Pyramider, pyramider, pyramider

Trip End Jan 31, 2013

Flag of Mexico  , Central Mexico and Gulf Coast,
Friday, August 31, 2012

Buenas!

Från Playa del Carmen tog vi en tidig buss till ett av världens nya sju underverk, Mayamonumenten Chichén Itzá. Väl framme checkade vi in på Hotel Dolores Alba, beläget vid motorvägen men utan att egentligen vara nära någonting överhuvudtaget. Vi valde att bo så nära underverket vi kunde istället för att ta en dagstur från någon närliggande stad.

Följande morgon begav vi oss således dit tidigt på morgonen. Eftersom turistbussarna (dagsturerna) dyker upp först vid 11-snåret hade vi några timmar på oss utan att behöva bufflas med japanska turisthorder eller tilltagna amerikanska bakdelar.

Som vanligt vid sådana här monument så är känslan av beundran stor, hur kunde de bygga något så stort och vackert utan moderna hjälpmedel?! Inte bara storleken på enskilda byggnader utan också själva skalan på området imponerar. Den största byggnaden, den kända pyramiden El Castillo, höll på att renoveras (precis som Angkor Wat när vi var där hade den en stor och färgglad byggnadsställning högst upp), vilket var lite synd, men det var fortfarande mäktigt.

Tyvärr var det inte tillåtet att klättra upp på något av monumenten, det brukar annars vara en höjdpunkt, men å andra sidan funkar det inte längre när platsen blivit så pass känd. Dessutom hade nån turist ramlat ner och dött för några år sedan och efter det är det förbjudet att klättra. Alltid är det någon som ska förstöra för oss andra…

Vi unnade oss en guidad tur på ett par timmar som gav oss lite mer kött på benen om Mayakulturen, hur man levde och dog. Vi fick även mer information om själva området. Det mest fascinerande var nog den stora bollplanen och spelet i sig. Typ som fotboll fast med en fyrakilosboll som ska sparkas igenom vända basketkorgar mer än sju meter upp. Spelet kunde pågå i flera dagar och det vinnande lagets kapten offrades till gudarna, läge för läggmatch?

Vi spenderade hela dagen i hettan och det kanske var värmen som bidrog till att vi shoppade loss på bland annat ett överkast (!?). Väldigt backpackigt, återstår att se hur vi får hem det till Sverige.

Nåja, efter två nätter här så checkade vi ut och i väntan på nästa buss spenderade vi några timmar med att bada i Cenote Ik Kil (ett blått hål). Sådana har vi ju varit på förut, men detta var något helt annat, ett 60 meter brett och 40 meter djupt hål med klarblått vatten. Kul och vackert! Sedan tog vi en fyratimmarsbuss till staden Merida, där vi slog ihjäl sex timmar för att sedermera hoppa på en niotimmars nattbuss till Palenque där vi skulle besöka ännu fler Mayatempel.

Det var ett tag sedan vi bussade på detta sätt och en hel del ångest var inblandat, men det gick ändå ganska smidigt. Vi skulle dock inte bo i staden Palenque utan återigen närmare själva monumenten, i detta fall i El Panchan. Vi visste inte riktigt vad som väntade oss där men vi hade nog blivit förvånade alldeles oavsett förväntningar. Det visade sig vara en liten by mitt i djungeln. Det såg inte mycket ut från utsidan men väl inne i skogen öppnade sig ett litet landskap av restauranger, barer och hostels samt turförsäljare. Byns invånare var mestadels övervintrade hippies, några arkeologer och antropologer. Helt klart ett av de mer udda ställena på vår resa hittills.

Vår första dag här sammanstrålade med Karins födelsedag och efter några välbehövliga timmars sömn mellan frukost och lunch kunde vi till vår lycka fira med såväl vin som frozen margaritas ute i denna obygd. Det blev en helkväll med livemusik som underhållning, klart bättre än vad Karin kunnat hoppas på!

Dagen efter var det dags för tempelspaning igen. Här var monumenten betydligt mindre utgrävda och det fanns betydligt färre restriktioner, vilket innebar pyramidklättring! Vi var dessutom ganska ensamma. Hit kommer inte många turister, och det var väl det som var en del av charmen med Palenque, monumenten i sig var vackra men kom inte i närheten av de vid Chichén Itzá. Även här spenderade vi en heldag innan himlen fullkomligt öppnade sig och vi tog oss tillbaka till djungelbyn och våra väntande frozen margaritas.

Härifrån blir det till att hoppa på ännu en buss. Vi ska vidare på Mayaspåret, över gränsen till Guatemala för att besöka Tikal.

Adios amigos!

Födelsedagsbarnet & Muschemannen