Tacos, mustasch & språksvårigheter

Trip End Jan 31, 2013

Flag of Mexico  , Yucatan Peninsula,
Sunday, August 26, 2012

Hola amigos

Efter att ha spenderat sex timmar i enorma lazy boy-fåtöljer på Dallas flygplats landade vi på flygplatsen Toluca, utanför Mexico City. Eftersom klockan då var efter två på natten och resan till centrum tog två timmar, så tog vi in på ett hotell nära flygplatsen. Morgonen därpå tog vi oss in till staden, som är en av världens absolut största. Vi spenderade en del tid med att checka in på Hotel Washington, ingen talade engelska och vår spanska är på sin höjd erbarmlig. Efter att ha kommit överrens om pris och rum så begav oss ut på stan för att leta efter en lämplig bit mat. Vi hade sett fram emot det mexikanska köket men blev en smula besvikna. Vi kan väl bara säga att tacos till exempel är någonting helt annat än vad vi svenskar förknippar med ordet. Tacos i Mexico är inte fredagsmysiga. Däremot är de dränkta i grönt guck, eller chokladsås, vilket man antingen gillar eller inte gillar. Enough said.

Vi var duktiga turister här, det första vi gjorde var att hoppa på en röd dubbeldäckad sightseeingbuss. Efter några stopp stod det klart att mannen i hörlurarna inte hade för avsikt att tala något annat än spanska, vilket föranledde vårt omedelbara avhopp med krav på pengarna tillbaka. Skam den som ger sig dock, nästa dag satt vi där igen. Till vår lycka fungerade den engelska guiden denna gång, och den tre timmar (!!!) långa turen runt stadskärnan kunde börja. Det var ganska trevligt, men staden är så stor att det är svårt att ta till sig så mycket. Vi åkte igenom några olika stadsdelar men det kändes knappt som att man skrapade på ytan. Det kan också tilläggas att det var ganska kallt här, helt emot vad vi hade trott. Det var bara på med jeans och fleece som gällde, på kvällarna var det bara dryga tio grader varmt.

Det var en faktiskt ganska svår stad att vara turist i. Inte bara på grund av våra språkliga umbäranden eller stadens enorma storlek, det fanns inte direkt så många turistattraktioner inuti stadskärnan. Det hjälpte heller inte att staden var fullkomligt invaderad av poliser i kravallutstyrsel. Vi har aldrig sett så många poliser i en stad, det var helt sjukt! Vi lyckades dock besöka det gamla palatset vid Zócalo (det stora torget mitt i stan) och Templo Mayor, ett av de viktigaste aztektemplen som är framgrävt. Vi besökte även katedralen som byggdes på 1500-talet och är den äldsta och störst i Latinamerika. Till vår förvåning kunde man ta turer upp på taket och gå ovanpå kupolerna. Känns inte som att det skulle kunna hända i Stockholm direkt och inte bara för att vi inte har en katedral…

Från Mexico City tog vi en inrikeskärra till Playa del Carmen för lite vila och återhämtning. Det började redan på flygplatsen som vi åkte till några timmar för tidigt bara för att sitta lite extra länge i loungen. Från flygplatsen i Cancun åkte vi buss någon timme till Playa del Carmen. Väl framme tänkte vi att vi skulle äta en snabb middag på första bästa ställe, vilket råkade bli McDonalds. I kassan blev det dock lite kaos. Karin betalade men fick fel växel tillbaka. På kvittot stod även ett annat belopp än det Karin gav kassören. Kassören i fråga var en trött tonåring som varken ville eller kunde förstå vad vi sa. Att få pengarna tillbaka på spanska är lite klurigt när man varken talar eller förstår spanska. Ni kan ju själva tänka er den scenen som utspelades där, sent på kvällen. Ska väl tilläggas att Karin efter några hot och smädelser faktiskt fick tillbaka rätt växel, utan att använda ett enda ord spanska!! Creddigt.

Här bodde vi på Hotel Maya del Carmen. Det var helt i sin ordning, det fanns badrum säng, balkong och pool på området, vad mer behöver man? Vädret här var helt annorlunda mot Mexico City. Hejdå jeans och fleece och hallå 35 grader varmt och badkläder. Playa del Carmen var, enligt vårt tycke, en riktigt mysig stad. Det kryllar av restauranger och små butiker och självklart en fantastisk strand där vi har spenderat våra dagar. Vi blev förvånade över att det fanns så många italienska restauranger och italienska turister. Undrar vilken av de som kom först?! Vi hade dock inget emot det, maten var riktigt god. De hårda veckorna på Hawaii och i Las Vegas hade gett oss en massa spänningar i axlar och ryggar så vi passade även på att ta en massage. Så såg våra dagar ut här, strand följt av pasta och window-shopping. Medan Karin här klippte håret för andra gången på jordenruntresan har Johan lagt sig till med mustasch, allt för att passa in här i Mexico. En blev snyggare och en blev mindre snygg, ni får dra slutsatser själva.

Nu byter vi sol och bad mot djungel och mayakultur. Nästa stopp är ett av världens nya sju underverk.

Hasta luego!

Muschemannen & Karin

Agnetya o Bosse on

Hej kära vänner! Tack för hälsning till födelsedagen och grattis själv Karin!Visst är det tokigt galet att göra ett besök i Vegas men det är fantastiskt på sitt sätt. Går inte att beskriva måste upplevas. Vi kan hänga på nån gång och uppleva det igen! Som vanligt härliga beskrivningar och intressant att läsa. Här är det bar jobb och dåligt väder men vi åker till Alanya den 22 i 2 veckor. Underbart!!! Längtar efter er och vi saknade er igår när gänget från förra året var här och firade födelsedag med oss.
Kramar Agneta o Bosse

jordenrunt
jordenrunt on

Agneta o Bosse: Hallå där! Vad kul det vore att åka till Vegas ihop! Ni har rätt i att det måste upplevas på plats... Hur var Alanya? Vi saknar värmen och den fina lägenheten och såklart er! Hoppas på att bli bjudna nästa år istället. Kramar