Top of the continent

Trip Start Nov 26, 2010
Trip End Mar 31, 2011

Flag of Australia  , New South Wales,
Tuesday, January 25, 2011

Na het bezoek aan de hoofdstad zijn we afgereisd naar de Snowy Mountains, HET wintersportgebied van Australie, in de zomer, nu dus, ligt er echter geen vlok sneeuw maar kun je er wel heerlijk, jullie voelen hem aankomen: WANDELEN!
En niet zo maar wandelen, wandelen naar het hoogste puntje van Australie (Mount Kosciuszko met een hoogte van 2228mtr). Omdat deze tocht 13km return is hebben we besloten om eerst een nacht te slapen in de buurt van de berg en in de ochtend te beginnen aan te trip. Op deze manier wisten we zeker dat we voldoende tijd zouden hebben en zouden we na de 'beklimming' nog een stuk naar het zuiden kunnen gaan rijden (met als eindpunt de zuidkust van australie: Lakes Entrance). Die nacht hebben we geslapen op wederom een supermooie lokatie: Thredbo Diggings Camping Area, dit is, zoals eerder, in een national park bij een prachtig beekje! We hebben hier op hout-vuur gekookt (heerlijk knoflook stokbroden in alu-foli). En zijn ondanks de voorspelling (stormachtige wind) zonder wind buiten de tent in slaap gevallen.

De dag erop stond DE wandeling op de planning.. 13km bergachtig, dat moest wat worden! De All-stars en Vans werden extra strak dicht geknoopt en na een 10min in een stoeltjes lift waren we bij het startpunt. Daar kwamen we er achter waar de voorspelde wind van de avond eerder was gebleven.. Boven op de berg! Man wat een wind. Gelukkig wassie niet super koud en scheen de zon. De wandeling ging voorspoedig, ruim voor de bedachte tijd hadden we de top al bereikt. Na een heerlijk (Wraps) lunchpauze zijn we aan de afdaling begonnen (die NOG sneller ging) tijdens het afdalen hebben we daarom bedacht dat het niet anders kon zijn dan dat wij de volgende titel kandidaten voor de 80 van de langstraat worden!

Terug aangekomen bij Maggie zijn we naar het zuiden gaan rijden over de Barry Way, een 70km lange dirt road (onverhard) door de bergen. We hadden bedacht er aan te beginnen en te stoppen halverwege als het erg tegen viel en te overnachten op 1 van de gratis campings daar. Het viel tegen (veel haarspeldbochten, kuilen in de weg en afgronden waar je U tegen zegt) maar ondanks dat zijn we toch doorgereden tot Lakes Entrance (om er maar doorheen te zijn), op deze weg heeft Maggie zich toch wel echt bewezen als voorwaardige berggeit, ze heeft geen enkele keer tegen gestribbeld en we hebben maar 1 keer preventief gepauzeerd om haar met de motorkap open bij te laten komen.

Maria on

He he, eindelijk weer wat verhaaltjes, ik kreeg gisteren al klachten over de hoeveelheid tekst. Maar nu zijn we weer redelijk bij.
Iedereen geniet blijkbaar van de avonturen van Cees en Kees in Australie.