Myanmar – the end

Trip Start Dec 31, 2011
Trip End Jan 31, 2013

Flag of Myanmar  ,
Sunday, January 22, 2012

Bussresan till Yangon från Inle var, såklart, en upplevelse. Det var sagt 15 timmar och minimum tre toalettpauser. Det blev 13 ½ timmar och två toalettpauser. Vi hade kunnat komma fram på 12 timmar om bussen inte stannat i över en timme för att lasta av en gammal bussmotor från bagageutrymmet eller stannat för att släppa av en kräksjuk tant (för vilket vi båda dock var tacksamma eftersom vi satt i sätet bredvid). Från busstationen fick vi tag i en taxi, världens kanske äldsta och sämsta. Det såg ut som att man tagit en skrotad bil och rivit ut allt för att göra den klar för folkrace, bara för att i sista sekunden ångra sig och göra om den till taxi. Men lika glad var chauffören för det, han tog våra väskor och mosade ner dem i bagageluckan bredvid sina två enorma propantuber. Färden till stan tog för alltid eftersom bilen aldrig kom upp över 50 kmh (tror vi, osäkert eftersom ingenting på instrumentbrädan fungerade) med hjälp av de två växlar som funkade.

Vi spenderade två händelselösa dagar i Yangon, bara tog det lugnt, åt på vår favoritrestaurang och kollade mail osv. Sen hoppade vi på kärran till Bangkok. Nu, eftersom vi är säkra utanför landet, kan vi meddela er som följer oss att vi mörkat för er. När vi skulle ansöka om visum till Myanmar skickade vi iväg våra pass tillsammans med visumansökan till Myanmars ambassad i Londons, bara för att få tillbaka dem med fel giltighetstid, våra visum gick ut 15/1 och vi skulle lämna landet 22/1… Detta innebar lite huvudbry eftersom det är en militärdiktatur vi talar om. Däremot har vi haft visum hit sedan oktober, och det har ju varit välbehövligt!

Men men, efter att ha oroat oss lite under de första dagarna i Yangon började vi luskade lite i vad som gällde och fick fram att så länge man kunde hitta ett hotell att bo på i Yangon efter utgångsdatum så borde det vara lugnt (nästan inga hotell i Yangon tar emot gäster med VISA overstay, som det heter, dock är det lugnt ute i landet). Allt som sen händer på flygplatsen vid utresan är att man får en ordentlig utskällning och får betala en avgift om tre USD per övertrasserad dag. Så vi hittade ett hotell i Yangon som vi bokade för våra två sista nätter i landet. Efter det så var det bara att hålla tummarna tills vi kom tillbaka till Yangon igen. Trots att vi var lite oroliga i början så har allt gått bra. Vi fick inga frågor innan flyplatsen och väl där så kunde vi gå igenom immigrationskontrollen utan att behöva betala, utan att någon ens höjde på ögonbrynet, den trötta tullgubben reagerade inte på det, ibland ska man ha tur!! Så nu kan vi äntligen pusta ut lite.

Nu när vi spenderat tre veckor i Myanmar så kan vi drista oss till att dra ett antal slutsatser.

Karin, som i Sverige är något av en lilleputt, kan i Myanmar stoltsera med att vara en riktigt välväxt individ. Det har hon varit sjukt nöjd över!

Människorna här är verkligen fantastiskt trevliga och hjälpsamma. Vi har inte bokat något i förväg utan alltid fått hjälp med att boka ett bra boende på vår nästa destination. Inte varit några konstigheter alls utan alla har sett det som en självklarhet. Även människor på gatan stannar upp och frågar om man behöver hjälp när man ser lite borttappad ut och det är tydligen väldigt kul att säga "Hello!” till oss vita, för det gör nästan alla man passerar, ännu ett bevis på att tursistnäringen är ganska ny i landet. Jämfört med kringliggande länder talar dessutom gemene man väldigt bra engelska. Vi har heller inte känt oss osäkra vid något endaste tillfälle. Det verkar dessutom vara ett väldigt jämställt land tycker vi, det finns inga sysslor som är exklusiva för ettdera könet, män väver och kvinnor asfalterar och jobbar på stenbruk.

