Kvartalsrapport Q3 - Jordenrunt vinstvarnar!

Trip Start Dec 31, 2011
Trip End Jan 31, 2013

Flag of Ecuador  ,
Sunday, September 30, 2012

Det tredje kvartalet har bestått av ett brett urval av länder, allt från banan och kokosnötsöar till bekvämligheternas moder (USA om ni inte listade ut det), mayaruiner en masse samt kokainets hemland.

Vi går totalt 23 % sämre än budgeterat för det tredje kvartalet. Vi kan därmed konstatera att vi procentuellt sett går bättre än förväntat men om vi ska vara ärliga så är det endast en teknikalitet. Monetärt sett har det svidit betydligt. Ledningen hade förväntningar om relativt billiga resmål och hade satt budget därefter bara för att bli varse om att det helt enkelt varit dyrare än beräknat.

De största kapitalsugarna har varit Vanuatu och USA, men annat är kanske inte att vänta när vi avvek från rutten och drog till Vegas och levde som kungar… Ledning är dock nöjd med sina val av utsvävningar och kan glatt konstatera att om Vanuatu överskred det förväntade kapitalkravet så krävde Las Vegas mindre än väntat (trots budgetöverskridning), vem kunde ana att hotellen skulle kosta som i Vietnam eller att vi trots ett antal glas vin innanför västarna skulle spela så pass bra black jack?!

Vi kan se en tydlig skiftning i den totala kostnadsfördelningen mot tidigare kvartal; det är nu jämt skägg mellan boendekostnad och mat & dryckeskostnad. Tidigare har boendet allokerat mest kapital medans mat och dryck varit den lägsta. Med facit i hand verkar det som att vi har blivit både hungrigare och törstigare (eller bara det ena).

En summering av rapporten:

* Vi har under de tre senaste månaderna besök 8 länder, Vanuatu, Nya Zeeland, USA, Mexico, Guatemala, Costa Rica, Colombia och Ecuador

* Antal länder vi har hållit budget i; 0/8

* Vi har bott på 32 olika boenden

* Vi har läst 17 st böcker per person (ljudböcker inkluderat)

* Vi har tillsammans gjort 33 bankomatuttag och därmed betalat uttagsavgifter om 1 155 kr, jäkla banker!

* Publicerade blogginlägg är 14 till antalet och vi är glada att se att vi haft 728 stycken nya besökare på bloggen under kvartalet

* Kommentarer på bloggen är väldigt få och uppgår endast till 7 st. Vi vill ha flera kommentarer, jobba nu ändå in i kaklet under sista kvartalet gott folk!

* Antal flighter uppgår till 15 st, varav 2 stycken i business class

* Vi har spenderat dryga 59 timmar på buss varav två nattbussar

* Antalet besökta Mayaruinområden är 3 till antalet

* Vi kan bocka av ett av världens sju nya underverk på listan, Chichén Itzá i Mexico

* Antal betalningspåminnelser på tullavgift i Australien mottagna av postmästarna på Lidingö är 4 st

* Bortspelat kapital på casinon är cirka 20 USD - Med beröm godkänt!

* Antalet druckna Margaritas; …. för många för att komma ihåg!

Prognostiseringen för framtiden är lite klurig, å ena sidan ska vi resa till billiga länder i kommande kvartal men å andra sidan så ska vi till såväl Galapagos som Påskön samt vandra Inkaleden, tre extremt kapitalkrävande resmål. Att vi dessutom har vindisktrikt i Chile och Argentina att besöka lovar inte gott, inte gott alls…

Den tekniska analysen pekar på en nedåtgående trend på kort- medellång samt lång sikt. Ledningen själva tror på ett relativt svagt avslut på 2012 och sänker sina rekommendationer för Q4 från neutral med bevakning köp till sälj, sälj, sälj! Med tanke på vår generella attityd till skitiga boenden och äcklig mat är det den enda rimliga slutsatsen, det faller på vårt ansvar att vinstvarna!

Kramar till våra aktieägare och bloggföljare

Ledningen

Melvin on

Kvartalsrapporten för Q3 är godkänd av Melvin. Verkar dock inget långsiktigt hållbart resultat, men att analyser kan vara så spännande och humoristiska, jajamensan det har vi nu fått kvitto på!

jordenrunt
jordenrunt on

Melvin: Tjena Melvin! Kul att du tagit efter din mors sinne för finansiell analys! Dina kommentarer är mitt i prick, vilket inte lovar gott som sagt. Men kom sen inte och säg att vi inte varnade er i förtid! Hälsa brossan

Charlotta on

Melvin,det är dags för ditt första klyschiga engelska uttryck:HATER'S ARE GONNA HATE! Och ja,att starta kommentarsbråk känns som ett bra ich billigt sätt att både öka gemenskapen samt kommentarerna!
Bra räknat,bra spelat och mycket bra läst säger tant Lotta,som förövrigt startat skrivande på sin sjunde bok nu!
Tack för spelkorten,jag räknar dem varje kväll innan jag går och lägger mig,och sover med dem under kudden.Luke kommer hit nästa vecka,vad ska jag göra? Från: Undrande,14
I love you dudes,puss!

KatarinaE on

Kvartalsrapporten för Q3 är bedövande ärlig, och visar på en insiktsfull, men likaledes något lättjefull inställning till det tråkiga resultatet hittills. Men, som man brukar säga, vi kan alla dö i morgon, så keep it up,och ha en fortsatt rolig och lärorik fortsättning på er resa! Och ha roligt i nuet!! Varmaste Kramar från KatarinaE!