The Big Island

Trip End Jan 31, 2013

Flag of United States  , Hawaii
Friday, August 10, 2012

Aloha!

Flygresan till Kona, på Big Islands västkust tog bara 40 minuter och till staden Kailua-Kona tog det bara en kvart med shuttlebuss, så det var en kort resdag. Sånt uppskattas! Dock hjälper inte det så mycket om man ändå inte får checka in förrän fyra timmar senare… Här har vi hursomhelst hyrt en liten lägenhet i ett lägenhetskomplex mitt i stan. Den var väldigt mysig och den relativt stora balkongen hade fin utsikt över poolområdet, som om kvällarna lystes upp av facklor.

Vi hade under våra dagar här lite småtrist väder med moln och duggregn på eftermiddagarna, men det var väldigt skönt att bara vara i värmen och koppla av. Vi hade ingen strand i närheten av oss, på grund av att ön är så vulkaniskt så finns det inte så många sandstränder överhuvudtaget och framför allt inte i Kailua-Kona. Därför blev det mest poolhäng, inget fel med det, man slipper sanden och dessutom fanns det jacuzzi.

Det är svårt att ta sig runt här utan bil, även i närområdet, staden är inte byggd för fotgängare. Vi hyrde oss därför en bil för en dag och körde runt ön, främst för att se det ön är mest känd för; sin aktiva vulkan. Vi vill här passa på att återigen betona att vi inte har någon vulkanfetisch, det har bara fallit sig så att vi stött på aktiva vulkaner i vår väg… I det här fallet blev det så eftersom detta är Karins första besök på Hawaii och hon ville passa på att se fler än en ö och Big Island verkade ge mest valuta för pengarna. Bilfärden tog inte lång tid, trots att det är den största av de Hawaiianska öarna (och den växer fortfarande eftersom vulkanens lava skapar nya landmassor när den rinner ut i havet) så är det bara dryga fem timmar att köra runt den. Vulkanen Kilauea är aktiv och detta ska vara ett av få ställen man kan se flytande lava på nära håll. Dessvärre var den inte jätteaktiv för tillfället och lavan flöt under jord direkt ut i havet så där gick vi bet. Dessutom var vi kanske lite avtrubbade efter att ha upplevt Mt Yasur för inte så länge sedan.

Oavsett det så var det vackert och mäktigt. Vulkanen har fått utbrott på olika ställen så det fanns många kratrar över ett stort område som man, såklart, körde runt. Speciellt häftigt var de stelnade lavafälten som sträckte sig så långt ögat kunde nå. Vi passade på att gå i en gammal lavatub, mer än fem meter hög på sina ställen. Sen hade vi fått nog och styrde vår amerikanskt stora Nissan tillbaka mot Kailua-Kona. Väl hemkomna grillade vi, för andra gången, egenhändigt gjorda hamburgare på en av områdets grillar, mycket gott!!

Vår andra stora aktivitet under vistelsen var att kvällssnorkla med mantarockor, ett av få ställen i världen som man kan göra detta på. Till detta blev vi tvungna att hyra en undervattenskamera, eftersom lillkameran befann sig på reparation i Kalifornien. Detta gjorde vi av en väldigt övervintrad hippie (en av många här).

Snorklingen i sig var en väldigt häftig upplevelse, vi hade två mantarockor som åt plankton kring oss samtidigt. Man känner sig väldigt liten när en rocka med nästan fem meter mellan vingspetsarna i ganska hög hastighet kommer emot en med öppen mun och loopar bara någon decimeter ifrån en. Det är otroligt stora djur, och de är överraskande graciösa och snabba. Vi är sjukt nöjda att vi valde att göra denna tur!

Efter att ha haft tio väldigt trevliga, varma och avslappnade dagar beger vi oss nu mot betydligt mindre lugna förhållanden. Nästa stopp är Las Vegas, Sin City!

Mahalo för denna gång

John & Karen