väggarna. Det var dock inte så mycket kaos som det låter, vi blev mottagna av två kanadicker, grannar som kommit för att hjälpa till, samt managern, resten av personalen hade skickats hem för att se till sina familjer. När vi någon timme senare satt i baren och snackade fick vi ett mail från ägarna, som var i San Jose, som tyckte vi skulle stanna i San Jose den första natten på grund av skalvet… Tydligen hade skalvet känts i hela landet.

Här på Hotel Bula Bula skulle vi bo i 12 nätter, den längsta vistelsen på hela resan. Trots skalvet så började denna semester i semestern bra, även om vi var tvungna att byta rum på grund av trasiga vattenledningar och luftkonditioneringar. Maten var god, sängarna sköna och det fanns amerikanska kanaler på TVn. Efter vår första vistelse i Costa Rica 2008 tipsade vi alla om hur fantastiskt landet är och Johans pappa Claes och hans fru Lotta nappade och åkte dit 2011. De bodde på Bula Bula och kunde inte sluta berömma det, därav vår vistelse här.

Vi hade redan från början bestämt att vi skulle göra så pass lite som möjligt när vi var här, det räckte med pool- och strandhäng (Playa Grande, som var närmsta stranden var väldigt vacker, väldigt lång och väldigt öde).

Några småaktiviteter orkade vi dock med, till exempel tog vi en tur längs floden i djungeln bland mangroveträden. Det var en mysig morgonaktivitet med lagom mycket aktion. Vi såg krokodiler, stora som små, samt kom riktigt nära en flock howler monkeys och självklart såg vi tusen olika fågelarter.

En annan dag tog vi oss till Tamarindo, den närmaste staden. Man ropar in en fiskebåt som kör en över floden till Playa Tamarindo varifrån det är en kort promenad in till stan. Det är betydligt mer drag och turistigt här än i Playa Grande. Vi käkade lunch, tog ut pengar (huvudorsaken till besöket), strosade längs gatorna och kollade lite i boutiquer, sen var det nog med "storstad” för oss.

Lite djärva var vi också, eftersom kusten här är känd för sina vågor så var det väl på sin plats med en surflektion. Vi blev hämtade av sydafrikanske Doug, som var lika lång som Karin. Vi fick en lite säkerhetsgenomgång och provade ”pop ups” på stranden innan vi gav oss ut bland vågorna. Det gick över förväntan, Doug hävdade att vi hade balansen för att vi åker mycket skidor men det kan lika gärna varit ren tur. Vi stod dock upp redan efter två försök och prickade de allra flesta vågorna efter det, även om det blev både ett och annat platt fall med tillhörande kallsup. Framgången till trots så blir vi nog aldrig proffs, men vi hade en trevlig dag med gedigen träningsvärk som följd och vi behöver heller inte salta maten nästkommande veckor på grund av alla kallsupar.

Det var de aktiviteter vi hann med mellan margaritas och tequilarace med våra nyfunna vänner, kanadickerna Carla och Craig som vi träffade första dagen, samt de amerikanska ägarna Todd och Wally. Vi hade riktigt långa och roliga kvällar med så mycket skratt att vi hade träningsvärk dagarna efter. När vi inte hängde i baren på Bula Bula så var vi ute och åt tillsammans och vi blev även hembjudna på drinkar till dem. Det var väldigt kul och trevligt umgänge, men vi såg givetvis till att även ha lite slötid bara vi, antingen på stranden, vid poolen eller framför TVn, mycket skönt!

En annan upprepande del av vår vistelse var de dagliga jordskalven på mellan 4,8 och 5,9, det har vi aldrig varit med om förut. Marken skälvde till ganska bra några gånger och vi vaknade faktiskt en natt av skakandet. Vi hörde också att vulkanen som vi bara några dagar innan vår ankomst såg i Antigua, Guatemala, hade fått ett rejält utbrott (första på rätt många år) och det känns inte helt orimligt att allt hänger ihop.

Det märks att det är lågsäsong här, vi var i stort sett helt ensamma på hotellet de första dagarna men lika glada var vi för det, en konstig känsla dock att vara helt själva på ett hotell, lite som i filmen The Shining. Men positivt var det också, vi hade poolen för oss själva och ration personal per gäst var cirka 6-1. Hotellet stängde även för säsongen efter halva vår vistelse, men de tog fortfarande emot några gäster och eftersom restaurangpersonalen var lediga så tog Wally på sig kockmössan och lagade våra måltider åt oss men vi var fortfarande lika glada för det. Varje kväll parkerade vi vid bardisken och kollade på amerikansk fotboll och åt gott. Måltiderna förgylldes även av de flörtiga och talföra papegojorna Bertrud och Tasù.

Efter tolv underbara (och stundvis avkopplande) dagar så kan vi bara hålla med Claes och Lotta om att det är en förträfflig plats på jorden, precis som resten av landet.

Vi sov vår sista natt i San Jose på grund av tidigt morgonflyg från landet nästa dag och snällt nog fick vi skjuts av Wally, som ändå skulle dit tillsammans med Carla och Craig för att titta på kakel. En trevlig avslutning på en likaledes trevlig vistelse.

Nu bär det av mot betydligt osäkrare nejder, Colombia är nästa delmål på resan.

Pura Vida!

Karin & Johan