Auckland, Northlands, Witianga samt Hobbiton

Trip End Jan 31, 2013

Flag of New Zealand  , North Island,
Sunday, June 10, 2012

Hej på er!

Nu har vi äntligen kommit till Nya Zeeland. Tror ni att vi kunde komma hit utan problem? ICKE! Vid incheckningen (två timmar innan avgång) fick vi budskapet att vi var tvungna att ha en utgående flight från Nya Zeeland för att få komma in i landet. Tror ni att vi hade det? ICKE! Efter en panikartad operation med vår lilla laptop och flygplatsens gratis wifi så fick vi till slut tag på en biljett. Valet föll på en tur och retur till Vanuatu. Vi fick till sist checka in, trots att vi inte hade fått någon e-ticket, vilket egentligen var ett krav. Puh!

48 timmar senare, när vi borde ha fått en e-ticket, fick vi istället beskedet av bolaget vi bokat med att de inte kunde utfärda e-tickets för Air Vanuatu så vår bokning hade cancellerats. Vi befann oss därmed olagligt i landet, men eftersom vi ändå skulle köpa flygpass genom en resebyrå så löste vi biljettproblematiken där på samma gång. Det var så vi inledde vår tre nätter långa vistelse i Auckland.

Här bodde vi på Oakland Lodge, en riktigt, riktigt lång promenad från city i området Mt Eden. Vi spenderat dagarna med att traska runt och titta på hamnen och Auckland Sky Tower samt ätit god och färsk sushi. Vi besökte även stadens zoo för att titta på landets nationalsymbol, den utrotningshotade pippin Kiwin. Den var ljusskygg och ganska ful med sin långa trut, men det var roligt att få se den!

Höjdpunkten med vistelsen var att besöka Eden Park för att se rugbymatchen All Blacks vs Irland. Det var grymt mäktigt och Johan var lite tårögd eftersom han spelat rugby i mer än ett decennium och alltid haft All Blacks som favoriter. Arenan (samma arena som All Blacks vann VM guld på i fjol) var fullsmockad av såväl Kiwis som Irländare. Vi drack Steinlager (såklart!) och käkade korv medan vi såg en hur All Blacks utförde sin Haka (Maorisk krigsdans) och sedan krossade ett svagt spelande Irland. En otrolig upplevelse rakt igenom!

Vi plockade sedan ut vår snorbilliga hyrbil (bara 15 NZD/dag, med obegränsat kilometer), en Nissan Wingroad herrgårdsvagn, som ska ledsaga oss landet runt under de kommande 35 dagarna. Det är kort och gott dags för roadtrip! Vårt första stopp efter Auckland blev den pittoreska kustbyn Paihia, vid Bay of Islands, på vägen upp till Cape Reinga. Till denna Nya Zeelands nordligast belägna punkt (sägs den vara, även om den inte är det), tog vi oss dagen efter. Här möts två hav, Tasmanska havet och Stilla havet. Det påminner om Godahoppsudden och är, i likhet med sin Sydafrikanska kollega, väldigt vackert, om än väldigt blåsigt.

En annan sevärdhet där uppe är 90 mile beach, en mer än nio mil lång strand som går utmed halvön hela vägen upp till Cape Reinga. Man kan ta turer där bussen kör på stranden hela vägen upp, men vi hade inte tid med det, så vi tog en tur med vår egen kärra (mot hyrbilsbolagets uttryckta vilja). Det var jättekul att bränna runt och sladda som Ronny & Ragge.

Vi spenderade natten i Kaitaia innan vi åkte vidare mot Coromandelhalvön, sydöst om Auckland. Avstånden här i landet är faktiskt ganska stora, även om det ser ut som en lilleputt bredvid stora Australien. Vi orkade bara till staden Thames och åkte först dagen efter vidare till vårt mål, staden Whitianga. Denna lilla ort är känd för två saker, Cathedral Cove och Hot Water Beach.

Cathedral Cove var verkligen värt ett besök, kändes som att kliva akt in i en scen från filmen The Beach. Hot Water Beach är en av de vackraste stränderna vi sett men eftersom vi kom dit mitt mellan ebb och flod så kunde vi inte gräva oss ett hål och värma fossingar eller kropp i det varma källvattnet som stranden är känd för.

Nästa stopp blev hålan Matamata, känd för två saker, uppfödning av fullblodshästar (fullkomligen kryllade av stuterier) och för att det är här som Fylke (the Shire), från Sagan om ringen och de nyinspelade filmerna The Hobbit, sattes upp och spelades in. Vi unnade oss en guidad runt "Hobbiton” (inte av fri vilja, det var enda sättet att komma in på området). Turen var väldigt bra, vi hade en enorm maori som guide, som drog sköna stories och anekdoter från inspelningarna. En lustig känsla att gå omkring på dessa platser man sett i de storslagna filmerna. Hobbithålorna är lika gulliga (Karins ordval) som de ser ut i filmerna. De ser väldigt äkta ut och var väldigt detaljrika, verkligen snyggt gjort! Vissa träd hade fejkade blad importerade från Taiwan, och mossan på staketen var gjord av torkad målarfärg, inga detaljer hade missats. Familjen som lånat ut delar av sin mark och gård till produktionsbolaget måste ha tjänat sig en bra hacka på det… utöver det de tjänar på sina 15 000 får.

Apropå får så stämmer myterna om landet, fåren är överallt, verkligen överallt! Det är också fantastiskt vackert. Överallt man tittar är som hämtat ur ett naturprogram eller från Sagan om ringen trilogin och stränderna är långa, fina och öde.

Det blir ingen övernattning i Matamata utan vi kör nu direkt vidare ner mot Waitomo och centrala nordön, där det vankas lite mer äventyr!

Kramar till er och hoppas ni alla får en trevlig midsommar!

Johan & Karin

Gabrielle on

En stilla undran...VAR ÄR HÄSTARNA!!!....;-'))) Hur kunde ni bara utesluta en sådan sak! Underbara är ni iaf...Kramar till er båda!

Agneta o Bosee on

Underbara reseskildringar. Nu har jag äntligen fått lite tid till att fördjupa mig i alla härliga beskrivningar av era äventyr och fantastiska faktabeskrivningar. Tack för detta. Vi saknar er härnere men ni ska veta att det är ca 34 grader och omkring 70procent luftfuktighet. Lite annorlunda än förra året. Vi hörs igen! Kramar Agneta o Bosse

jordenrunt
jordenrunt on

Gabrielle: Tack, du är också underbar. Hästarna ville aldrig stå stilla och posera, de bara sprang och sprang. Men det finns ju bilder på fullblodet Johan.

jordenrunt
jordenrunt on

Agneta o Bosse; Vi saknar er också! Och vi saknar Turkiet... Nya Zeeland var så kallt, och kebaben inte lika god...Hoppas ni har det underbart skönt i Alanya! Kramar