Ribs i Nha Trang

Trip Start Dec 31, 2011
Trip End Jan 31, 2013

Flag of Vietnam  , Khánh Hòa,
Monday, February 27, 2012

Vi ankom till Nah Trang med nattbuss, i vanlig ordning. Givetvis försökte de få med oss på en tidigare buss där vi skulle få dela ett fyr-liggsäte med två vietnameser. Vi är dock tillräckligt härdade numera för att säga till dem att kamma till sig. När vi gått igenom den processen fick vi bra säten (fönster på bottenvåning) på 22.00-bussen.

Karin slocknade och sov 8 av 9 möjliga timmar medan Johan nöjde sig med 3. Hotell hade vi bokat via hotellet i Saigon så det var bara att checka in. Vi åt en snabb och billig frukost innan vi drog till stranden. Mat och boende är betydligt billigare här än tidigare i Vietnam.

Vad har vi gjort under dessa nästan tre dagar? Inte mycket, tagit sovmorgon, vilat upp oss på stranden och käkat upp oss sammanfattar det rätt så bra. Vi kommer därmed osökt in på det bestående minnet av Nha Trang; maten. Om vi åt bäst vietnamesisk mat i Saigon (på Saigon 7) så åt vi här den mest förträffliga amerikanska mat vi ätit utanför USA. Om ni någonsin kommer hit till Nha Trang så är Texas BarBQ & Steaks (www.texasbbqvietnam.com) stället att äta på, i vår mening i alla fall. Paradrätten var ribs som rökts samma dag i fem timmar med fruktträ. Ärligt talat föll faktiskt köttet från benen bara man tittade lite på det. Detta under serverades med bönor, majskolv, vitlöksbröd, cole slaw och potatissallad.

Johan, som inte är något ribsfan till skillnad från Karin (som inte kan få nog), fick smaka av Karin första kvällen och blev så tagen att han var tvungen att komma tillbaka nästa kväll så att han fick egna. Vi åt alla våra tre middagar här. Deras kolgrillade hamburgare gick inte heller av för hackor, eller deras enchiladas. Hemligheten kan också ha varit Waynes (ägaren från Tennessee) hemliga BBQ-sås. Hemgjord från hemligt familjerecept, nästan så att man ville ta ett traineejobb där bara för att få reda på hur han gjorde den.

I övrigt är Nha Trang en bad- och turistort. Surfing, barhäng, fest och shopping är vad som händer här. Tilltalas man av det så är det toppen här, billigt och fullt av förströelser. Gillar man inte "charterlivet” utan föredrar ”off the beaten track”-semestrar så kanske man ska hoppa denna stad.

Nu drar vi vidare till det vietnamesiska mat-meckat och den gamla handelsstaden Hoi An. Nattbuss? You bet, 11 timmar.

Många kramar till er

Johan & Karin

Gabrielle on

Bara älskar att läsa era intressanta och humoristiska inlägg, brukar vänta ett par dagar tills jag tror att det är mer än ett inlägg att frossa i!! Kram på er sötisar!

jordenrunt
jordenrunt on

Gabrielle: Kul att du hänger med! Vi får försöka producera mera för att tillfredsställa våra läsare. Kramar