En toch ook studeren

Trip Start Aug 12, 2011
Trip End Jan 15, 2012

Flag of Sweden  , Skåne,
Sunday, September 25, 2011

Hoewel mijn vorige post verwees naar alle leuke feestjes hier, is de tijd van studeren nu toch ook wel aangebroken. Ik heb besloten te stoppen met het vak over de Vikingen aangezien het niet echt uitdagend was en nu doe ik een ander vak bij dezelfde docent als van de cursus "Governance and Conflict in the Middle East". Dit vak heet "Middle East and International Relations" en heeft dus wel veel raakvlakken met mijn andere vak. Deze periode leer ik dus alleen maar over het Midden-Oosten, maar dat is echt heel interessant en het Midden-Oosten is natuurlijk niet echt een rustige regio nu. Bij het eerste vak gaan we heel specifiek in op het conflict in Israël/Palestina en bij het andere vak krijgen we een overzicht van alle ontwikkelingen/geschiedenis/etc. van zo'n 20 landen in de periode 1900 - nu. Wat het nog extra interessant maakt: de docent is een heel vriendelijke Irakees die door een Engelse klasgenoot typerend werd beschreven 'Woooh his pants are HUGE". Hij heeft me al een paar interessante boeken uit zijn persoonlijke collectie geleend om een paper over de Iran hostage crisis (http://en.wikipedia.org/wiki/Iran_hostage_crisis we still love Wikipedia..) te schrijven

Maar.. naast studeren gaat het sociale leven gelukkig ook nog door. Bij Hallands heb ik ondertussen een keer gewerkt en gekookt voor 120 man. Leuk is dat je zo ook wat Zweden ontmoet en 6 oktober krijg ik een 3-gangen thank you dinner mét alcoholpakket (gaat natuurlijk niet om dat laatste.. :p) met alle mensen die gewerkt hebben. Verder hebben we ook wel een zwaar weekend achter de rug met donderdag een corridor party, vrijdag "Novischfesten" voor alle nieuwe studenten en gisteravond weer een corridor birthday party waarbij ik de eer had om als vampier geschminkt te worden met de leuke toevoeging van wat gekleurde Zuid-Europeanen "yeah that suits your skin pretty good".

Verder heb ik een 4-daagse reis naar St. Petersburg geboekt. Eerst vliegen we vanaf Kopenhagen naar Helsinki en vanaf daar cruisen we naar de misschien wel culturele hoofdstad van Europa. Ook heb ik een partycruise naar Oslo geboekt en... een reis naar LAPLAND. Morgen gaan we ook nog een partycruise (zo'n 2200 internationale studenten uit Zweden, Denemarken, Noorwegen, Estland, Letland en Litouwen) naar Tallinn boeken. Grappig is dus dat Stockholm nog steeds niet geregeld is; het is soms makkelijker ver weg op reis te gaan dan dichtbij (helaas wel zo'n 600 km). Maar de Zweedse hoofdstad staat natuurlijk ook op de planning.

Deze post is ondertussen erg lang geworden (update: op het uiteindelijke scherm valt ie wel weer mee volgens mij haha) maar ik hoop dat jullie het nog steeds leuk vinden om te lezen. En bedankt voor jullie reacties! Nu ga ik snel weer wat lezen en dan eindelijk een keer op tijd slapen (moet ook gebeuren :p)
x

Ellen on

Zo te lezen bevalt het Zweedse Erasmus leven jou ook prima! Je tripjes klinken erg leuk :) Succes met je feestjes, vakken en studeren (ik moet dat woord nog even uitvinden hier :P) xx

Ruben on

Tjonge, wat een druk leven heb je daar! Hard studeren, veel feesten en ondertussen nog eventjes tussen de colleges door het Noordelijke halfrond bereizen! ;-) Geniet ervan! xx

Ruben D on

Ik vroeg me af: hoe duur is het leven daar eigenlijk per maand - afgezien van alle supertoffe feesten en nevenactiviteiten? (:

jeanineinzweden
jeanineinzweden on

@: Ruben D haha goeie vraag :P Huur is gemiddeld tussen de 300 - 450 euro en vooral boodschappen zijn een stuk duurder (+20 -30%?). Het is lastig om een goed overzicht te krijgen en volgens mij wil ik dat ook liever pas als ik weer thuis ben haha.