Tomsk

Trip End Apr 24, 2008

Flag of Russia  ,
Wednesday, November 14, 2007

MOI!
Nyt sormet ristissa etta taa toimiii. Ma luulen etta tan internjietticafeen takahuoneeseen on laitettu jotain siperianmummoja polkeen rattaita niin hidas taa on.
Moskova oli hieno, ja siella olis voinut olla pitempaankin jos rahat riittais. Suosittelen esim kaupunkilomapaikaksi tms. Hardcore kirkkojenkiertamista ja vodkanjuontia. Ei samaan aikaan siis. Hostellilla jossa olin sattui olemaan 1v synttarit ja vodkaa ja shamppanjaa ja riekkumista aamuun asti mutta reippaasti kavin kuitenkin kremlissa ja christ the savior katedraalissa. Olis pitanyt ehka tehda jotain katumusharjoituksia..

Mut buukattiin junaan johonkin joka oli " bad place" mutta koska se oli vika paikka (tai ehka ulkkikset tungetaan aina vakisin huonoimmille paikoille...) niin sanoin etta da,da ok. Se olikin kylla sardiinipurkki vessojen lahella, joten siina ramppas sakkia. Mutta eipa siella muutenkaan niin rauhallista ollut ja venajadisco raikas. Olin "avovaunussa" jossa on valiseinilla eroteltu osia. Mun kanssa samassa oli isoisa, aiti ja poika.

Meidan osastoon alkoi tuppaamaan Jehovan todistajamummo jonka kanssa Siperianpappa alkoi kinaamaan aika reippaasti. Oli joku tyyppi joka puhu mulle jostain syysta alkeellista saksaa tyyliin guten morgen, ja naytti mulle satoja kuvia kamerastaan kun oli ollut muka Suomessa. ne kuvat oli kylla jostain Puolasta tms ja eka yritin selittaa etta en kylla tuolta oo kotosin mutta eihan siita mitaan tullut. Lisaks loosiin tuli pari kundia Tadzikistanista ja Tyumenista jotka oli vaan innoissaan kyselemassa ja selaamassa mun sanakirjaa kun eihan sita yhteista kielta oikein ollut... Mun Venaja oli yhta huonoa kuin niiden englanti. Ja sit tuodaan jotain Novaja Zemljan kuivaa taytettya kalaa ihailtavaksi, huhuh. Kaikki oli kiinnostuneita kyselemaan ja perhesuhteet on selvasti tarkeita, onko lapsia, ootko naimisissa, onko poikaystavaa, sisaruksia, mummuja, pappoja.
Sanakirjaan ja vihkoonpiirtelyn avulla sai aika paljon selitettya, ja junamatkakin kului suht nopeesti. Tuntu kylla etta on koko ajan ihan pikkasen suurennuslasin alla koska olin ainoa ulkkis ja nuori nainen joka matkustaa yksin. Ei tarvinnut kun vahan ahrata vesipullon avaamisen kanssa niin sielta jo laukataan toiselta puolelta vaunua auttamaan. Tai kiikutetaan mulle teeta, lusikkaa jne. Ja vessajonossa kaikki miehet paasti ohi. Ja kun yrittaa nukkua niin siina on joku tapittamassa etta "you sleep?". Yes, me sleep. Mutta todellakaan mitaan ongelmia ei ole missaan ollut ja kaikki on olleet ihan yltiokohteliata. Ja junassa ihmiset oli todella anteliata ja kaikkia ruokia jne jaettiin porukalla. Aika monet tutut sano olevansa huolissaan kun lahen yksin reissuun mutta mulla on oikeesti ollut koko ajan tosi turvallinen olo Venajalla. Suomessa vaan on maalattu semmonen kauhukuva Venajasta mika ei ole ollenkaan totta.
Moskovasta tullessa kesti pari paivaa paikkaan nimelta Taiga jossa jain pois joskus aamuyosta. Asemalla odottelin ja kattelin kun miliisit haati kerjaajamummot nyssykoineen ulos asemalta -15C pakkaseen. Naa mummut taalla pakkasessa kylla saaalittaa ja itkettaa. Taigassa kahlasin lumessa yolla raiteiden yli Tomskin junaan. Nyt oon Hotelli Sputnikissa (silta se nayttaakin) ja oon pari paivaa kuvannut hienoja vanhoja puutaloja, ihmisia ja pihakoiria. Pari kertaa tuli akkilahto kun koirat syoksys naykkimaan pohkeita. Onneks oon kerrospukeutunut ja saarystimet on in.

Logiikkaa ei ole eli kandee vaan tunkea joka paikkaan ja tajuta etta mika tahansa on mahdollista venajalla kun tarpeeksi yrittaa. Lisaks ma en ole ihan varma mita kello on kun pitais periaatteessa olla Moskova +4h aikavyohykkeella mutta mun mielesta se on taalla vaan +3h naitten kelloissa. Onneks junat kulkee Moskovan aikaa. Mutta sitten jos on joku yhteys paikallisjunalla niin voi menna vahan sekasin. No menee tassa aikavyohykkeiden kanssa ja junassa killiessa ajantaju muutenkin.

Ylihuomenna lahden junalla Ulan-Udeen mika on Baikalin itapuolella lahella Mongolian rajaa. Taa on ehka mailman pisin facebookkirjoitus koska Moskovan jalkeen en ole ketaan englantiapuhuvaa tavannut. Joten olis kivaa jos olis joskus jossain eng puhuvia turistejakin, siis venalaisia turistejahan on kylla joka puolella. Viimeistaan sitten Ulan Batorissa kuvittelisin. No en kylla valita kun jossain thaimaassa on reppureissaajia sitten pilvinpimein. Laittakaa nyt tekin hyvat ihmiset kuulumisianne tanne kun muuten tasta tulee tallanen mailman pisin yksinpuhelu Siperiasta.

Table of Contents