Djungel och storstad i Guatemala

Trip Start Dec 31, 2011
Trip End Jan 31, 2013

Flag of Guatemala  , Western Highlands,
Wednesday, September 5, 2012

Det tog fyra timmar med buss och en timme båt innan vi var framme vid den minimala Guatemalanska gränsstationen. Här fick vi växla till oss Quetzales, till en riktigt pissig kurs, för att kunna betala någon form av oförklarlig avgift (gissar att det var till fredagens personalfest) innan vi bussade vidare i fyra timmar tills vi kom fram i staden Flores. Här försökte en enträgen guatemalan på bussen lura på oss alla möjliga turer och boenden (hos hans polare) men vi var duktiga nog att stå emot det. Tror ni inte det visar sig att när vi kom fram så gick inga taxibilar (de började inte gå förrän kl 18) så det var bara att bita ihop och be honom ringa sin kusin taxichauffören som kunde skjutsa oss hela vägen till Tikal för en rejäl hacka. Här, precis som i Chichén Itzá och Palenque, har vi valt att bo i nationalparken, nära monumenten. En dryg timme senare var vi framme (ganska sönderblåsta eftersom taxin inte hade rutor i baksätet) vid vårt boende, Hotel Jaguar Inn.

Vi satte i oss en middag och gick och lade oss tämligen omgående (efter att Karin bråkat med personalen om det obefintliga varmvattnet i duschen ett tag) för att vara pigga till nästa morgon då vi skulle ta en guidad tur i soluppgången, samling 04.00. Okristligt tidigt svepte vi i oss en kaffe och knaprade ett gäng sockerkakor (inte den mjuka varianten utan snarare kakor av socker) innan vi gav oss iväg med Ceasar, vår guatemalanska guide som var uppvuxen i USA (eftersom hans far blivit avrättad av regimen) och således pratade förträfflig engelska, om än med gedigen gangsta-dialekt. Vi spenderade ett par timmar vandrandes runt (det är ett riktigt stort område!)i mörkret innan vi kom fram till Templo IV varifrån vi beundrade soluppgången, ackompanjerad av howler monkeys.

Resten av dagen spenderades promenerandes mellan dessa magnifika tempel och pyramider. Monumenten här är, i jämförelse med de i Mexiko, betydligt högre och smalare, den högsta byggnaden här (Templo IV) är nästan 70 meter hög. Området är som sagt väldigt stort och det tar ett bra tag att ta sig mellan monumenten. Endast ca 30 % av monumenten är framgrävda och resten framträder bara som trädklädda kullar längs stigarna. Vi tycker att detta överträffar våra tidigare upplevelser bland Mayamonument, det måste ha varit väldigt bra marknadsföring som gjorde att Chichén Itzá blev framröstat som ett av världens sju nya underverk istället för Tikal. Det är väldigt suggestivt att gå genom djungeln och se ömsom enorma framgrävda pyramider och ömsom trädbeklädda pyramidkullar i olika storlekar, det måste ha varit en otrolig syn att se dessa under deras glansdagar, helt skinande i olika starka färger med gudarnas ansikten på toppen.

Vi gick runt här hela dagen, från soluppgång till solnedgång, åt sedan middag, bråkade lite om varmvattnets obefintlighet igen och gick sedan och lade oss med ömmande allt (från fotsulor till skalp). Nästa morgon var det upp igen för att fortsätta besöka de sista templen i några timmar innan vi, i väntan på domedagen 21 december 2012 när världen enligt Mayakalender ska gå under, tog oss tillbaka till Flores för vidare bussresa till Guatemala City. Vi hann slå ihjäl några timmar i Flores vilket var en supermysig liten fiskeby i kolonialstil, som ligger på en egen ö utanför den större staden Santa Elena.

Vi hade gärna spenderat en eller två dagar här men vi fick hålla tillgodo med en nattbuss till huvudstaden istället. Bussresan (nio timmar denna gång) var väl ok, på sin höjd. Vi hade bokat "First Class” vilket skulle vara större fåtöljer med väldigt fällbara säten. Det visade sig dock vara en gammal SL-buss med säten som fälldes cirka fem centimeter. Benutrymmet ska vi inte prata om... Nåja, fram kom vi och upphämtade av hostelet blev vi, något som alltid är skönt kl 05.00.

Efter några välbehövliga timmar sömn (igen, känns som att detta är återkommande fenomen när vi nattbussar i Centralamerika) så gick vi på hotellägarens rekommendation och såg vad som fanns att se i stadens centrum (i vanlig ordning en katedral som sägs vara den äldsta i världsdelen och ett stort torg med ett vackert palats) samt åt lokal mat på en marknad, även det enligt hotellägarens instruktion. Sen shoppade vi loss lite grann på ett outlet som hade allt från Burberry till Polo och American Eagle, detta var dock helt på eget initiativ. Guatemala City ska vara en farlig stad och därför var det extra tacksamt att bli erbjudna eskort till restaurang och bankomater och allt var det var, av hostelet. Vi föredrog dock att göra saker på egen hand, och middag på Taco Bell kändes inte särskilt farligt…

Vår andra dag tog vi en dagstur till den före detta huvudstaden Antigua, en väldigt charmig kolonialstad en dryg timme utanför Guatemala City. Här myste vi mest, vandrade runt bland gator och torg, kollade i pittoreska boutiquer, drack kaffe och åt kaka samt lunchade. Allt detta i skuggan av den stora vulkanen Agua. Efter en fin dag tog vi oss tillbaka till vårt hostel för att spendera natten innan det är dags att dra vidare till Costa Rica.

Hasta luego!

Muschemannen & Karin