Vad gäller maten så har vi ätit väldigt gott, som ni förstått från tidigare inlägg. Den Kinesiska maten är godare än i Kina, och kycklingen är av bättre kvalité, vissa rätter har man fått helt utan broskbitar. Som väl är kan man i denna del av Asien alltid förlita sig på fried rice om det skulle vara dåligt med andra alternativ. Begreppet middag 2 myntade vi i Kina då det man, på måfå, beställde in på en restaurang var så pass oätligt (eller otillräckligt på annat sätt) att man var tvungen att betala notan och gå till ännu en restaurang. Detta har vi bara behövt idka en gång här, i lilla Indien i Yangon, och det var vårt eget fel; alla ställen som är fullbelagda har inte god mat…

Att landet är en militärdiktatur har vi faktiskt inte märkt av. Vi har i och för sig inte diskuterat politik med någon men folk verkar vara ganska tillfreds. Fast vi vet att de troligtvis är hårt hållna, läste exempelvis om en popgrupp som ville släppa en singel med titeln ”Everything will be good” fick bakslag av censuren som istället döpte om låten till ”Everything is good”. Vi vet inte riktigt varför strömmen går stup i kvarten, men det gör den, ena sekunden står man på en livlig gata, nästa sekund blir det nattsvart och veritabelt kaos. Mobiltelefon fungerar heller inte och valutan kan bara handlas i landet. På så sätt är det ett udda resmål.

Vi tycker definitivt att man kan dra liknelser till Kuba eftersom det är svårt att vara turist här, precis som där. Liksom på Kuba finns det egentligen inte mer än en sak att se per stad vilket gör att man efter en dag undrar vad man ska hitta på härnäst. Det finns ingen upptrampad väg på vilken turister kan gå omkring, snarare finns bara en tunn stig upptrampad de senaste åren. Det gör att landet (förutom Bagan) är svårt att ta till sig för en charterturist, och även om vi inte tillhör den kategorin så tycker vi att det bitvis varit lite knepigt. Efter de uppenbara attraktionerna har vi liksom inte vetat vad vi ska göra.

På förhand var det svårt att få reda på vettig och korrekt information. Vi har heller inte haft Lonely Planet till hjälp eftersom den oftast inte funkar, de ställen som står med där höjer omgående sina priser med 100 % till exempel. Vi har endast hittat knapphändig information från bloggar. Pratar då information som stämmer med verkligheten.

Om vi då tar lite statistik. Vi har under dessa tre veckor spenderat dryga 4 000 kr per person inklusive allt (ca 200 kr per dag) utom flyg ToR från Bangkok. Då hade vi också kunnat spara mer än vad vi gjort, vi har faktiskt inte förnekat oss särskilt mycket, bara det uppenbara som långtidsresenärer inte kan unna sig. Vi känner att vi nog kan sänka boendekostnaden lite, skillnaden på ett rum för 22 USD och ett rumför 16 USD har varit marginell hittills.

Vi rekommenderar alla att åka till Bagan, går billiga flyg från Yangon. Vi rekommenderar de äventyrslystna att ta sig runt landet på egen hand innan massturismen kommer hit, vilket den rimligtvis kommer att göra inom några år. De som är intresserad av resa på helt otrampade stigar behöver bara ta sig till den norra delen av landet där det inte finns någon turism över huvud taget om vi förstått det rätt. Tänk bara på att fixa ett visum med rätt giltighetstid, om inte annat för er egen sinnesfrid.

Li on

Finaste pappskallar saknar er!! Ser ut som ni har det hur bra dom helst:)
Bloggen är som förväntat excel fast i Word;)
Polisbilen hur vart det med den?? Er viktigaste uppgift under hela vistelsen
(enligt min mening..,,)
Längtar efter nästa uppdatering!!
Tyvärr kommer jag inte kunna hälsa på er i vår, ev i höst men Indien nästa år ser mest lovande ut.
Ta hand om er!
Doran och Johan saknar våra vinkvällar nått enormt!!
Kram på er
//pappskalle2

Helena Porsklint on

Otroliga platser ni är på och magiska bilder ni tagit, ha en underbar fortsatt resa nu.

jordenrunt
jordenrunt on

Li: Vi saknar dig också! Myanmar hade du gillat, kanske. Det var som Kuba fast utan sol och bad, precis som du vill ha det!

Blev ingen polisbil tyvärr, därför måste vi ju tillbaka... Men det hade ju blivit förhörsrum i tullen om tjänstemannen inte varit så trött, kanske räknas? Se till att komma och hälsa på oss i år!

Kramar från pappskalle 0 och pappskalle 1

jordenrunt
jordenrunt on

Helena Porsklint : Vi tycker också att det är underbart. Kul att du följer med! Kramar